Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#11 Indlæg af møffe »

smuttede lige ud i værkstedet.

28mm er der på en cosworth.

det er ikke ment som en rettesnor på nogen måde. men den køre med et ligne design fra fabrikken.

men syntes der er så mange forskellige designs at det udvander meget hvordan sådan en manifold SKAL være.

denne flower feks 358hk/port Billede

lidt indvendigt.

Billede

faktisk en ganske lækker manifold. kender kun en i dk der har haft en. og fik fornøjelsen af at lave lidt ting til den og på den.

jenvey har også lavet et turbo plenum.
Billede
Senest rettet af møffe 20 dec 2011, 22:14, rettet i alt 1 gang.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#12 Indlæg af Kuno »

Morten VJ skrev:Jeg tror der menes mere afstand omkring tragtene,
Og ikke foran tragtene.
En tragt suger mere luft fra siden end lige forfra.
Og ud fra denne betraktning kunne pleanum med fordel hæves og gøres længere.
Selve slidsen bliver den tyndere i samme takt som det underste rør?
Og hvad er start diameter, og slut diameter på det uderste rør?
Og hvad er arealet på slidsen ift. gasspjæld.

MVH

Morten



Det er muligt at rygge plenumet lidt op, men ikke meget da der kommer en hjelm i vejen.

Ja, slidsen snæver ind i takt med keglen, det viste sig at have stor positiv effekt på trykfordelingen i plenumet.

Start diameter er 2,5” og slutter ved Ø20mm.

Jeg har forsøgt at lave arealet på slidsen ca 10% mindre en gasspjældet. Jeg ved det skaber et forøget tryk, men jeg er af den overbevisning, at det er nødvendigt for at få kegleprincippet til at virke.
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#13 Indlæg af Kuno »

HenrikGM skrev:
Kuno skrev:
ae86 skrev:Afstanden fra "runner inlet trumpets" til plenum vægge burde øges


Det er der jeg kommer i kambolage med en køler. Hvad er argumentet for den afstand? Som jeg har forstået det trækkes størstedelen af luften langs tragtens kant og ikke over hullet.


Ikke ret relevant den afstand.

Kuno; Kom forbi en aften, så skal jeg vise dig hvorfor. tag din tragt med, så finder vi den afstand der begynder koste flow.

hellere en lang tragt og kort afstand til væg end omvendt.


Kunne være fint at afprøve det. Der er kun et lille problem. Tragten er ikke lavet endnu.
Som de ses på modellen er de spot on på 3rd Harmonic = 12.958in dvs. 150mm port plus 183 fra flange til slut tragt. Jeg regner med at fræse hele tragten samt flange ud af en klump alu. Så skulle gerne side i skabet første gang.
Senest rettet af Kuno 20 dec 2011, 20:52, rettet i alt 1 gang.
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

#14 Indlæg af Kuno »

møffe skrev:smuttede lige ud i værkstedet.

28mm er der på en cosworth.

det er ikke ment som en rettesnor på nogen måde. men den køre med et ligne design fra fabrikken.

men syntes der er så mange forskellige designs at det udvander meget hvordan sådan en manifold SKAL være.

denne flower feks 358hk/port

faktisk en ganske lækker manifold. kender kun en i dk der har haft en. og fik fornøjelsen af at lave lidt ting til den og på den.


Ligner jo meget godt. Har du mulighed få at skyde et billede ind hvor spjældet skulle sidde eller hvor låget er fjernet.
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#15 Indlæg af møffe »

nu er det et billede jeg fandt på nettet.

den sorte er den orginale, den anden er et kopi til små 24k

den består skam bare af 4 ens slidser som jeg aldrig har målt på.

du skal bare søge på MIS inletmanifold så burde være hits.

men den er fin, og i magnesium.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#16 Indlæg af Kuno »

Så, nu sker der lidt igen med denne manifold.
Jeg har fået en anden ide, end den kendte kegle teknik som før var på tale.
For at opnå en god trykfordeling ved runnerne er chargecooler elementet bygget med ind i manifolden.
Hvad er jeres mening om opbygningen? Give det mening?
Vedhæftede filer
manifold_20_s.jpg
manifold_20_s.jpg (26.58 KiB) Vist 17588 gange
manifold_19_s.jpg
manifold_19_s.jpg (27.49 KiB) Vist 17588 gange
manifold_18_s.jpg
manifold_18_s.jpg (33.59 KiB) Vist 17588 gange
manifold_17_s.jpg
manifold_17_s.jpg (31.9 KiB) Vist 17588 gange
manifold_21_s.jpg
manifold_21_s.jpg (45.33 KiB) Vist 17588 gange
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#17 Indlæg af møffe »

Prøv det.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Lars PH
Mester Medlem
Indlæg: 568
Tilmeldt: 26 feb 2004, 20:07

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#18 Indlæg af Lars PH »

Er det ikke også sådan Renault selv lave det på deres alpine turbo 2
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#19 Indlæg af HenrikGM »

Hvor skal gassplæjdet sidde?
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Kuno
Medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 14 sep 2009, 20:08

Re: Intake Manifold Design, R 5GTT Alpine.

#20 Indlæg af Kuno »

Lars PH skrev:Er det ikke også sådan Renault selv lave det på deres alpine turbo 2

Jo, opbygningen minder om den de bruger på turbo 2'en.
Besvar