Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 01 dec 2024, 05:13

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 05 nov 2012, 08:09 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Hej

Skal igang med et nyt motorprojekt hvor der bl.a. skal laves tørsump på.

Jeg søger en person som kan rådgive mig lidt i valg af pumpe mht. dimensioner/omdrejninger på denne.

Jeg har læst mig til at valget af pumpe skal være meget præcist, da selvf mængden skal være rigtig, men også hvis den er for kraftig bliver motoren nærmest suget "flad" da der kan komme meget kraftigt vacuum i denne (mht pakninger/pakdåser).

Håber der melder sig nogen på banen...

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2012, 13:26 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.

Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2012, 14:47 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
HenrikGM skrev:
Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.

Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.


ja det læste jeg også lidt om, hvordan er disse udformet? som en overtryksventil vel? har du billeder/link?

skal man så lave hul i blokken til denne?

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 nov 2012, 15:57 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Kedde1980 skrev:
HenrikGM skrev:
Du skal have en vacum begrænser, så bliver det hele lidt nemmere.

Motorens lækagemængde varierer voldsomt med rpm og belastning, men da pumpen er tvunget trukket, så er du nød til at dimensionere efter det store volumen.


ja det læste jeg også lidt om, hvordan er disse udformet? som en overtryksventil vel? har du billeder/link?

skal man så lave hul i blokken til denne?


Man kan sikkert købe nogle smarte til formålet, men jeg tvivler på det er mere end en kontraventil med den vis fjederkraft i.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2012, 08:52 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Ja det kan man sikkert, nej de burde ikke være vildt indviklede.

Jeg prøver at skrive til fabrikanten af pumperne, de må da vide hvilken der ca passer med mængde, så kan vacuumet jo styres ved siden af.

Tak for info.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2012, 09:02 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
velbekomme

Sådan en fætter her kan adskilles på midten, og fjederen skiftes i nemhed:
http://www.google.dk/imgres?q=kontraven ... 1,s:0,i:70

Så kan du justere på max vacuum rimeligt enkelt. Husk et filter foran.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2012, 16:00 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
har du tænkt over hvor mange sugetrin/pumper du har brug for? eller om du kan nøjes med et tryktrin...? fortæl lidt mere om hvorfor du har bestemt dig for tørsump.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2012, 22:14 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
Henrik GM: very funny... har faktisk en ekstra på lager, den sidder i sugerøret på min dieseltank :-)


LQS:

Jeg vil lave en ny bmw motor med turbo.

Da motor/dele er ret dyre i indkøb, er jeg mest interesseret i at lave en holdbar løsning første gang.
Jeg ønsker at køre højere omdrejninger end originalt selvf. med dertil hørende dele, og da budgettet generelt render godt af, tænker jeg at de sidste 10-20k måske er en god forsikring at investere i først som sidst.

Ja og så giver det jo da også hk, når der er vacuum i bunden.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Senest rettet af Kedde1980 06 nov 2012, 22:20, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 nov 2012, 22:16 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jan 2008, 13:45
Indlæg: 116
Geografisk sted: Ribe, Danmark
... LQS:

et tryktrin burde jo være nok.

Og så skal motoren også være monteret i en anden vinkel end den gør originalt. Ved godt at man sagtens kan lave et nyt bundkar/sugesi, men det kræver da også tid/penge.

_________________
MVH Christian


1989 BMW E34 M20-GT42
1988 BMW M3 Europameister


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 nov 2012, 12:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
var det mig, så ville jeg nok tage to tryktrin. et til motor og et til lader (ladere). det til turboladeren ville jeg så lade køre med trykregulering, ala måske en bar over MAP. ville måske også tage et sugetrin kun til lader. så er det reelt helt frit hvor du vil sætte den. undertryk i motoren kunne nu også skaffes blot med en pumpe til formålet. dvs uden at gå over til tørsump.
MVH søren


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 15 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team