Tandrem/knastkæde..

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

Tandrem/knastkæde..

#1 Indlæg af hYe »

Når man vil øge effekten i motoren, følger det ofte med for en del, at hæve maks omdrejninger på motoren.. Forudsat af, at alt andet er bygget til at klare de ekstra omdrejninger, hvad så med rem/kæde til knasten?
Hvad med remstrammer, medløberhjul og evt. vandpumpe?
Hvad gør folket?
Skifter med mindre intervaller, finder forstærkede remme/kæder?

Det er ikke fordi jeg står og skal bygge noget højomdrejnings halløj her og nu, det slog mig bare og så blev jeg sku lidt nygerrig på hvad alle andre gør :D
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#2 Indlæg af K-FINN »

Tror ikke det er rpm der ødelægger remmen, men derimod når man begynder og skifte ventilfjedere til meget starmmere.
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#3 Indlæg af HenrikGM »

vibrationer og harmoniske er dyre.

RPM begrænser er også hård ved det.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
møffe
Mester Medlem
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Geografisk sted: i midten af midtjylland

#4 Indlæg af møffe »

kommer meget an på hvor meget du hæver omdr.
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#5 Indlæg af hYe »

Jeg tænkte mere om i selv har gjort noget for det skal holde bedre, eller i skifter rem oftere.. Eller kender nogen, som kender nogen, der hørt på jungle trommerne...
Kort sagt, hvad gør folket? :lol:
Men høre jo om mennesker der bruger kassen på motordele, men ikke egner sig en tanke om den ekstra belastning som bliver lagt på alt rem/kæde drevet... Gælder også servopumpe eller generator...
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

De toyota folk i min vennekreds, incl mig selv, kører alle med orginal tandrem, selv om rpm er hævet meget, nu er toyota jo heller ikke kendet for springe tandremme..

Nogen mærker har problemmer med og holde, selvom motor er standqrd..
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#7 Indlæg af HenrikGM »

På volvos motorer går man op i 24mm rem, mener det er en HTD hvis det skal være vildt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#8 Indlæg af hYe »

Tak for input.. Det er jo ikke noget der bliver talt om ofte...
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#9 Indlæg af jens »

Kg trimning brugte ford ohc rem på volvo når blok og top var planet. Jeg har snart lavet en hel del topper med bukket ventiler. Ham her har bukket ventiler på en volvo et par gange dog uden at knække remmen.
http://www.facebook.com/profile.php?id=1379793180
Topscorer er Opel ecotec 1.6 og Fiat marea 1.6 + Peugeot 406 1.8
Alfa q4 med delta motor har jeg lavet 2 gange elendig lille rem.
Det er også et problem med kæde biler da de er begyndt med at bruge kæder der skulle blive hos cykelsmeden. Førhen brugte de dobbeltkæde så selv om kæden var slidt skete der ikke noget.
Nissan micra k12 slår lige akkurat ventilerne skæve når kæden er slidt.
psa 1.6 diesel som findes i focus knækker vippearmene når kædestrammerne går, men alligevel rører ventilerne stemplerne hvilket i et tilfælde betød at knasthjulene der er krympet på ændrede indstilling, så det var den nye ejer der købte bilen for en slik, der fandt problemet, så den kunne køre igen.
Stramme ruller i platstik og fimsede 8mm. pinbolte der får metaltræthed er andre geniale opfindelser.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#10 Indlæg af Morten VJ »

En cykelkæde er ofte af langt bedre kvalitet. end det skidt der bliver brugt i dag som taktkæder.
men helt generelt højere omdrejninger betyder en anden kanst og hårdere fjedre. Og det er lig en større belastning på remmen/kæden.
I de fleste tilfælde justeres skifte intervallet ned, og man finder en løsning der er stærkere.
Vandpumpen er et emne for sig selv.
Det samme gælder servopumpe og generator.
Pumperne har et maks omdrejningstal hvir de begynder at karviatere, og laver luftbobler i systemet.
Generatoren har et maks. omdrejnings tal hvor den selvdestruerer.
Så helt generelt hvis man hæver omdrejnings tallet med 10% så bør man sænke omdrejningstallet på de 3 komponenter med 10%
Som et udgangspunkt.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Besvar