Tørsumpsmøring... søger nogen der har indgående kendskab?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

Tørsumpsmøring... søger nogen der har indgående kendskab?

#1 Indlæg af Kedde1980 »

Hej

Skal igang med et nyt motorprojekt hvor der bl.a. skal laves tørsump på.

Jeg søger en person som kan rådgive mig lidt i valg af pumpe mht. dimensioner/omdrejninger på denne.

Jeg har læst mig til at valget af pumpe skal være meget præcist, da selvf mængden skal være rigtig, men også hvis den er for kraftig bliver motoren nærmest suget "flad" da der kan komme meget kraftigt vacuum i denne (mht pakninger/pakdåser).

Håber der melder sig nogen på banen...
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#2 Indlæg af HenrikGM »

Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.

Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#3 Indlæg af Kedde1980 »

HenrikGM skrev:Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.

Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.


ja det læste jeg også lidt om, hvordan er disse udformet? som en overtryksventil vel? har du billeder/link?

skal man så lave hul i blokken til denne?
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#4 Indlæg af HenrikGM »

Kedde1980 skrev:
HenrikGM skrev:Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.

Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.


ja det læste jeg også lidt om, hvordan er disse udformet? som en overtryksventil vel? har du billeder/link?

skal man så lave hul i blokken til denne?


Man kan sikkert købe nogle smarte til formålet, men jeg tvivler på det er mere end en kontraventil med den vis fjederkraft i.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#5 Indlæg af Kedde1980 »

Ja det kan man sikkert, nej de burde ikke være vildt indviklede.

Jeg prøver at skrive til fabrikanten af pumperne, de må da vide hvilken der ca passer med mængde, så kan vacuumet jo styres ved siden af.

Tak for info.
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#6 Indlæg af HenrikGM »

velbekomme

Sådan en fætter her kan adskilles på midten, og fjederen skiftes i nemhed:
http://www.google.dk/imgres?q=kontraven ... 1,s:0,i:70

Så kan du justere på max vacuum rimeligt enkelt. Husk et filter foran.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

har du tænkt over hvor mange sugetrin/pumper du har brug for? eller om du kan nøjes med et tryktrin...? fortæl lidt mere om hvorfor du har bestemt dig for tørsump.
MVH søren
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#8 Indlæg af Kedde1980 »

Henrik GM: very funny... har faktisk en ekstra på lager, den sidder i sugerøret på min dieseltank :-)


LQS:

Jeg vil lave en ny bmw motor med turbo.

Da motor/dele er ret dyre i indkøb, er jeg mest interesseret i at lave en holdbar løsning første gang.
Jeg ønsker at køre højere omdrejninger end originalt selvf. med dertil hørende dele, og da budgettet generelt render godt af, tænker jeg at de sidste 10-20k måske er en god forsikring at investere i først som sidst.

Ja og så giver det jo da også hk, når der er vacuum i bunden.
Senest rettet af Kedde1980 06 nov 2012, 22:20, rettet i alt 1 gang.
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
Brugeravatar
Kedde1980
Medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Geografisk sted: Ribe, Danmark

#9 Indlæg af Kedde1980 »

... LQS:

et tryktrin burde jo være nok.

Og så skal motoren også være monteret i en anden vinkel end den gør originalt. Ved godt at man sagtens kan lave et nyt bundkar/sugesi, men det kræver da også tid/penge.
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

var det mig, så ville jeg nok tage to tryktrin. et til motor og et til lader (ladere). det til turboladeren ville jeg så lade køre med trykregulering, ala måske en bar over MAP. ville måske også tage et sugetrin kun til lader. så er det reelt helt frit hvor du vil sætte den. undertryk i motoren kunne nu også skaffes blot med en pumpe til formålet. dvs uden at gå over til tørsump.
MVH søren
Besvar