Tørsumpsmøring... søger nogen der har indgående kendskab?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#21 Indlæg af lqs »

verdi pumpen har åbenbart flere prisen. en af mine gode venner gav 10.000kr for en komplet pumpe, vel at mærke ny og hos verdi.
ang at suge oppe også... så har du jo ikke kun blowbye ved stempelringe. men også ved ventilstyr. du pumper jo også en masse olie op til knaster mm. af samme grund er der tit både udtag på blokken og på ventildækslet, på standardmotorer. til ånderør/oliefælde.
ved ikke hvor meget vakuum du vil have i motoren? du skal selvfølgelig også have luft ind i motoren for at få flow til vakuumpumpen/retur. hele beholderen skal jo også kunne få det skum... der kommer til at blive til motorolie igen. eller du kan vælge at kaste olien væk efter hver opstart med belastning.
MVH søren
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#22 Indlæg af johan o r »

Her er et eksempel på det bundkar vi bruger til LS7 motoren.

Her kan du se at den er til 3 suge pumper, og hullerne sidder meget tæt. kanalerne ligger inde i selve bundkaret og kommer ud så der er en i hver ende og en i midten.
Husk bundkaret skal være lavet, så det føre olien ned til udgangen af bundkaret. Høje omdrejninger kan skabe så meget turbolens at olien bliver skubbet op af siden inden i motoren.

http://www.aquilaracingcars.com/media/n ... ticle.aspx

Husk også at have en "bræk ventil" på som tillader undertryk i motoren, men kan lede overtryk ud i catchtankén.

Der er meget delte meninger ang undertryk eller ej på motoren.
Det ses ofte at man vil undgå undertryk under en indkørring af motoren.

Mange mener der skal en tryk regulator på, for ikke olien bliver trukket væk fra lejerne samt pakdåser mm, ikke skal tage skade hvis de er monteret så de ikke kan tåle undertryk.

Dog er de undertyk/ sug på næsten alle gadebiler, specielt ved motorbremsning (helt lukket spjæld) og høje omdrejninger.

Før du går i gang med at montere vaccum regulator, så ville jeg måle trykket for at se om den pumpe du vælger, overhovedet kan lave undertryk i blokken.

Husk grov filter på suge siden.

Den pumpe vi bruger til LS7 motorene er en http://aviaid.com/ og den har fungeret rigtigt godt. de bruges på de fleste LSx motore i Deutch supercar challange.

Et billede af olietank og i højre side af bilen
Billede

Et billede af pumpen monteret på en LS7 motor
Billede


Håber der var noget der kunne bruges

Mvh
Johan
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#23 Indlæg af lqs »

hvorfor bruger i ikke det der standard sidder på (i) ls7 motoren?
MVH søren
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#24 Indlæg af johan o r »

Fy for den nogle store billeder!!

lqs skrev:hvorfor bruger i ikke det der standard sidder på (i) ls7 motoren?
MVH søren


Det er fordi det originale er alt for stort/højt, det er godt nok til en gadebil, men ikke til performance, og her er det ikke motor effekt, men CoG (Center of Gravity)
Det er alt afgørende, at alt er placeret så lavt som muligt.
Vi trimmer enda et godt stykke af bunden på transaxel gearkassen (Hewland NLT) der sidder i, og har producere meget små svinghjul for at få motor og gearkasse så langt ned som muligt, starteren er monteret bag gearkassen (med 1m lang stang), fordi de ikke er plads til den mere, da det hele er kommet så langt ned.

Så hvis der er nogle der mangler helt nye OEM LS7 svinghjul, kobling, oliepumpe, bundkar, svingningsdæmper mm, så har jeg et mindre lager man kan købe billigt :)
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#25 Indlæg af lqs »

bruger i stadig standard starteren så?
på nogen sneskotere er det lavet på samme måde. nok også af hensyn til plads, eller mangel på samme. eller fordi nogen er kommet i tanke om starteren meget sent... det ligner det i hvert fald.
MVH søren
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#26 Indlæg af lqs »

på ls7 motoren kan man da blot vende indsugningen? eller er det en speciel støbning? hvad gør i med knasten? eller gør i noget?
MVH søren
Brugeravatar
johan o r
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 02 nov 2005, 22:24
Geografisk sted: Vejle

#27 Indlæg af johan o r »

Nu skal jeg ikke stjæle tråden.. men. mht indsugning så vender vi dem bare.
Den motor der står på pallen er en speciel bestilling fra en kunde der ville have flere heste end konkurenterne, den laver lige knap 700HP hvor alle de originale laver 580HP.
Vi skifter kun stempler, til en mindre diameter for større spillerum til cylindervæg. (ellers dør de meget hurtigt..)

Så de extra 75HP kommer kun pga,
ECU
Udstødning (2,5")
måske luftfilter
Drysump.
Underviser på AarhusTech (AutoTeknolog)
Arbejder for AquilaRacingCars
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#28 Indlæg af lqs »

har i nogensinde prøvet at måle en standardmotor? altså med kat og standard ecu mm.... 75hk lyder af meget.
MVH søren
Henrik D.S.
Junior Medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 15 sep 2003, 17:20
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

#29 Indlæg af Henrik D.S. »

Som en af de få har LS 7 motoren den effekt den er opgivet til 505-515hk (Målt på motor) afhængig af tilstand. Med chippet ecu (&vpower) 535-545hk. Med knfilter kit og anden udstødning (&vpower) 555-560hk. Anden ECU og F.A.S.T. manifold uden kat 570-585hk på Vpower. Dette er de mest normale. Har dog enkelte positive der har givet 602hk på anden ECU, udstødning & knkit samt ændret køling(Bruges til motorsport) :D

De har dog et problem som gælder stort set alle LS alublokke og det er at de revner i cylinder når de bliver brugt GODT. :cry: KAn ske på en std motor også ! :evil:
Besvar