Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 22 apr 2025, 20:57

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem

mazdarati skrev:
Jeg ved bare at jeg synes det er latterligt at vi skal være jaget vildt. Min bil er fra fabrikken forsynet med skiver på alle 4 hjul - bremsesystemet er FULDSTÆNDIG identisk på alle 626 GE modeller helt op til den japanske 200 hk's V6 model. Dvs. at mine bremser fra mazda er godkendt op til 200 hk (indirekte). Jeg kører med Green Stuff klodser og snart også EBC skiver som jo forbedrer bremseevnen.
Motoren har fået turbo og kører med en beskeden halv bar = ca. 160 hk som er mindre end standard V6'eren herhjemme.
Man kan også få en standard 2.0 med 170 hk i japan der uden modifikationer af ophæng osv kan monteres i bilen - i sådant et tilfælde forstår jeg ikke hvorfor at der skal være noget problem i at jeg har pillet lidt ved dytten... hvis jeg kører pænt kører den LÆNGERE på literen ved bykørsel end den gjorde før, men jeg har fandeme ikke lyst til at betale 70000+moms for at bevise det.
Regeringen er latterligt afsporet i denne her sag, og SBI er mere eller mindre inkompetente til at varetage syn/kontrol af tunede/stylede biler. Man slår bare ned på folk i stedet for at blive enige om noget - man kunne satme lære noget af vores nabolande! Hvem der bare kunne finde en toppolitiker der vil tale vores sag - for det her er simpelt hen for LATTERLIGT! Lysten til at flytte 40 km østpå til Jönsson og Co. bliver større dag for dag...

Prøv nu at høre her, bare fordi du synes DK er latterlig, glemmer du nogen ting. I DK har vi afgift som du "glememr" at betale ved ikke at få din bil synet og godkendt, og det er vel helelr ikke helt uretfærdig at du skal overholde emmisons kravende på din øse. Og hvis du mener at du er jaget vildt er det vel fordi du kommer steder hvor du bliver jaget. Det er vel helelr ikke helt uretfærdigt at din bil skal være lovlig og at du skal betale mere i forsikring og grønne afgifter hvis din bil ikke er standard længere.
Det hele er to ting der bestemmer reglerne, afgifter som alle betale men som nogen prøver at snyde med, og sikkerhed.
Det har helelr ikke ret med EBC bremser at gøre det bliver din bremselængde ikke væsentlig kortere af.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
det der er med EBC green stuff klodser er at de først taber deres bremse evne ved en del højere temp end de normele koldser... mener det er ved ca 650 grader. der findes også yellow og red stuff klodser, men de er til bane brug da de skal være varmere for at ku bremse ordentligt men til gengæld kan de klare højere temp.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
ABS... verdens bedste joke.... Det er rigtigt at systemet bremser bedre end et menneske på MEGET glat vej, eller hvis der er uens friktion i hver side....
MEN... Jeg vil vove at pelsen og sige at man bremser dårligt hvis man på alm. tør vej ikke kan bremse kortere end ABS'en kan..
Kan iøvrigt huske da jeg selv var på glatbane, at jeg bremsede 7 meter kortere UDEN ABS ved 50km/t. kan ikke lige huske hvad friktions koefficienten var, men den var noget lav( 0,1-0,2)..

*Håber ik der er nogen der føler sig pisset på.....*

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Malmö
@transitfar: Du har ret med det kontrol halløj, men jeg ved da at der kommer folk på min arbejdsplads fra DTI(Dansk Teknologisk Institut) 2 gange om året.
De kontollere at vores værktøj overholder de specs. det skal, f.eks. momentnøgler, dæktryksmåler osv.
Selv samme kontrol kunne vel udvides til at også gælde "certificerede" virksomheder...
Ved da at vi får et lille pænt certifikat som kunderne så kan se :D

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Hvor tror du, at DTI får kontrolleret DERES udstyr????
DTI vil jo ikke engang påtage sig SELV at emissionsteste, hvorfor mon ikke???
Det kunne faktisk være morsomt, hvis jeg selv skulle kalibrere litermålerne på min tankstation. Det tror jeg så, at jeg ville gøre en rigtig varm sommerdag, hvor jeg så havde haft lukket et par timer, så brændstoffet i rørene kunne blive godt lunkent.....

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Transitfar skrev:
På fx de nye mondeoer (som jo har EBD) ser vi, at bagbremserne er færdige efter 30-40.000, mens forbremserne holder betydeligt længere.
Det ville aldrig være sket på min gamle Transit. Den får KUN ordnet bagbremser når der er gået en hjulcylinder.

Er det ikke fordi at de netop ikke bremser så hårdt og så går til pga. rust i stedet for? Sådan kender jeg det bedst fra VW da i hvert fald. Ved ikke med Ford...

v/h christian

Titel:
Mester Medlem

Åhr Mand!!! Glemte at logge ind!

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Velkommen til overfladen, Christian...... :lol: .
Nej, bagbremserne på de nyere mondeoer får ikke lov til at ruste op.
Problemet med "manglende brug" har fx min mors mondeo v6 fra ´95, den er med bremsekraftbegrænser, og ligesom alb-systemer lader dette system ikke bagbremserne få lov til at arbejde ret meget, for at sige det mildt.....
Anderledes er det når vi har et system med elektronisk styret bremsekraftfordeling. Her får bagbremserne lov til at virke ligeså meget som forbremserne, selvfølgelig i.f.t. akslernes vægtfordeling.
Faktisk tror jeg at de kære ingeniører har fejlvurderet hvor godt EBD fungerer, selv om det ikke er en rar tanke :roll: .......

Titel:
Mester Medlem

Ok... de har lavet klodserne for små så? Eller måske endda hele bremsen der bag på...

Når du siger ELEKTRONISKbremsekraftfordeler... Så mener du da en dal af ABS systemet ikke? Eller forklar nærmere tak... :wink:

v/h christian

http://www.youtube.com/watch?v=Dn0FPQRcoiM

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Hmm, temmelig indviklet, men jeg prøver alligevel.....
Det handler jo i bund og grund om at overføre så meget kraft fra dæk til vejbane som muligt, nøjagtig ligesom ved acceleration.... :wink: .
Dårligt gummi og elendig vejbelægning (som i denne tid endda kan være det rene is) kan bilens bremsecomputer ikke gøre noget ved, men de nyere ABS-systemer har den fordel, at ABS-enheden selvstændigt har fuld kontrol over hvert enkelt hjul!
Det er netop ret smart i den situation hvor abs-én opdager (v.h.a. følerne på hvert enkelt hjul) at forhjulene voldbremser, mens bagbremserne "er gået til kaffepause.."
Dette vil forekomme i alle bremsesystemer uden EBD, jo mere læs på bagsædet (og i bagagerummet!!) desto værre!!!!
Men i et elektronisk styret bremsesystem opdager elektronikken (som bruger samme følere som ABS´en) at ét eller flere hjul ikke bremser lige så meget som dét hjul, som bremser mest, og så lukkes der bare mere bremsetryk ud til det eller de hjul, som bare dovner den af.
På "vores" nye Mondeoer ser jeg netop problemet med de slidte bagbremser på biler, som kører med "utypisk meget læs " i bagagerummet, fx fritidsmusikere, sælgere med 200-300 Kg litteratur i bagagerummet, campingfreaks som frontlæsser deres campingvogn og videre i den dur.
Her får bagbremserne netop "besked" på at bestille mere, end ingeniørerne har designet dem til.

Og så har vores biler endda kun 2 aksler.
Forestil dig et 6-akslet overlæsset lastvognstog, hvor fartbegrænseren er fjernet og trucker-karl gerne vil op til luderen i Skørping ASAP.
Måske er jeg en tøsedreng, men hvis jeg lugter mulighed for kødannelse ude på motorvejen, så foretrækker jeg at være bagved sådan en i stedet for foran.
De har det jo med at parkere ovenpå i stedet for ved siden af......

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 187 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Næste

Alle tider er UTC + 1 time