Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 mar 2025, 06:54

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 18 jan 2003, 23:06 
Hej Lasse.
Det er nogle gode sider du har her på nettet, og jeg er enig med det meste...
Men under tuning skriver du at montering af sportsbagpotte ikke giver nogen effektforøgelse. Det passer nok, hvis den bagerste potte I FORVEJEN er en gennemstrømspotte. Men hvis der sidder en normal (non-gennemstrømspotte)lyddæmper på i bagenden (og den forreste potte er af gennsmstrømstypen), kan man ikke benægte at det giver effektforøgelse.
Jeg lavede en trykudlignings-bagpotte til min Escort III 1,3, hvor der i forvejen sad en trykudligner forrest og en lyddæmper bagerst, og da den bagerste potte blev udskiftet, sp der nu var 2 trykudlignere, faldt accelerationstiden for 1-100 fra 13,2 til 12,2sec (målt over ca. 10 forsøg m. hver), hvilket svarer til ca. 7% effektforøgelse svarendet til 5 hk...:-)

Det er i øvrigt god stil med de gratis køb og salg sider du holder dig :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
  
 
Indlæg: 19 jan 2003, 16:29 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 343
Geografisk sted: Fyn Odense
så må jeg sku da kunne hente et par hk/nm
bil.sierra 2,0 dohc turbo 0,7 bar standardpotter (katten) er tømt
hvad vil det ca give at få skiftet uds. og potterne.:-|

_________________
mvh chr.lunde
Ford SIERRA TURBO


Top
 Profil  
 
Indlæg: 19 jan 2003, 16:44 
En optimering af udstødningen er altid en god ting, når man tuner. Specielt med turbo... Mere ind = mere ud. Jeg kørte selv med 2½" hele vejen på min sierra turbo.

Det lasse mener er nok at når man alene skifter bagpotten på de fleste biler, så er det mere udseendet en effekt man opnår. Det kan da godt være du henter 2 HK, men det er ikke det store. Derfor mener jeg også at det at skifte bagpotten er styling. (hvis det er det eneste man gør)

Men i forbindelse med tuning, er det at skifte udstødningssystem en del af det...

Mvh Bjarki


Top
  
 
Indlæg: 19 jan 2003, 23:25 
Nu var det jo heller ikke 2 men 5 hk det gav på Escorten, og når den i forvejen kun havde 69 var det da alligvel en del, især til prisen (hvis man altså holder sig fra de der kr2500,- mærkepotter, der alligvel lyder som s"%?+¤&! og vejer som en halv Volvo, en af mine venner lod sig "lokke" til at købe en til det beløb og har nu afmonterert den igen pga for dårlig lyd - nitte).
Men hvis tager en brugt gennemstrømspotte fra en anden bil, eller selv laver en (som jeg selv), så er prisen pr hest altså noget man ikke kommer nær andre steder... (Man skal så huske ikke at komme for meget rockuld i potten, da den ellers ikke skralder, som den jo skal).

Og til Chr. lunde: få dog skiftet de(n) potte(t). Mine forældre har også en Sierra DOCH, hvis gamle potter jeg obducerede for ½års tid siden (da de alligvel skulle skiftes), den forreste er vidst nok fra std. en gennemstrømspotte (i mit eksemplar var det perforede rør dog faldet helt sammen, og gav derfor en nasty udvidelse af "rør"diameteren), og den bagerste var så afgjort en non-gennemstrømspotte, der virkelig lignede en stor omgang nitte indvendigt.
Og da jeg har ladet mig fortælle at turboer er endnu mere følsomme overfor snævre udstødninger, så få dog for guds skyld de(n) standard-potte(r) revet af og lav en gennemstrømspotte ;-) Eller få et større system på...


Top
  
 
Indlæg: 20 jan 2003, 07:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 476
Geografisk sted: Brøndby Strand
Hej Casper

Der vil være biler der kan drage fordel af potte skift, men generelt er der ikke den store gevinst at hente på kun en bag potte. Jeg har skrevet "giver næsten aldrig noget" af samme årsag. Specilt nyere biler har gode udstødningssystemer hvor effekt gevinsten er lille.

mvh Lasse

_________________
mvh Lasse
BMW E36 + Toyota Supra MKIII + Toyota Sportsvan med stort S hvis I forstår sådan en lille en


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 jan 2003, 22:11 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 343
Geografisk sted: Fyn Odense
til casper
jeg har 3"fra turbo til katten
hvis den første pot er en gennemstrømpot kan jeg vel bare skifte bagpotten til en gennemstrømpotte

_________________
mvh chr.lunde
Ford SIERRA TURBO


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2003, 20:55 
Til Chr.lunde
Ja jeg vil nok også mene, at den bagerste potte er den vigtigste, men mon ikke du skulle overveje at lave hele det bagerste stykke i en større diameter?
(jeg ladet mig fortælle, at det er vigtigt med turboladede biler, at modstanden efter turboen ikke er for stor), og udstødningen er jo kun omkring 45mm i std udgaven (er den ik?) For det må da være lidt kleint til en turboladet 2,0'er...

Jeg mener at have læst, at Escort MK III/IV RS turbo her gennemgående 2,4" rør til sine 1,6 liter med 132 Hk og max 0,55 bar i std. udgaven. Mon ikke din 2,0 Sierra i hvert fald skulle have samme diameter eller større.

(Ska lige nævnes, at jeg endnu ikke selv har prøvet at tune med turbolader, så jeg taler kun ud fra hvad jeg har hørt og læst).

Men lad os høre, HVAD SIGER ALLE I TURBO-EKSPERTER TIL DET - er en std ca 45mm std udstødning (fra katten og frem) ikke alt for lille til en 2,0Turbo m 0,7 bar?


Top
  
 
Indlæg: 21 jan 2003, 21:41 
Jeg kører med 2 1/2 tommer rør hele vejen igennen og har kun en bagpotte på (gennemstrømning)

Turboen tager jo det meste af motorstøjen, så det larmer faktisk ikke mere end den gjorde med en sportsbagpotte på da den var standard.

Er nu iøvrigt ikke tilhænger af unødvendig larm fra udstødninger:-O


Top
  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 68 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team