Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 19 jul 2025, 00:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
Ved da at mange diesel(turbo) motorer køre med fordybning i stemplet...
Men det er mest for at få den "rigtige" turbolens i forbrændings kammeret.
Noget med forstøvning af brændstoffet under indsprøjtning..
Ved egentlig ikke hvor relevant det er for benzin motorer, da indsprøjtningen som regel finder sted før cylinderen(indirekte)..

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Jeg skrev længere oppe at der skulle selvfølgelig være gods nik. :wink:

Titel:
Mester Medlem

Måske skal man skrive lidt om hvad tunningsgrad man er i .Manden køber måske nye stempler fordi det er det "bedste" med flade stempler.Mener bare det er det samme at man siger at manden skal have et tec 3

Titel:
Moderator

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Måske skal man skrive lidt om hvad tunningsgrad man er i .Manden køber måske nye stempler fordi det er det "bedste" med flade stempler.Mener bare det er det samme at man siger at manden skal have et tec 3

Naturligvist er tuningsgraden altafgørende.

For nogen er en turbo fra en gammel hilux og et par toppakninger nok, andre vil hive 200hk/liter eller mere, og der kommer det sgi nok til at knibe lidt med en tilfældig knastaksel, 2-3-4 toppakninger og en udtjent turbo ;-)

Det er faktiskt ikke nemt at hjælpe manden, når man spørger om hvad det bedste er. Svaret er egentligt intet værd. Minimumsdata er motortype, forventet ydelse ved hvilket omdrejningstal, knastaksler og nuværende kompressionsforhold, plus volumendata omkring forbrændingkammeret, og hvis stemplet er skålformet, også disse volumendata.

Men der er pænt langt imellem dem der har gjort sig ulejligheden med at tage disse mål. Jeg ved Hald79 har gjort det, og har også fået et ret ok resultat med små midler, men havde han spurgt mig efter det bedste motorstyring han kunne få, så skulle prisen jo ganges med to og have kommaet rykket en tak. Og man ville jo så også have været bedøvende ligeglad med priser på rullefelt osv. hvis det eneste kriterie er "den bedste løsning".Og så var der nok hellerikke et par brugte stempler i den, osv osv.

Så "det bedste"er ud fra en personlig vurdering. Det bedste til folk er ofte at give dem et spark i den rigtige retning til SELV at undersøge forholdene, istedet for at skrue i bilen i 5/6 af den samlede tid de bruger på øsen, uden nogensinde at få et ordentligt resultat. Ved man hvad man vil og hvorfor man vil det, og især hvordan man kan nå målet, så er man betydeligt bedre hjulpet end en hel stribe gode velmente råd, der egentligt dybest set er baseret på et alt for tyndt grundlag som:
"Jeg vil køre med 2bar i ladetryk, hvordan får jeg det til at holde?"

Langt de fleste kan få viden nok hvis de læser lidt litteratur om tuning. Viden nok til at hente den effekt de er tilfreds med, og meget kan gøres med OEM stumper(=næsten gratis!), hvis man ellers ved hvad man vil med dem.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

:D Fuldstændig enig henrik.Ja ludvig fik squ lavet en fin bil.Synd han har solgt den.

Titel:
Mester Medlem

det kan i visse tilfælde være bedre at gå bort fra den lynhurtige forbrænding (turbomotorer)! ang. HKS ikke går på kompromis, selvfølgelig gør de det! det er jo heller ikke dem der støber de topstykker de sælger stempler til vel? MVH. søren

Titel:
Moderator

lqs skrev:
det kan i visse tilfælde være bedre at gå bort fra den lynhurtige forbrænding (turbomotorer)! ang. HKS ikke går på kompromis, selvfølgelig gør de det! det er jo heller ikke dem der støber de topstykker de sælger stempler til vel? MVH. søren

Præcist.

Men hvilken situation kan det være en fordel at gå væk fra den hurtigst mulige kontrollerede forbrænding??

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Hvad fisker du nu efter??? 8) .
Forresten forstår jeg ikke det der med, at stemplerne "under optimale omstændigheder" absolut SKAL være plane (squish og hurtig forbrænding er logisk nok), men forbrændingskammeret skal vel være et eller andet sted. Når "bare" der er plads til ventilerne, er det så ikke ligegyldigt, om en del af forbrændingskammeret ligger i en stempellomme?? Selvfølgelig stadig under hensyn til at lufthvirvlen "kører" rigtigt, og squish´en "passer". :?

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Moderator

Transitfar skrev:
Hvad fisker du nu efter??? 8) .
Forresten forstår jeg ikke det der med, at stemplerne "under optimale omstændigheder" absolut SKAL være plane (squish og hurtig forbrænding er logisk nok), men forbrændingskammeret skal vel være et eller andet sted. Når "bare" der er plads til ventilerne, er det så ikke ligegyldigt, om en del af forbrændingskammeret ligger i en stempellomme?? Selvfølgelig stadig under hensyn til at lufthvirvlen "kører" rigtigt, og squish´en "passer". :?

Hvis stemplet er fladt roterer hvirvlen bedre, og direkte mod tændrøret i rasende fart.

Er stemplet "hult" har man to hvirvler, en der farer direkte mod tændrøret, og en der cykler rundt i stempeltoppen. Jetstrømmen fra det stramme squish deler så at sige forbrændingskammeret i to dele.

Prøv at søge lidt efter "hemispherical combustion chamber". Det kan være jeg husker forkert, men jeg mener der er et par fotos af dette fænomen et sted i den søgning, og en dybere forklaring på hvorfor et hult stemplet ikke er den bedste løsning(selvf. stadigt set ud fra et optimalt synspunkt, you know, ikke noget med popnitteturboer osv;-))

Citat slut.

Titel:
Moderator

btw så fisker jeg ikke ;-)

lgs tager enten gas på mig, eller har en god forklaring, og sidstnævnte er selvf. spændende at høre mere om.

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time