Hmm, temmelig indviklet, men jeg prøver alligevel.....
Det handler jo i bund og grund om at overføre så meget kraft fra dæk til vejbane som muligt, nøjagtig ligesom ved acceleration....

.
Dårligt gummi og elendig vejbelægning (som i denne tid endda kan være det rene is) kan bilens bremsecomputer ikke gøre noget ved, men de nyere ABS-systemer har den fordel, at ABS-enheden selvstændigt har fuld kontrol over hvert enkelt hjul!
Det er netop ret smart i den situation hvor abs-én opdager (v.h.a. følerne på hvert enkelt hjul) at forhjulene voldbremser, mens bagbremserne "er gået til kaffepause.."
Dette vil forekomme i alle bremsesystemer uden EBD, jo mere læs på bagsædet (og i bagagerummet!!) desto værre!!!!
Men i et elektronisk styret bremsesystem opdager elektronikken (som bruger samme følere som ABS´en) at ét eller flere hjul ikke bremser lige så meget som dét hjul, som bremser mest, og så lukkes der bare mere bremsetryk ud til det eller de hjul, som bare dovner den af.
På "vores" nye Mondeoer ser jeg netop problemet med de slidte bagbremser på biler, som kører med "utypisk meget læs " i bagagerummet, fx fritidsmusikere, sælgere med 200-300 Kg litteratur i bagagerummet, campingfreaks som frontlæsser deres campingvogn og videre i den dur.
Her får bagbremserne netop "besked" på at bestille mere, end ingeniørerne har designet dem til.
Og så har vores biler endda kun 2 aksler.
Forestil dig et 6-akslet overlæsset lastvognstog, hvor fartbegrænseren er fjernet og trucker-karl gerne vil op til luderen i Skørping ASAP.
Måske er jeg en tøsedreng, men hvis jeg lugter mulighed for kødannelse ude på motorvejen, så foretrækker jeg at være bagved sådan en i stedet for foran.
De har det jo med at parkere ovenpå i stedet for ved siden af......