Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 21:36

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 13 nov 2011, 12:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Når man vil øge effekten i motoren, følger det ofte med for en del, at hæve maks omdrejninger på motoren.. Forudsat af, at alt andet er bygget til at klare de ekstra omdrejninger, hvad så med rem/kæde til knasten?
Hvad med remstrammer, medløberhjul og evt. vandpumpe?
Hvad gør folket?
Skifter med mindre intervaller, finder forstærkede remme/kæder?

Det er ikke fordi jeg står og skal bygge noget højomdrejnings halløj her og nu, det slog mig bare og så blev jeg sku lidt nygerrig på hvad alle andre gør :D

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2011, 13:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Tror ikke det er rpm der ødelægger remmen, men derimod når man begynder og skifte ventilfjedere til meget starmmere.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2011, 18:24 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
vibrationer og harmoniske er dyre.

RPM begrænser er også hård ved det.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 nov 2011, 18:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
kommer meget an på hvor meget du hæver omdr.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 nov 2011, 17:45 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Jeg tænkte mere om i selv har gjort noget for det skal holde bedre, eller i skifter rem oftere.. Eller kender nogen, som kender nogen, der hørt på jungle trommerne...
Kort sagt, hvad gør folket? :lol:
Men høre jo om mennesker der bruger kassen på motordele, men ikke egner sig en tanke om den ekstra belastning som bliver lagt på alt rem/kæde drevet... Gælder også servopumpe eller generator...

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 nov 2011, 18:10 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
De toyota folk i min vennekreds, incl mig selv, kører alle med orginal tandrem, selv om rpm er hævet meget, nu er toyota jo heller ikke kendet for springe tandremme..

Nogen mærker har problemmer med og holde, selvom motor er standqrd..

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 nov 2011, 18:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
På volvos motorer går man op i 24mm rem, mener det er en HTD hvis det skal være vildt.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 nov 2011, 23:15 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Indlæg: 732
Geografisk sted: Malmö
Tak for input.. Det er jo ikke noget der bliver talt om ofte...

_________________
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 nov 2011, 08:53 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 788
Geografisk sted: Vestsjælland
Kg trimning brugte ford ohc rem på volvo når blok og top var planet. Jeg har snart lavet en hel del topper med bukket ventiler. Ham her har bukket ventiler på en volvo et par gange dog uden at knække remmen.
http://www.facebook.com/profile.php?id=1379793180
Topscorer er Opel ecotec 1.6 og Fiat marea 1.6 + Peugeot 406 1.8
Alfa q4 med delta motor har jeg lavet 2 gange elendig lille rem.
Det er også et problem med kæde biler da de er begyndt med at bruge kæder der skulle blive hos cykelsmeden. Førhen brugte de dobbeltkæde så selv om kæden var slidt skete der ikke noget.
Nissan micra k12 slår lige akkurat ventilerne skæve når kæden er slidt.
psa 1.6 diesel som findes i focus knækker vippearmene når kædestrammerne går, men alligevel rører ventilerne stemplerne hvilket i et tilfælde betød at knasthjulene der er krympet på ændrede indstilling, så det var den nye ejer der købte bilen for en slik, der fandt problemet, så den kunne køre igen.
Stramme ruller i platstik og fimsede 8mm. pinbolte der får metaltræthed er andre geniale opfindelser.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 nov 2011, 18:16 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
En cykelkæde er ofte af langt bedre kvalitet. end det skidt der bliver brugt i dag som taktkæder.
men helt generelt højere omdrejninger betyder en anden kanst og hårdere fjedre. Og det er lig en større belastning på remmen/kæden.
I de fleste tilfælde justeres skifte intervallet ned, og man finder en løsning der er stærkere.
Vandpumpen er et emne for sig selv.
Det samme gælder servopumpe og generator.
Pumperne har et maks omdrejningstal hvir de begynder at karviatere, og laver luftbobler i systemet.
Generatoren har et maks. omdrejnings tal hvor den selvdestruerer.
Så helt generelt hvis man hæver omdrejnings tallet med 10% så bør man sænke omdrejningstallet på de 3 komponenter med 10%
Som et udgangspunkt.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team