Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 30 nov 2024, 23:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2010, 21:26 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
JakobM skrev:
[
Sikkerhed ikke at forglemme. Specielt for garagefuskerne når vi f.eks. er ude i hjemmelavede indsugningsmanifolde mv.
Altså individuel AFR forhold fra log på hver cyl ved lambda eller EGT.


Det er spøjst at du nævner garagefuskere med hjemmelavede manifolde, og i samme åndedrag snakker om individuel mapning af hver cylinder hver for sig. Det vil være fint engang at udstyre en motor med individuel AFR, EGT og forbrændingstryk, og give sig til at nørde helt vildt i det, men der skal tid og penge til i stor stil.

Jeg ved ikke lige hvor relevant begrebet "garagefusker" er i denne sammenhæng, men vi snakker ihvertfald om et væsentligt større timeantal brugt på mapning end den almindelige garagefusker anvender!

Er der NOGEN herinde der har mappet en motor med individuel mapning af hver cylinder, hvis ja, så vil det være fint med nogle facts. :reading:

Interessant spørgsmål kunne feks være: Hvad er indsprøjtningsvinklen i tomgang, mellemgas og fuldgas, og varierer den overhovedet? Hvs ja, hvorfor og hvorhen?
Hvordan sætter man den vinkel, og hvad afhænger den af?

Jeg er enig i at sekventiel indsprøjtning byder nogle fordele, jeg har bare tilgode endnu at se nogen der faktisk har BRUGT det.
Bange for det i 99%+ af de få motorstyringer der har denne option, ikke bliver anvendt til andet end blær.


Der var for ikke længe siden en bruger/tråd herinde (har ikke kigget efter den) som kørte ind med log på supra mv.. Det er ikke så frygtelig længe siden. Om han så er garagefusker ved jeg ikke og vil jeg heller ikke definere.

Det er vel ikke så meget spørgsmålet om hvem som måler, men mere om manden i garagen indbygger nipler. Mere svært er det jo heller ikke...

Der er ikke mange som bruger det, i såfald ville vi se mange flere nipler på manifolde. Meeen det er ikke ensbetydende med at det ikke er vigtigt eller meningsgivende IMO.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2010, 22:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
jo.... han nænvte en forskel på HELT op til 5% i flow på nogen af cyl. hvilket jeg vil mene er ligegyldigt, både for tomgang og topydelse. tænker mange standard (og store superdyser...) har tæt på samme forskel i flow fra ny.
MVH søren
ps. hade vi brugt begrebet vidensdeling på denne side... hade vedkommende oplyst hvilke cyl der flowede mest!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2010, 22:53 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Spurgte du?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 jun 2010, 23:28 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
...Se på feks et K-jet anlæg, der jo som bekendt sprøjter hele tiden. Eller en karburator.
Morten VJ skrev:
ØØhh er en karburator ikke sekventiel.
Det vil jeg jo nok mene.
Da den reagerer på hastigheds ændringen i venturien.
At den så bliver forstyrret af flow i modsat retning, det er en anden sag.

MVH

Morten


Den studsede jeg også lige over...karbonader har næppe noget med "staged" at gøre - tværtimod sekvientielt ved cylinder puls.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2010, 16:12 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 15 apr 2008, 15:59
Indlæg: 470
Geografisk sted: I æ corolla.
Der er da sket lidt herinde siden sidst.
Det jeg ikke kan lade være med at tænke på, er hvor optimalt det er at dysen sprøjter mens indsugningsventil(erne) rent faktisker er lukket ?
Ødelægger det ikke hele ide'en med at forstøve benzinen ?
Eller har jeg helt misforstået hele billedet her ??

Mvh


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2010, 17:55 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2006, 20:13
Indlæg: 341
Geografisk sted: Toftlund>Sønderjylland
-Pedersen- skrev:
Der er da sket lidt herinde siden sidst.
Det jeg ikke kan lade være med at tænke på, er hvor optimalt det er at dysen sprøjter mens indsugningsventil(erne) rent faktisker er lukket ?
Ødelægger det ikke hele ide'en med at forstøve benzinen ?
Eller har jeg helt misforstået hele billedet her ??

Mvh


Vis man regner lidt på hvor lang tid din dyse har og sprøjte benzin ind ved f.eks 3000rpm så er satme ikke længe din ventil står åben.
mener faktisk en normalt benzin dyse ikke rigtig kan køre sekvientielt over ca2000rpm.
en ting er hvor længe spolen(benzindysen) har spænding, en anden ting er hvor langt tid den real er om og åbne, stå åben, og så når spænding falder, lukke igen.
mener og kan huske at en normalt benzin dyse når faktisk ikke og lukke 100% i, over ca 2000rpm.
Så som sagt, er sekvientielt indsprøjtning noget den normale auto industri bruger til og overholde emissinskrav ved lave rpm´s


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2010, 18:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
JakobM skrev:
HenrikGM skrev:
...Se på feks et K-jet anlæg, der jo som bekendt sprøjter hele tiden. Eller en karburator.
Morten VJ skrev:
ØØhh er en karburator ikke sekventiel.
Det vil jeg jo nok mene.
Da den reagerer på hastigheds ændringen i venturien.
At den så bliver forstyrret af flow i modsat retning, det er en anden sag.

MVH

Morten


Den studsede jeg også lige over...karbonader har næppe noget med "staged" at gøre - tværtimod sekvientielt ved cylinder puls.


Sidst jeg stod og kiggede ned i feks en stromberg karburator, der lignede det en rensepistol fra haraldnyborg på et par bars tryk. Den med cylinderpuls var ikke noget jeg kunne se, det var mere noget lidt tilfældigt spytteri med bensin.

Meget tilsvarende et Kjet anlæg i tomgang, hvor man ikke rigtigt kan snakke om nogen decideret forstøvning.

Sammenligningen er på nuværende tidspunkt i tråden taget helt ud af kontekst, men ideen med sammenligningen var at argumentere mod nødvendigheden af sekventielt indsprøjtning.

Staged injection, som tråden oprindelig gik på har ikke en pind med sekventielt at gøre, men sådan udvikler tråden sig jo.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2010, 19:43 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
JakobM skrev:
HenrikGM skrev:
...Se på feks et K-jet anlæg, der jo som bekendt sprøjter hele tiden. Eller en karburator.
Morten VJ skrev:
ØØhh er en karburator ikke sekventiel.
Det vil jeg jo nok mene.
Da den reagerer på hastigheds ændringen i venturien.
At den så bliver forstyrret af flow i modsat retning, det er en anden sag.

MVH

Morten


Den studsede jeg også lige over...karbonader har næppe noget med "staged" at gøre - tværtimod sekvientielt ved cylinder puls.


Sidst jeg stod og kiggede ned i feks en stromberg karburator, der lignede det en rensepistol fra haraldnyborg på et par bars tryk.


prøv lige at uddyb...hvad mener du her


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2010, 19:48 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 maj 2005, 09:16
Indlæg: 365
Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:

Sammenligningen er på nuværende tidspunkt i tråden taget helt ud af kontekst, men ideen med sammenligningen var at argumentere mod nødvendigheden af sekventielt indsprøjtning.

Staged injection, som tråden oprindelig gik på har ikke en pind med sekventielt at gøre, men sådan udvikler tråden sig jo.

Det kan du godt have helt ret i.
For mit vedkommende var det dette, jeg oprindeligt forsøgte at svare lidt på:

-Pedersen- skrev:
Ikke helt forstået.
Som jeg læser det du skriver, skal alle 4 dyser fyre af på samme tid, i hvert sin cylinder på 1 kanal.
Og i stage 2 sprøjter jeg med 8 afgangen, alle på samme tid Eller på skift ??
Normalt sprøjter min 4 dyser 1og3 2og4, og på skift.

Skal nok aldrig bruge det, men jeg vil lige være sikker på at jeg har forstået det inden jeg går vidre i manualen ..


Og det her:
HenrikGM skrev:
Hvorfor er det bedre med sekventielt?

Husk på at dine dyser, er langt oppe i DutyCycle. Se på feks et K-jet anlæg, der jo som bekendt sprøjter hele tiden. Eller en karburator.

Der er en grund til sekventielt indsprøjtning, men den skal findes i krav om tomgang og emission. Det er trods alt de færreste af PFs brugere der går op i den side af sagen.

_________________
! ! FRI BANE FULD HANE ! !

IT'S MIND OVER MATTER!!
I dont mind, and the sheetmetal dont matter!!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 jun 2010, 19:55 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
syncroGT skrev:
-Pedersen- skrev:
Der er da sket lidt herinde siden sidst.
Det jeg ikke kan lade være med at tænke på, er hvor optimalt det er at dysen sprøjter mens indsugningsventil(erne) rent faktisker er lukket ?
Ødelægger det ikke hele ide'en med at forstøve benzinen ?
Eller har jeg helt misforstået hele billedet her ??

Mvh


Vis man regner lidt på hvor lang tid din dyse har og sprøjte benzin ind ved f.eks 3000rpm så er satme ikke længe din ventil står åben.
mener faktisk en normalt benzin dyse ikke rigtig kan køre sekvientielt over ca2000rpm.
en ting er hvor længe spolen(benzindysen) har spænding, en anden ting er hvor langt tid den real er om og åbne, stå åben, og så når spænding falder, lukke igen.
mener og kan huske at en normalt benzin dyse når faktisk ikke og lukke 100% i, over ca 2000rpm.
Så som sagt, er sekvientielt indsprøjtning noget den normale auto industri bruger til og overholde emissinskrav ved lave rpm´s



Siden hvornår går sekvientiel ud på at sprøjte når ventilen kun er åben? Glem nu det emission. Prøv at regne lidt på ms maks duty cycle ved 2000, 3000, 4000 5000....7000 osv. omdr. Der er RIGELIGT med ms tid til at fodre forskelligt enkeltvis inden der er gået 720 grader på krumbassen! Det er sekventiel når "garagefuskeren" kører til mapning med 4 eller 6 nipler i udstødningsmanifolden for at få tjekket sit individuelle AFR forhold. Så er der ro i motor på et gns. AFR i potten.

Mon tændingsbanken eller preignition kun forekommer på alle cylindre samtidigt??....
Eller sprøjter alle dyser altid ens ?
Hvorfor kan tændrør have forskellige farver og hvad betyder det under 2 bar@7500rpm?
Hvorfor todelt kammer i trykfodrede indsugningsmanifolde - er det pga emision og sprøjtevinkler?
Hvorfor er det så skidesvært at dimensionere en korrekt indsugningsmanifold og hvad er konsekvensen hvis det ikke er tænkt/konstrueret fornuftigt?

@lqs - de 5% du hentyder til er OMTALT af brugeren som 5% OEM ab fabrik for VR6 standard SKÆVERT. Alstå VAG koncernen ab fabrik.
Mon "garagefuskeren" kan holde sin hjemmebryggede indsugningsmanifold på 5%? Samme bruger skriver han før ristede stempler og i dag kører sekventiel log pga SIKKERHED.
Hvor mange % skal der mon til på cyl 1 ved 2 bar før cyl 1 brækker sig på en række 6'er med gns AFR 11,5 i potten?


Senest rettet af JPP 22 jun 2010, 20:01, rettet i alt 3 gange.

Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team