Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 jun 2025, 19:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 19:25 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Lige læst igen, at bagpotte er "TÆT" gennemstrøms, ved denne effekt vil jeg mene der skal gennemstrømspotte til...

Har i ikke rodet med det endnu, det er da ret hurtig og pille udstødning/bagpotte af, og se om der er ændring...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 19:37 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
K-FINN skrev:
Lige læst igen, at bagpotte er "TÆT" gennemstrøms, ved denne effekt vil jeg mene der skal gennemstrømspotte til...

Har i ikke rodet med det endnu, det er da ret hurtig og pille udstødning/bagpotte af, og se om der er ændring...


Bøjninger og og potter med kamre er jo noget der giver modtryk, så det er jo med at undgå det så vidt muligt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 20:31 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 maj 2009, 20:27
Indlæg: 1340
Geografisk sted: Horsens
som sagt,, det kan altså godt kombineres, det behøver ikke larme for at gå stærkt,,

men der skal altså ikke være modtryk, og som andre påpeger,,,der skal gennemstrømning på, hvis man vil udnytte det potentiale man nu har

jeg har en 90 graders, og nogle 45 graders bøj, og 0 modtryk

_________________
I love everything thats fast enough to do something stupid with


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 22:15 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
lqs skrev:
mht ydelse er der ingen firtaktsmotor der har brug for modtryk i udstødning. det vil være min påstand. udstødningsgassen skal ikke pumpes ud. mht lyddæmpning kan modstand være et mere eller mindre nødvendigt onde.
MVH søren


Enig, firtaktsmotoren handler som jeg ser det om hastighed. Hastighed i form af diameter for at ramme den pulstuning man ønsker ifht. fyldninggrad og arbejdsområde. Aldrig modstand. Altid rette hastighed for rette pulstuning. For at pulstuning skal fungerer på tryk så skal afgangssiden fra turbo også her have mindst mulig modtryk. Og før turbo mindst mulig modtryk under knast overlappet (altid positiv "balanceforhold"). Udstødningens hastighed suger på bagsiden. Formel 1 formår mig bekendt op mod 120% fyldningsgrad på sugemotor. Suger altså blandingen ind i forbrændingskammeret under knastoverlappet. Herefter kommer selve indsugningstakten. Eneste sted jeg kan se modstand teoretisk kunne have effekt er ved at kunne kontrollere den i samme form som variable ventilindstillinger. Altså modtryk styret i samme grad som styring af udstødningsventilens lukketid. Har ingen relevans i den virkelig verden.

Totakt...(sidespring) jeg kan huske når vi legede med ekspansionspotter til motorlære på vores 4g yamaha'er. Det var tider. Her galt det om at danne "mur" i indsugningstakten i udstødningskanalen på ret tid via modtryk. HEr hed den på alm. 3 skyller fil og 1.8mm højere udstødningskanal og så en bygget ekspansionspotte som havde rette tragtudformning og rette længde så modstanden ramte tilbage i ret tid. Ved modstand på koordineret ret tid kunne man få ret sjov pulstuning De sidste potter der blev lavet begyndte at give sjov topeffekt (bund moment helt væk) ... på moderat knallertun 100km/t i 3 gear med 13 tands gearing (for dem der kan huske det var 80km/t normalt i 4 gear med 13 tands gearing), 16mm karburator, men døde i 4 gear...havde ikke moment til at komme op på omdrejningerne hvor pulstuningen satte ind. Men den tog omdrejninger som en stukken gris og tiggede om større indsugning (moment). Et sidespring.

Det hele handler om "balanceforholdet" når vi snakker trykladning. Har du positiv balanceforhold kan du skabe positiv pulstuning. Så har du en effektiv motor og kan høste de høje effektydelser. Altså i princippet en sugemotor under højere atmosfærisk tryk. Det gælder om altid at have ladetryk over modtryk. Al modtryk tager effekt på en 4 taktsmotor. Så er der 0.45 bar i modtryk på turbo afgangssiden er det 0.45 for meget ydelsesmæssigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 22:46 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Iøvrigt omkring pulstuning og tryklanding. Her bliver det i min verden rigtig gunstigt på specielt en 4 cylinderet med pulsopdeling / twinscroll setup. Med rette rørlængder/diameter (hastighed) kan der leges med sugeknaster og møller som der ikke kan på single scroll med mindre der vælges færgeturbo du kan stikke arm i gennem og ladetryk startende fra 6000rpm.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 23:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
JakobM skrev:
lqs skrev:
Formel 1 formår mig bekendt op mod 120% fyldningsgrad på sugemotor.

..og de køre mig bekendt, ligesom i de dragrace klasser hvor det ellers er tilladt, kun med en afstemt manifold og derefter er der direkte hul ud til virkeligheden. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2011, 23:27 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Westmus skrev:
JakobM skrev:
lqs skrev:
Formel 1 formår mig bekendt op mod 120% fyldningsgrad på sugemotor.

..og de køre mig bekendt, ligesom i de dragrace klasser hvor det ellers er tilladt, kun med en afstemt manifold og derefter er der direkte hul ud til virkeligheden. :)


Jep, ikke nogen dæmpning (giver modstand). Diameter og længde nøje afstemt i samhørighed

Det er lærerigt område

"PipeMax" er et udregningsprogram som i den henseende kan give nyttig udregninger når der skal dimensioneres højtydende "sugemotorer" (læs også trykladede motorer bygget efter sugeprincip = positiv balanceforhold) for "Garagefuskere". Rigtig mange professionelle bruger det program.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 nov 2011, 20:01 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
Westmus skrev:
JakobM skrev:
lqs skrev:
Formel 1 formår mig bekendt op mod 120% fyldningsgrad på sugemotor.

..og de køre mig bekendt, ligesom i de dragrace klasser hvor det ellers er tilladt, kun med en afstemt manifold og derefter er der direkte hul ud til virkeligheden. :)


Jep, ikke nogen dæmpning (giver modstand). Diameter og længde nøje afstemt i samhørighed

Det er lærerigt område

"PipeMax" er et udregningsprogram som i den henseende kan give nyttig udregninger når der skal dimensioneres højtydende "sugemotorer" (læs også trykladede motorer bygget efter sugeprincip = positiv balanceforhold) for "Garagefuskere". Rigtig mange professionelle bruger det program.


Ja, ikke så dumt, men kræver lidt baggrundsviden for at bruge det. Ser lettere ud end det er i praksis.

Ud af pipemax vil man bla få den erfaring at en port i topstykket nemt bliver for stor for den almindelige garagetuner. Portstørrelsen der bliver foreslået afhænger af den hastighed man vil have(target FPS), og hvad skal den være?
Portens virkningsgrad(flow/areal) er også nødvendig at forholde sig til.

Mange ting at tage stilling til.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team