Tilslutning af omdrejningstæller til Megasquirt ?

Alt om motorstyringer

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

Tilslutning af omdrejningstæller til Megasquirt ?

#1 Indlæg af Brian SPC »

Hej

Jeg har lidt problemer med at få en omdrejningstæller til at virker sammen med Megasquirt, det er en alm omdrejningstæller købt i en udstyrsbutik som kan stilles til at virke med både 4,6,8 cyl motore, den er sat til en 6cyl da det er på en RB25DET Skyline motor den er monteret. Jeg har sat den til X5 på Megasquirt og inde i Tacho out har jeg valgt X5 som tilslutning og den står til Normal speed, jeg har også prøvet half speed, men ingen af dem giver noget udslag på måleren.

Nogen som har en ide til hvad der kan være galt ?
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Hvordan skal omdrejningstælleren tilsluttes.
Hvordan læser den omdrejnings tallet.
0-5 volt 0-12 volt eller fra kl 1 på tændspolen.
Alle 3 muligheder er beskrevet i manualen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

rpm tilslutning

#3 Indlæg af Brian SPC »

MS får signal fra 36-1 hjul på krumtappen. Og vi har fint rpm signal på den bærbar.

RPM måleren får alm. 12v og stel, og så har vi sat signal ledningen på X5 på MS boxen.
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
Brugeravatar
Fox
Nyt Medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05 jun 2010, 18:03
Geografisk sted: syd-vestjylland

Re: rpm tilslutning

#4 Indlæg af Fox »

Brian SPC skrev:MS får signal fra 36-1 hjul på krumtappen. Og vi har fint rpm signal på den bærbar.

RPM måleren får alm. 12v og stel, og så har vi sat signal ledningen på X5 på MS boxen.


Jeg må lige lytte med her :D
Har præcis det samme problem, jeg opgav det så bare på den 4 cyl, men vil da gerne have liv i den med den nye motor her.
Brugeravatar
Jakobsen
Mester Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 15 jul 2005, 14:22
Geografisk sted: Hellerup

#5 Indlæg af Jakobsen »

Tror det morten mener er at den omdrejnings tæller du vil ha sat til skal den ha et 12v signal eller 0-5v ?
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

#6 Indlæg af m power »

hvis rpm tæller er beregnet til at få signal fra den originale tændspole og den ikke er tilstede mere, så kan man bruge et alm 12v arbejdsrelæ som erstatning
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#7 Indlæg af Runesm »

Jeg tror det Morten mener er, at man kan sætte MS udgangen op lige som man gerne vil ha' det, om det der et 0-5v signal, 0-12v signal eller et signal der tilsvarer det man normalt kobler til en billig uoriginal omdrejningstæller, nemlig kl1 på tændspolen.
Som han skriver, det står i manualen
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

Rpm

#8 Indlæg af Brian SPC »

Kan nogen sende et link til hvor det står, da jeg nu hele aftenen har forsøgt at finde det.... Har bladret rundt i megamanualen.

Mit setup er 36-1 hjul, 6 enkelt tændspoler med tændingsmodul, MS sender spark A,B,C til tændingmodulet. Alt kører perfekt mit eneste problem er at vi ikke kan få den rpm tæller til at virke.

MS boxen er købt hos Rene "Turbomotor" for ca 1 år siden hvis det kan hjælpe med MS modellen.
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
m power
Mester Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49

Re: Rpm

#9 Indlæg af m power »

Brian SPC skrev:Kan nogen sende et link til hvor det står, da jeg nu hele aftenen har forsøgt at finde det.... Har bladret rundt i megamanualen.

Mit setup er 36-1 hjul, 6 enkelt tændspoler med tændingsmodul, MS sender spark A,B,C til tændingmodulet. Alt kører perfekt mit eneste problem er at vi ikke kan få den rpm tæller til at virke.

MS boxen er købt hos Rene "Turbomotor" for ca 1 år siden hvis det kan hjælpe med MS modellen.


det er netop der jeg har haft problemet.
jeg har monteret ms på en vag 1.8 20vt (4 spoler) og en toyota 4age (2 spoler) og der var det nødvendigt at montere det arbejdsrelæ så den fungerer som en gammeldags tændspole.

selve knikseren har jeg afmonteret i relæet, og klippet de ben af der ikke skal bruges. det er kun de 2 ben der har forbindelse til spolen i relæet der skal bruges.
det ene ben skal have 12+ og det andet skal forbindes med ms, så skal rpm tælleren kobles til et af de 2 ben på relæet jeg kan ikk lige huske hvilken men prøv dig frem.
Brugeravatar
Brian SPC
Medlem
Indlæg: 184
Tilmeldt: 12 sep 2003, 10:57
Geografisk sted: Barrit
Kontakt:

rpm

#10 Indlæg af Brian SPC »

Altså tilslutningen ser sådan ud :

12v til ben 85
MS Tacho out og signal ledning til RPM måler til ben 86

Og ben 30 og 87 bruges ikke.

Eller har jeg misforstået det ?

Relæ diagram :
Billede
Sierra 2.0i TT Solgt - Nu Kia Picanto ´09 & Volvo 940 2.3 GL Stc. B230FD
www.SPC-Net.dk
Besvar