Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 02 dec 2024, 22:52

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 28 jun 2011, 22:11 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 feb 2010, 22:30
Indlæg: 15
Geografisk sted: St. Havelse Beach
Håber på at dette giver mening.. :wink:

Er der nogle der har rodet med at måle åbningstiden på deres dyser?
Jeg faldt tilfældigt over en post på et amerikansk board, med en gut der havde brugt et skop og en strømprobe. Forklaringen bag teknikken, bunder i fysikken i en spole. Påtrykker man en spole en konstant spænding, stiger strømmen linært.

En dyse er jo en mekanisk dims, dvs. så længe dysen er ved at åbne, bliver der brugt energi på at flytte mekanikken i dysen, derfor stiger strømmen langsommere, end når dysen er helt åben, og der ikke længere bliver brugt energi på at åbne dysen, men udelukkene bliver afsat energi i spolen.

Det ses ret tydeligt på skopet, hvornår dysen er helt åben, men hvad der overraskede mig, var den store forskel på høj- og lavohms dyser.

Det første billede er en lavhoms dyse. Som det kan ses åbnes der på ca. 0.85ms, det næste er en højohms, som bruger omkring 1.75ms på at åbne.

Lavohms dyse:
Billede

Højohms dyse:
Billede

Umiddelbart lyder det hele meget plausibelt, men er der nogle der har testet det i praksis, og målt hvor meget benzin der kommer igennem en dyse med et kendt flow, som er åbner x gange i y tid.

Sagt på en anden måde, hvornår begynder dysen rent faktisk at sprøjte? Ventilen i dysen flytter sig vel ikke før magnetfeltet har overvundet kraften fra fjederen og væsketrykket. Og hvor lang tid tager det?

Jeg testede 4 andre dyser, 2 lav og 2 højohms jeg havde liggene, og fik nogenlunde samme resultat.


Vedhæftede filer:
Filkommentar: Lavohms dyse med pwm strømbegrænsning.
lavohm.JPG
lavohm.JPG [ 27.62 KiB | Vist 5444 gange ]
Filkommentar: Højohms dyse, kun åbningssekvensen.
højohm.JPG
højohm.JPG [ 25.88 KiB | Vist 5440 gange ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2011, 16:56 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Jeg tror ikke på at et scope billede giver hele sandheden.
Dels så arbejder spolen imod en linær fjeder, der bliver hårdere at presse sammen jo kortere den bliver.
Og dels så har du et ikke linært flow når dysen langsomt åbner.
Og så er der lige tiden for at den lukker.

Det vi er interesseret i er hvor meget dysen sprøjter ind når den åbner, og hvor meget den sprøjter ind når den lukkes.
Det der kaldet dyse dødtid.
På en Ms 1 kan man kun finde den tid ved at lege med antallet af sprøjt pr syklus.

Ms2 og 3 der kan man lege med selve programmet.

Men meget kommer helt an på dysens konstruktion.
Jeg mener at mine Lucas dyser har en dødtid på 0,95 ms.
Og det er 12 ohms dyser!

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 29 jun 2011, 17:39 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Dysens reaktionstider er ikke så afgørende for den almindelig tuner.

Magnetfeltet opbygges imens strømmen stiger, men når feltet når det punkt hvor ventilen flytter sig, så er det en mekanisk acceleration ind i et mangetfelt. En lille ventil der suser længere ind i feltet så at sige.

Kun tiden hvor magnetfeltet opbygges, samt den tid ventilen inde i dysen er om at flytte sig har indflydelse for åbne og lukke tiden.
Helt i flueknepmode går det, hvis vi regner med at bensinen står stille i åbnetidspunktet(hvilket det gør), og regner accelerationstiden med indtil bensinen begynder at forstøve....

I virkeligheden er det ikke så tit det har en betydning. STORE dyser og krav om langsom tomgang på en emissionsmotor vil være et af stederne.

Og det er ikke så svært at måle det, men husk at se på strømprobens egenskaber inden man lige tager enhver måling for gode varer.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2011, 13:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Fandt dette på nettet.
http://www.calibratedsuccess.com/Assets ... rticle.pdf
Her står ikke så meget om åbnings tid, men mere om at dyser kan have en ikke linær kurve ved meget korte pulser.
Og her er en mere. Med meget større dyser.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 3&start=30

Og det fik mig til at tænke på om det er det der giver mig nogle problemer.
Dels i tomgang og dels i dellast hvor afr kan svinge med noget der ligner +-0,5.
Og tomgangen ikke er helt stabil den kan svinge +-150 omd/min.
Alt efter om jeg kommer lige fra motorvejen, og holder for rødt, eller har kørt længere tid i kø.
Pw ved 15 grader i luft temperatur ligger på ca 1,8-1,6 ms i tomgang og dellast.
Jeg kunne blive meget fristet til at ombyggr indsugningen til 8 dyser, og montere de 220 ml dyser jeg har liggende, for at se om det fjerner mit lille luksus problem.

MVh

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 jul 2011, 00:07 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 16 feb 2010, 22:30
Indlæg: 15
Geografisk sted: St. Havelse Beach
Interessant læsning.. Det giver så lige en ekstra parameter at rode med..

Men det kunne være man skulle prøve at rigge noget test til, så kan man da få en ide om den VE tabel man har fået lavet, også kan bruges, hvis man skifter til større dyser.

Strømproben jeg testede med, er i øvrigt rated til DC-100Khz 70A, så med de tider man har med at gøre i forbindelse med dyser, tror jeg næppe man løber ind i problemer.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 jul 2011, 17:44 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Lidt mere info om dødtid, og ikke linær opførsel ved lave PW.
På mere almindelige størrelser dyser.
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 31&t=41357

Og så mine helt personlige obsverationer,
På standart sugemotorer med ca 65 hk/l
Sekventiel styring af dyser, og efter år 2008.
PW i tomgang ved varm motor ligger på3 m.sek. eller derover.
Og så begynder det at give mening.
da ms regener

PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time


The "E" above is the multiplied result of all enrichments, like warm-up, after-start, barometer and air temperature correction, closed-loop, etc:


E = gamma_Enrich = (Warmup/100) * (O2_Closed Loop/100) * (AirCorr/100) * (BaroCorr/100)

Så hvis vi søger at ramme det linære område på dysen.
Så må pw - dødtid ikke komme meget under de 1,5 ms.
For at være sikker, og så kan en udskiftning til større dyse være uproblematisk, så længe man har styr på dødtiden.
Flue knepperi på en racer motor, men viktigt hvis man har store dyser, og gerne vil have lidt økonomi, jævn motorgang, og måske skal overholde nogle forurenings krav.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team