Bare for lige at hive en tråd tilbage fra de døde, så fik jeg faktisk min bil effektmålt for en uges tid siden - langt om længe
.
173 hk ved 7200 rpm, og 170 nm - rimeligt flad momentkurve i effektområdet.
Billede af kurve vedhæftet.
Motoren er:
VW 1.8 16V kode PL.
Hjemmeportet top, planet 1 mm. for forhøjelse af kompression med ca. 1. Nye styr. Ventiler totalt standard, inkl. fjedre, låse, etc.
CatCams 279/268 knaster - de "næstvildeste" uden at skulle pille med ventildelene.
Standard udstødningsmanifold i motorsportskat, i 2½" udstødning (klasseregler i rally)
Standard indsugningsmanifold (igen klasseregler) - men dog den store 50 mm.
eBay no-name luftfilter i plastikkasse med kold luft helt fra fronten.
ARP topbolte og plejlstangsbolte, samt metaltoppakning fra en G60'er.
Stor køler fra Passat automatic med A/C, samt 18-rækkers oliekøler.
MegaSquirt'n'Spark Extra HR motorstyring (oldschool MS1 2.2'er
)
Resten standard - inkl. lejer (klasseregler).
Den motor har kørt en del løb, men kastede et leje for et par sæsoner siden. Blev så renoveret, og gør det fortsat godt.
Der er to målinger på billedet - en med 170 hk også - det var det map jeg selv havde lavet på vejen, og med meget konservativ tænding.
Vi lagde så yderligere 4 grader tænding på i toppen, og fik 173 hk og lidt lavere peak - og så var jeg sådan set tilfreds
.