Tørsumpsmøring... søger nogen der har indgående kendskab?
Redaktør: Moderatorer
- Kedde1980
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
- Geografisk sted: Ribe, Danmark
Tørsumpsmøring... søger nogen der har indgående kendskab?
Hej
Skal igang med et nyt motorprojekt hvor der bl.a. skal laves tørsump på.
Jeg søger en person som kan rådgive mig lidt i valg af pumpe mht. dimensioner/omdrejninger på denne.
Jeg har læst mig til at valget af pumpe skal være meget præcist, da selvf mængden skal være rigtig, men også hvis den er for kraftig bliver motoren nærmest suget "flad" da der kan komme meget kraftigt vacuum i denne (mht pakninger/pakdåser).
Håber der melder sig nogen på banen...
Skal igang med et nyt motorprojekt hvor der bl.a. skal laves tørsump på.
Jeg søger en person som kan rådgive mig lidt i valg af pumpe mht. dimensioner/omdrejninger på denne.
Jeg har læst mig til at valget af pumpe skal være meget præcist, da selvf mængden skal være rigtig, men også hvis den er for kraftig bliver motoren nærmest suget "flad" da der kan komme meget kraftigt vacuum i denne (mht pakninger/pakdåser).
Håber der melder sig nogen på banen...
MVH Christian
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.
Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.
Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Kedde1980
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
- Geografisk sted: Ribe, Danmark
HenrikGM skrev:Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.
Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.
ja det læste jeg også lidt om, hvordan er disse udformet? som en overtryksventil vel? har du billeder/link?
skal man så lave hul i blokken til denne?
MVH Christian
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Kedde1980 skrev:HenrikGM skrev:Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.
Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.
ja det læste jeg også lidt om, hvordan er disse udformet? som en overtryksventil vel? har du billeder/link?
skal man så lave hul i blokken til denne?
Man kan sikkert købe nogle smarte til formålet, men jeg tvivler på det er mere end en kontraventil med den vis fjederkraft i.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Kedde1980
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
- Geografisk sted: Ribe, Danmark
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
velbekomme
Sådan en fætter her kan adskilles på midten, og fjederen skiftes i nemhed:
http://www.google.dk/imgres?q=kontraven ... 1,s:0,i:70
Så kan du justere på max vacuum rimeligt enkelt. Husk et filter foran.
Sådan en fætter her kan adskilles på midten, og fjederen skiftes i nemhed:
http://www.google.dk/imgres?q=kontraven ... 1,s:0,i:70
Så kan du justere på max vacuum rimeligt enkelt. Husk et filter foran.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- Kedde1980
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
- Geografisk sted: Ribe, Danmark
Henrik GM: very funny... har faktisk en ekstra på lager, den sidder i sugerøret på min dieseltank
LQS:
Jeg vil lave en ny bmw motor med turbo.
Da motor/dele er ret dyre i indkøb, er jeg mest interesseret i at lave en holdbar løsning første gang.
Jeg ønsker at køre højere omdrejninger end originalt selvf. med dertil hørende dele, og da budgettet generelt render godt af, tænker jeg at de sidste 10-20k måske er en god forsikring at investere i først som sidst.
Ja og så giver det jo da også hk, når der er vacuum i bunden.
LQS:
Jeg vil lave en ny bmw motor med turbo.
Da motor/dele er ret dyre i indkøb, er jeg mest interesseret i at lave en holdbar løsning første gang.
Jeg ønsker at køre højere omdrejninger end originalt selvf. med dertil hørende dele, og da budgettet generelt render godt af, tænker jeg at de sidste 10-20k måske er en god forsikring at investere i først som sidst.
Ja og så giver det jo da også hk, når der er vacuum i bunden.
Senest rettet af Kedde1980 06 nov 2012, 22:20, rettet i alt 1 gang.
MVH Christian
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister
- Kedde1980
- Medlem
- Indlæg: 116
- Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
- Geografisk sted: Ribe, Danmark
-
lqs
- Mester Medlem
- Indlæg: 4407
- Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46
var det mig, så ville jeg nok tage to tryktrin. et til motor og et til lader (ladere). det til turboladeren ville jeg så lade køre med trykregulering, ala måske en bar over MAP. ville måske også tage et sugetrin kun til lader. så er det reelt helt frit hvor du vil sætte den. undertryk i motoren kunne nu også skaffes blot med en pumpe til formålet. dvs uden at gå over til tørsump.
MVH søren
MVH søren