Gennem meget sort uheld gik min stakkels Golf hen og smed olien for nylig, og i den anledning er kværnen nu ude for at blive renoveret.
Der er sket mangt og meget med lejer (ikke overraskende), men jeg ser også noget på stemplerne, som jeg er rimeligt sikker på ikke direkte har med smøring at gøre - eller hvad?

Større udgave af billedet
Det er på indsugningssiden at der er HELT rent, og noget nedbrydning af materialet både på toppen og lidt ned af siden.
Topstykket har en lille smule tilsvarende, men heldigvis ikke så slemt.
Det er i topstykkets squish område hvis man kan sige sådan, men tændrøret sidder i øvrigt i midten, og resten af forbrændingskammeret har rimeligt plads i topstykket.
Topstykket er planet rimeligt heftigt af for at få kompressionen op på 11:1, så der er ikke vildt meget plads (ser man på udskæringerne til ventilerne så skal der nok liiiige laves lidt mere plads her i næste version) - kan det være årsagen, eller hvad er vi ude i?
Jeg lavede en renovering for ca. 2 år siden hvor stemplerne så ud lidt på samme måde, og den gang skød jeg skylden på noget bankning jeg havde bemærket. Det fik jeg udbedret, og jeg har siden kørt med ret konservativ tændingsmap ift. hvad jeg hører andre gør, samt jeg har ikke kunnet høre bankning - men hvem ved?
Blandingen ligger til den fede side for en suger - ca. 11,5-12:1 i fuld last.
Nogen bud på årsag og mulighed for at sikre sig mod at det ikke sker igen?