Håber på at dette giver mening..
Er der nogle der har rodet med at måle åbningstiden på deres dyser?
Jeg faldt tilfældigt over en post på et amerikansk board, med en gut der havde brugt et skop og en strømprobe. Forklaringen bag teknikken, bunder i fysikken i en spole. Påtrykker man en spole en konstant spænding, stiger strømmen linært.
En dyse er jo en mekanisk dims, dvs. så længe dysen er ved at åbne, bliver der brugt energi på at flytte mekanikken i dysen, derfor stiger strømmen langsommere, end når dysen er helt åben, og der ikke længere bliver brugt energi på at åbne dysen, men udelukkene bliver afsat energi i spolen.
Det ses ret tydeligt på skopet, hvornår dysen er helt åben, men hvad der overraskede mig, var den store forskel på høj- og lavohms dyser.
Det første billede er en lavhoms dyse. Som det kan ses åbnes der på ca. 0.85ms, det næste er en højohms, som bruger omkring 1.75ms på at åbne.
Lavohms dyse:
Højohms dyse:
Umiddelbart lyder det hele meget plausibelt, men er der nogle der har testet det i praksis, og målt hvor meget benzin der kommer igennem en dyse med et kendt flow, som er åbner x gange i y tid.
Sagt på en anden måde, hvornår begynder dysen rent faktisk at sprøjte? Ventilen i dysen flytter sig vel ikke før magnetfeltet har overvundet kraften fra fjederen og væsketrykket. Og hvor lang tid tager det?
Jeg testede 4 andre dyser, 2 lav og 2 højohms jeg havde liggene, og fik nogenlunde samme resultat.