Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 23 sep 2024, 17:26

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 11 aug 2014, 22:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Halløjsa.

Gennem meget sort uheld gik min stakkels Golf hen og smed olien for nylig, og i den anledning er kværnen nu ude for at blive renoveret.
Der er sket mangt og meget med lejer (ikke overraskende), men jeg ser også noget på stemplerne, som jeg er rimeligt sikker på ikke direkte har med smøring at gøre - eller hvad?

Billede

Større udgave af billedet

Det er på indsugningssiden at der er HELT rent, og noget nedbrydning af materialet både på toppen og lidt ned af siden.
Topstykket har en lille smule tilsvarende, men heldigvis ikke så slemt.

Det er i topstykkets squish område hvis man kan sige sådan, men tændrøret sidder i øvrigt i midten, og resten af forbrændingskammeret har rimeligt plads i topstykket.

Topstykket er planet rimeligt heftigt af for at få kompressionen op på 11:1, så der er ikke vildt meget plads (ser man på udskæringerne til ventilerne så skal der nok liiiige laves lidt mere plads her i næste version) - kan det være årsagen, eller hvad er vi ude i?

Jeg lavede en renovering for ca. 2 år siden hvor stemplerne så ud lidt på samme måde, og den gang skød jeg skylden på noget bankning jeg havde bemærket. Det fik jeg udbedret, og jeg har siden kørt med ret konservativ tændingsmap ift. hvad jeg hører andre gør, samt jeg har ikke kunnet høre bankning - men hvem ved?

Blandingen ligger til den fede side for en suger - ca. 11,5-12:1 i fuld last.

Nogen bud på årsag og mulighed for at sikre sig mod at det ikke sker igen?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 aug 2014, 22:38 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 apr 2012, 23:32
Indlæg: 396
Geografisk sted: Timring vest for Herning
Øv :(
kunne det være sand osv. som slipper igennem luftfilter ?

_________________
D&D Racing


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2014, 08:09 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Jeg her engang printet en stempel fejlfindings guide ud, med alverdens forskellige stempel fejl og forklaring herpå. Den vil jeg lige se om jeg kan grave frem igen og se hvad den siger.

_________________
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2014, 08:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
@Daigaard: super - takker.

@Drost: Jeg tvivler. Den har faktisk (desværre) ikke nået at køre specielt langt med denne opbygning inden olien forlod den (jeg fik punkteret bundkarret ved at lidt uheldigt sammentræf af begivenheder), så jeg tvivler alligevel på at det skulle være diverse møj.

Luftfilteret trækker luft fra en tragt ved siden af forlygten, så det er heller ikke fordi der trækkes luft helt nede ved vejen, og vi kører normalt ikke i specielt støvede miljøer. Det kan da ske, men det er desuden sjældent at vi er ude i noget med at ligge i en støvsky efter en anden bil, eller noget i den retning.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2014, 08:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Hm - fandt denne her da jeg blev inspireret til at søge på "piston diagnostics": http://www.boosttown.com/engine/piston_damage.pdf

Side 44 beskriver ret perfekt hvordan det ser ud - inkl. hvortil grænserne går.

Der nævnes specifikt bankning :(. Det kunne jeg forstå på det forrige sæt stempler, men jeg er 110% på at jeg ikke har hørt det på dette sæt (men derfor kan det jo desværre godt dukke op alligevel).

Bilen kører som sagt med ca. 11:1 i kompression (statisk), men har et sæt lidt friske knaster, hvilket er årsagen til den forøgede kompression. Jeg kører altid på V-Power 99 oktan - men det sker at den benzin kan være op til 6-8 måneder gammel, hvis jeg f.eks. får købt lidt meget op til sæsonens sidste løb, eller lignende.
Nogen bud på hvad det betyder for oktanen?

Lige nu går mine tanker på at jeg på næste sæt fjerner lidt af den "knold" som har problemet. Det vil dels sænke kompressionen lidt - så det kan vel hjælpe på bankning i sig selv. Dels tænker jeg at det er her problemområdet er, så lidt mere luft ville være gavnligt?

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2014, 09:00 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Jeps, det var den guide jeg tidligere havde fundet, ret fedt arbejde med alt den dokumentation og viden, der er nogle der virkeligt har taget sig sammen da de lavede den!

Super at du fandt den!

_________________
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk
Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2014, 09:51 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2009, 19:08
Indlæg: 239
For mig ligner det også pga tændingsbank. Sket for mig to gange. Prøver lige at finde mine billeder.
På turbomotor går det bare meget hurtig helt galt. Som i ned langs stemplet og foring også er færdig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2014, 10:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 1673
Geografisk sted: Nær Roskilde
Jeg søgte lidt mere på "erosion", og fandt over dette link: http://www.wildwestcycle.com/f_deto.html som handler om detonation.

Ca. halvvejs står der noget om "the other type of detonation", og så en lang forklaring som passer meget godt til hvad der kan være sket hos mig. Herunder at den ikke høres som egentlig bankning, men lyder som andre motorlyde. Med motorophæng i nylon så er der meget der rasler alle vegne i bilen, og så kan jeg roligt forestille mig at jeg har overhørt en sådan lyd.

Specifikt hæfter jeg mig ved at der står noget om squish, som her anbefales at være mindre end 40 tusindedele af en tomme - hvilket svarer til godt 1 mm - helst omkring 30 thou (ca. 0,75 mm.) og 20 thou (ca. 0,5 mm.) er for lidt.

Nu ved jeg ikke lige hvad squishen er originalt, men jeg læste andetsteds (godt nok amerikansk site, så risiko for at det er baseret på V8 bådankre) om en der aldrig har set under 50 thou (1,25 mm.) på en fabriksmotor.
Specifikt for min kværn har jeg kunnet finde anbefalinger for squish-området på omkring ca. 1 mm. (40 thou) når der modificeres.

Eftersom at mit topstykke er planet ca. 0,9 mm. (det var i hvert fald hvad jeg bestilte :)), så har jeg rask væk fjernet samme mængde af plads i squishområdet. Hvis det originalt har ligget på f.eks. 1,3 mm., så er jeg godt nede i den "farlige" sektion - uanset hvad der er en anbefalet på lige den pågældende motor, så har jeg jo i hvert fald fjernet ca 0,9 mm. af det => en del.

Jeg har derfor helt klart en plan om at få kontrolleret mit squish - jeg frygter at der er for lidt plads.

Jeg kan dog ikke rigtigt få det kædet sammen med at jeg skulle få detonation på den baggrund.
Selv en meget fin tolerance kan jeg ingen steder se skulle give detonation og den efterfølgende erosion. Fra detonation/erosions-synspunktet burde man bare gå efter så tæt på 0 mm. som muligt. At der så kan være problemer med stempler der vipper i cylinderen, plejlstænger der strækker sig, etc., som gør at man skal have mere mellemrum, er en anden snak. Men det bør ikke give ekstra detonation som jeg læser det.

Jeg tror at en finkontrol af hvad kompressionsforholdet REELT er, samt eftermåling af stemplernes højde over blok, etc., må være påkrævet. Der er lidt for meget gætværk lige pt.

_________________
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2014, 11:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 14 sep 2009, 19:08
Indlæg: 239
Tændingsbanken skal være meget slemt før det kan høres i kabinen, det er min erfaring. Især på en rallybil kunne jeg forstille mig.
Jeg plejer at bruge det gode gamle trick med en slange på topstykket og så ind i et sæt høreværn gennem vinduet. Så er det meget nemt at hører selv det mindste banken.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2014, 17:30 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Her er den nyeste udgave af samme dokument:
http://download.ms-motor-service.com/xi ... eprobe.pdf

Er dine squishhøjder opgivet statisk, eller har du omregnet dem til dynamisk?

Feks regner man med at stemplet ender 9/100mm højere oppe pr 1000 motor rpm, end man har statisk målt.

Dertil kommer at stemplet typisk vipper over i top og det bidrager også til lidt højde.

Erosionen er "bortsprængning" af overfladen fordi grænselaget ikke kan holde.

Det kan være så enkelt som simpel tændingsbanken pga for meget vinkel, men følgende er værd at regne med:

Hvis du har løse smedede stempler, så vipper de en del i top. Sæt et måleur på for at få tal på det. Sværere er det med den højde det hele har når alting strækker sig ved rpm begrænseren, men skidtet bliver længere.
Man vil altid på en bensinmotor søge at få en stram squish, men der er en del diskussion om man kan få for meget. Ideen er at blæse bensinblandingen ind mod midten for at få en større forbrændingshastighed.Turbulens i dette tilfælde.
Hvis der er ret fede blandinger og store "dråber", så laver et stempel der lige akkurat ikke kan nå toppen(nul clearance i drift) noget der minder om væskeslag på brændstofdråberne. Dette vil forårsage erosion af top og stempel, og være næsten uden soddannelse.

Sideeffekte af dette er at motoren har rest brændstof over ringlandet, for squishen virker selvsagt i alle retninger, og dermed lokalt et blandingsforhold der har alle mulige andre blandingsforhold end det der ellers er fremherskende.
Den vej rundt kan man få fremprovokeret lokal tændingsbanken, og det er formentligt det du ser vil jeg gætte på.

Det eroderede areal, samt det at overfladen er så ren indikerer for mig at du har for voldsom squish. Hvad tænding har du kunnet køre med uden bankning?

Der findes en artikkel herude et sted der beskriver det farlige område mht tændingsbanken. Som jeg husker det, så er alt mellem 1mm og 3mm dynamisk garanti for meget bankning, men går du over 3 falder tendensen igen, men ligeså gør forbrændingshastigheden, og evnen til at tage mange rpm.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team