lqs skrev:
mht ydelse er der ingen firtaktsmotor der har brug for modtryk i udstødning. det vil være min påstand. udstødningsgassen skal ikke pumpes ud. mht lyddæmpning kan modstand være et mere eller mindre nødvendigt onde.
MVH søren
Enig, firtaktsmotoren handler som jeg ser det om hastighed. Hastighed i form af diameter for at ramme den pulstuning man ønsker ifht. fyldninggrad og arbejdsområde. Aldrig modstand. Altid rette hastighed for rette pulstuning. For at pulstuning skal fungerer på tryk så skal afgangssiden fra turbo også her have mindst mulig modtryk. Og før turbo mindst mulig modtryk under knast overlappet (altid positiv "balanceforhold"). Udstødningens hastighed suger på bagsiden. Formel 1 formår mig bekendt op mod 120% fyldningsgrad på sugemotor. Suger altså blandingen ind i forbrændingskammeret under knastoverlappet. Herefter kommer selve indsugningstakten. Eneste sted jeg kan se modstand teoretisk kunne have effekt er ved at kunne kontrollere den i samme form som variable ventilindstillinger. Altså modtryk styret i samme grad som styring af udstødningsventilens lukketid. Har ingen relevans i den virkelig verden.
Totakt...(sidespring) jeg kan huske når vi legede med ekspansionspotter til motorlære på vores 4g yamaha'er. Det var tider. Her galt det om at danne "mur" i indsugningstakten i udstødningskanalen på ret tid via modtryk. HEr hed den på alm. 3 skyller fil og 1.8mm højere udstødningskanal og så en bygget ekspansionspotte som havde rette tragtudformning og rette længde så modstanden ramte tilbage i ret tid. Ved modstand på koordineret ret tid kunne man få ret sjov pulstuning De sidste potter der blev lavet begyndte at give sjov topeffekt (bund moment helt væk) ... på moderat knallertun 100km/t i 3 gear med 13 tands gearing (for dem der kan huske det var 80km/t normalt i 4 gear med 13 tands gearing), 16mm karburator, men døde i 4 gear...havde ikke moment til at komme op på omdrejningerne hvor pulstuningen satte ind. Men den tog omdrejninger som en stukken gris og tiggede om større indsugning (moment). Et sidespring.
Det hele handler om "balanceforholdet" når vi snakker trykladning. Har du positiv balanceforhold kan du skabe positiv pulstuning. Så har du en effektiv motor og kan høste de høje effektydelser. Altså i princippet en sugemotor under højere atmosfærisk tryk. Det gælder om altid at have ladetryk over modtryk. Al modtryk tager effekt på en 4 taktsmotor. Så er der 0.45 bar i modtryk på turbo afgangssiden er det 0.45 for meget ydelsesmæssigt.