Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 14:58

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2009, 08:13 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2007, 19:43
Indlæg: 49
Geografisk sted: Brøndby
Jeg skriver ikke noget om NA??

Har haft mange turbo biler og jo nyere de er jo mere magert kører de.

Det er nemmere at læse om det herinde, så slipper jeg for at oversætte :)
http://honeywellbooster.com/

_________________
MVH Daugbjerg
www.scanturbo.dk


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 11 dec 2009, 15:49 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Daugbjerg skrev:
Jeg skriver ikke noget om NA??

Prøv lige at læse brugerens indlæg igen ...hvad er det der bedes svar på. Ikke turbomotor anno 1980 vs turbomoter anno 2009 - motorens (BSFC) udvikling gennem årtier (det kan læses i historiebøgerne). Din artikel giver dig ikke svaret. Spørgsmålet går på hvorfor lige netop en turbo/turbomotor giver mindre forurening.
Der er nævnt forbrændingstemperaturen og effektivitetsgraden.
Du svarer så (jeg citerer igen):

Daugbjerg skrev:
Mere luft i forhold til brændstof er godt for miljøet.

Og det er jo det en turbo laver.


??????????

Det spørger folk dig så om at uddybe, inkl. mig selv.

Hvordan kommer du frem til det blandingsforhold?? Altså som du skriver Turbo = mere luft i forhold til brændstof ??? Kan du ikke lige uddybe det... :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2009, 10:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
JakobM skrev:
Godt så, vi er i hvertfald enige om at det ikke er blandingen - tværtimod mere saft i blandingsforholdet (alt andet lige, og hvis ikke alt andet lige så er det ikke turboen der har æren)


Næ, turboen i selv sig har ik æren alene. Men den er med til at forhøje temperaturen.
En vild idé: Man kan vel ændre tændings tidspunktet så meget mere i den gale retning med turbo, kontra uden turbo, så man hæver temperaturen i udstødning og så stadige have en god effekt?
Det er en vild idé, baseret på nymoderne dieseler der bliver trukket så meget i tændings tidspunktet så de laver 1000-1200 grader i udstødning. Hvis ikke mere.

JakobM skrev:
klyfax skrev:
Du har mere moment i en turbo motor med lille turbo, for samme mængde brændstof.


Der syntes jeg så du modsiger det vi så er enige om!?! :wink: i hvilken sammenligning med NA mener du samme mængde brændstof??


Jeg mener ved dellast. Du skal træde speederen mindre ned for at accelere med samme fart, som med en NA'er. Så må du jo bruge mindre brændstof.
Fkes. en 1.8 vag NA og en 1.8t VAG. Samme motor, den ene er bare med turbo og 25 hk mere.
Golf 4 1.8 5dørs. 12 km/l (125 hk)
Golf 4 1.8t (GTI) 5 dørs. 12.5 km/l (150 hk)

Ingen tvivl om at Turboen vil køre kortere ved fuld last, men under dellast køre den altså længere. Det samme gør min kammerats 1.8t Octavia, chippet fra 180 hk til ca. 220. Den går længere på literen, dog ikke hvis han køre som et svin. Men under alm. hverdags kørsel.

I mit hoved køre en 1.8 NA kortere på literen fordi speederen skal længere ned for at lave xx NM.
1.8t skal ik lige så langt ned for at have samme NM, grundet turboen, den giver gratis NM pga. modstanden i udstødning.

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2009, 10:31 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
en turbomotor ved let dellast, er ikke andet end en NAmotor med prop i udstødningen! prøv at kig på de officielle forbrugstal for en 20v na og en 20v turbo. hvilken bruger mest?
tilbage til det med AFR, hvilken kører mest maget?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel: ..
Indlæg: 12 dec 2009, 17:37 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 23 jul 2006, 19:24
Indlæg: 784
Geografisk sted: Sønderjylland
Her er 2 motore med samme lighed som de 1.8 20v motore der blev nævnt. Dog med en lidt større forskel i effekt.


Focus RS 215 hk 310 Nm

Kraftstoffverbr. kombiniert: ca. 10,1 l/100km
Kraftstoffverbr. innerorts: ca. 14,2 l/100km
Kraftstoffverbr. außerorts: ca. 7,7 l/100km
CO2-Emissionen kombiniert: ca. 237 g/km

Focus 2.0 16v 130 hk 178 Nm

Kraftstoffverbr. kombiniert:9,0 l/100km
Kraftstoffverbr. innerorts: 12,0 l/100km
Kraftstoffverbr. außerorts: 7,0 l/100km
CO2-Emissionen kombiniert: 205 g/km

_________________
A3 -99 1.8T Quattro

S3 Optimeret


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2009, 17:52 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
om ikke det er pga en turbomotor er med, skal vi sige 2 effekt trin.

en dieselmotor der får tæsk 24-7 er heller ikke økonomisk. men køre man den op i fart hvor man har brug for flere HK/moment end det der skal til for at holde farten, så er den tålig at køre pga den acc som en bil med flere HK/moment i det man har brug for det, og kobler så ned på et lavere effekttrin når man ikke har brug for effekten mere og kan derved køre på en mere mager blanding.

jeg kan tydelig set det på kørestilen i min fiesta 1,6 tdci. den følger let med trafikken, men holder vi den omkring 90 så køre den 24-27km/l i moderat trafik og ikke alt for mange acc igennem byer.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 47 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team