Jeg søgte lidt mere på "erosion", og fandt over dette link:
http://www.wildwestcycle.com/f_deto.html som handler om detonation.
Ca. halvvejs står der noget om "the other type of detonation", og så en lang forklaring som passer meget godt til hvad der kan være sket hos mig. Herunder at den ikke høres som egentlig bankning, men lyder som andre motorlyde. Med motorophæng i nylon så er der meget der rasler alle vegne i bilen, og så kan jeg roligt forestille mig at jeg har overhørt en sådan lyd.
Specifikt hæfter jeg mig ved at der står noget om squish, som her anbefales at være mindre end 40 tusindedele af en tomme - hvilket svarer til godt 1 mm - helst omkring 30 thou (ca. 0,75 mm.) og 20 thou (ca. 0,5 mm.) er for lidt.
Nu ved jeg ikke lige hvad squishen er originalt, men jeg læste andetsteds (godt nok amerikansk site, så risiko for at det er baseret på V8 bådankre) om en der aldrig har set under 50 thou (1,25 mm.) på en fabriksmotor.
Specifikt for min kværn har jeg kunnet finde anbefalinger for squish-området på omkring ca. 1 mm. (40 thou) når der modificeres.
Eftersom at mit topstykke er planet ca. 0,9 mm. (det var i hvert fald hvad jeg bestilte
), så har jeg rask væk fjernet samme mængde af plads i squishområdet. Hvis det originalt har ligget på f.eks. 1,3 mm., så er jeg godt nede i den "farlige" sektion - uanset hvad der er en anbefalet på lige den pågældende motor, så har jeg jo i hvert fald fjernet ca 0,9 mm. af det => en del.
Jeg har derfor helt klart en plan om at få kontrolleret mit squish - jeg frygter at der er for lidt plads.
Jeg kan dog ikke rigtigt få det kædet sammen med at jeg skulle få detonation på den baggrund.
Selv en meget fin tolerance kan jeg ingen steder se skulle give detonation og den efterfølgende erosion. Fra detonation/erosions-synspunktet burde man bare gå efter så tæt på 0 mm. som muligt. At der så kan være problemer med stempler der vipper i cylinderen, plejlstænger der strækker sig, etc., som gør at man skal have mere mellemrum, er en anden snak. Men det bør ikke give ekstra detonation som jeg læser det.
Jeg tror at en finkontrol af hvad kompressionsforholdet REELT er, samt eftermåling af stemplernes højde over blok, etc., må være påkrævet. Der er lidt for meget gætværk lige pt.