Finn Tolstrup Pedersen skrev:
ATT. Igs,Du kan ikke bare regne hk sådan ud efter hvor meget tryk.Samme motor med samme tryk kan have mange flere hk hvis der er stører flow(stører turbo andre knaster).Svært med det udregnings metode at få det til 439hk på en 1,6 ved 1,4 bar.

Absolut manifoldtryk gange den aktuelle cylinderfyldning(VE) vil være næsten 100% proportionalt med momentet. Kun forbrændingens kvalitet vil forårsage en afvigelse her.
Helt anderledes er det med effekten(hk)
hk har ikke nogen konkret sammenhæng med ladetryk, hvis man ikke kender flere data.
Det er irrelevant at blande hk ind i det regnestykke hvis i ikke udspecificerer omdrejningstallet!!!
Af samme grund kan man slæve 439hk ud af en 1,6er. Den kan godt lægge feks 360Nm@8500rpm (439 hk!), men hvad ville den have på sug ved samme omdrejningstal OG samme VE??
Hvad ville rolla coupeén have på sug, selvf. justeret optimalt?
Nu svarer jeg lige mig selv: Den skulle yde 183hk på sug under tilsvarende forhold, eller 114hk/liter. Det er såmen ikke SÅ sindssygt, når alt kommer til alt. Og det skal såmen nok vise sig at passe ret godt.
Nm/absoluttryk=Nm/absoluttryk, og når omdrejningstallet og VE er ens bliver det til hk/absoluttryk=hk/absoluttryk, efter devicen forholdet med tryk=forholdet på sug.
Men læg mærke til at det hele kræver at omdrejningstallet og VE skal være konstant, ellers er det ikke sammenligneligt.