VW 16V topstykke

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Kristian T
Senior Medlem
Indlæg: 259
Tilmeldt: 01 okt 2003, 22:32
Geografisk sted: Vejle

#11 Indlæg af Kristian T »

Hvordan laver man nemmest så så manifold og top passer lige sammen? Det er jo ikke skide nemt og komme derind og mærke op...

/Kristian T
Bufas
Senior Medlem
Indlæg: 332
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

#12 Indlæg af Bufas »

Der kan smøres olie på fladerne og så ligge pakningen imellem og lige trykke det på. Så vil olien ligge sig der på pakningen hvor der har været kontakt, det overskydende kan så fjernes.
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

#13 Indlæg af Wildert »

Typisk kan du også bruge pakningen.
Læg den på den ene flade (og sikr den), mærk op/slib, læg den på den anden flade gør det samme igen, og tilbage på første flade en gang til.

Men man skal ikke gøre det i blinde - lige tænke sig lidt om :-).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Slavteren
Mester Medlem
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 15 jan 2004, 08:29
Geografisk sted: Maribo
Kontakt:

#14 Indlæg af Slavteren »

jeg bruger skosværte... smøre fint på, spænde sammen og lad sidde lidt, så er det nemt at se...
Jeg piller helst ikke ved ting jeg ikke har forstand på.
BORTSET FRA KVINDER!

www.slavteren.tk
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#15 Indlæg af møffe »

Wildert skrev:Typisk kan du også bruge pakningen.
Læg den på den ene flade (og sikr den), mærk op/slib, læg den på den anden flade gør det samme igen, og tilbage på første flade en gang til.

Men man skal ikke gøre det i blinde - lige tænke sig lidt om :-).


samme metode jeg bruger, virker fint. og med lidt logisk tankegang så kan man få en ret flot pasning af manifold/topstykke.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: VW 16V topstykke

#16 Indlæg af Wildert »

Bare for lige at hive en tråd tilbage fra de døde, så fik jeg faktisk min bil effektmålt for en uges tid siden - langt om længe :).
173 hk ved 7200 rpm, og 170 nm - rimeligt flad momentkurve i effektområdet.
Billede af kurve vedhæftet.

Motoren er:
VW 1.8 16V kode PL.
Hjemmeportet top, planet 1 mm. for forhøjelse af kompression med ca. 1. Nye styr. Ventiler totalt standard, inkl. fjedre, låse, etc.
CatCams 279/268 knaster - de "næstvildeste" uden at skulle pille med ventildelene.
Standard udstødningsmanifold i motorsportskat, i 2½" udstødning (klasseregler i rally)
Standard indsugningsmanifold (igen klasseregler) - men dog den store 50 mm.
eBay no-name luftfilter i plastikkasse med kold luft helt fra fronten.
ARP topbolte og plejlstangsbolte, samt metaltoppakning fra en G60'er.
Stor køler fra Passat automatic med A/C, samt 18-rækkers oliekøler.
MegaSquirt'n'Spark Extra HR motorstyring (oldschool MS1 2.2'er :))

Resten standard - inkl. lejer (klasseregler).
Den motor har kørt en del løb, men kastede et leje for et par sæsoner siden. Blev så renoveret, og gør det fortsat godt.

Der er to målinger på billedet - en med 170 hk også - det var det map jeg selv havde lavet på vejen, og med meget konservativ tænding.
Vi lagde så yderligere 4 grader tænding på i toppen, og fik 173 hk og lidt lavere peak - og så var jeg sådan set tilfreds :).
Vedhæftede filer
Rullefeltsmåling
Rullefeltsmåling
IMAG0430-smaller.jpg (107.86 KiB) Vist 6636 gange
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Brugeravatar
Mads G
Nyt Medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 sep 2010, 21:42

Re: VW 16V topstykke

#17 Indlæg af Mads G »

Fedt med en opdatering Wildert :) - Og vel egentlig et ret resultat du kan være godt tilfreds med, 44hk er da ret godt med standard indsugning.

Glæder mig til at komme igang med min golf igen, men nu skal garagen lige være færdig først :rock:
Wildert
Mester Medlem
Indlæg: 1673
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Nær Roskilde
Kontakt:

Re: VW 16V topstykke

#18 Indlæg af Wildert »

Jow, jeg er godt tilfreds. 44 hk. er dog lidt gavmildt udregnet - det kunne lige så vel være 34 hk. Forskellen på KR og PL er alene indsugningsknasten :).
Mvh.
Brian Klausen

Billede
Golf GTi 16V til rally
Besvar