Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 14:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 30 sep 2009, 17:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
lqs skrev:
...om det samme kunne have været opnået, med et stykke rør og en meget tyndere fjeder, kun til at holde røret nede i bund af topstykke?
MVH søren

'Et gæt er at den flade "fjeder" nok er bedste løsning i praksis, ud fra den betragtning at det er den løsning alle de "race-fjeder" fabrikanter jeg lige har stødt på bruger.

Man er dog vist mere og mere på vej over mod det amerikanerne kalder beehive fjedre (fjedre som ikke har samme diameter fra top til bund). De har bedre egenstabilitet og giver samtidigt mulighed for reduceret vægt i de arbejdende dele, altså lidt en win win sitiuation. :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 okt 2009, 19:59 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
lqs skrev:
Supra MK4 skrev:
Er næsten sikker på det er udstødning de fleste gange, men begge er set, og ja det er nede og ramme stempel.
Begrændser er tænding.

Det sker næsten altid når der rundes godt 2.2 bar.
Efter skift til anden slags fjedere, ser det ud til problemmet er løst.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28688&postdays=0&postorder=asc&start=0 prøv evt at læse her. det problem de skriver om er at åbne udstødningsventilen ved højt ladetryk...
begrænser er tænding skriver du. ja men hvordan? fortænding i nul? softcut? total cut på alle cylindre? hvis ja, virker dette så på under en krumtapsomdrejning?
MVH søren


Kan ikke læse svensk.
Men forholder mig til at efter skift af fjedere, bøjer ventiler ikke mere.
Om det er fordi den tændingscutter, eller modtryk det ene eller andet sted, er vel sagen ligegyldigt, du spurgte om nogen havde oplevet fjedere var et problem ved højere ladetryk, svaret er ja.

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 okt 2009, 20:07 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
som du beskriver det du har oplevet, så tror jeg du har drejet motoren over. at strammere fjedre har hjulpet tvivler jeg ikke på.
men at to bars ladetryk på en så lille ventil skulle gøre at den ikke kunne lukke?
at en udstødningsventil ikke kunne lukke??
forskellen er nok at du nu mener at dit problem er løst (og det er det jo også!). hvor jeg undrer mig over hvad der egentlig skete.
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 16 okt 2009, 09:16 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 18 jun 2006, 12:50
Indlæg: 66
Geografisk sted: Højbjerg
På V8'er vil du næsten altid se forbederinger ved at sætte stærkere fjedre i, selv på en stadard motor der bare køres frisket.

Så snart vi begynder at snakke tunnede V8'er er der ingen vej udenom. OG kommer du så til tryk på kommer du lyn hurtigt op i nogle voldsomme fjedretryk. Det er også meget tydeligt på kompressore V8'er der er det altid insugnings ventil fjederen der dør først.

Ang. den flade dæmper fjeder: den virker udemærket i letter tunede V8'er men så snart du gør alvor af det, er der ingen vej uden om triple fjedre. En typisk high prefromance fjedre der bruges i de rigtig skrappe V8'er er comp cams 948 eller 26082 det er rigitg gode fjedre. De levere henholdsvis 350 og 385 punds sæde tryk ved lukket ventil samtidig med at de kan håndtere over en tommes effektiv åbning. I top fuel top alcohol osv kører de typisk med nextec eller pac fjedre de lever et sæde tryk på 425 pund og op til omkring 600 pund. Titanium fjedre bliver ikke brugt mere da stål fjedrene har overhalet dem både i fjedretyk og levetid.

Alt dette skal dog tages med måde og kan ikke direkte overføres til andre motore ... da de konventionelle V8'er har store tunge ventiler og kører som stødstangs motorer.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2009, 19:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Hov søren, glemte og sige, det er en indsugningsventil der bøjer...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2009, 22:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
wukshady skrev:
Kan se det Dingo-Arne havde skrevet om fjedre, er taget af siden igen... Men essensen i det var, at flere havde oplevet at når der var højt modtryk i udst. manifold, kunne ventilerne ikke holde sig lukket. Problemet var størst ved "standard" traktorer der kører 2500 rpm og derfor kører flere af dem med hårdere fjedre end de fleste prostock.

Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.


OBS. Topstykker til Standart traktorer 2500 - 2700 r.p.m.
Vi har her i foråret erfaret at Standart traktorer der har fået optimeret topstykke, skal have monteret kraftigere
ventilfjedre, specielt på udstødningsventilen, for at undgå rivninger på stamme og styr.
Problemet med std. fjeder er at med et godt flow i kanalen kan udstødnings-trykket blæse ventilen op i indsug-
ningstakten, dermed får motoren en dårlig gang ( mister hk) og udstødningsventilen bliver ikke kølet af sædet.
Dette indebærer at stamme og styr river, (ventil hænger).
Vores erfaring er nu, at de stærkeste standart traktorer med 2500 - 2700 r.p.m. skal have en hårer fjeder
(installations tryk) end den stærkeste Pro-Stock i Danmark !!!!!. Hvorfor nu det ?, fordi at p.g.a. de lave
omdrejninger, kan udstødnings trykket (trykbølge) nå tilbage til porten inden den næste bølge kommer.
Det er selvfølgelig værst med motorer der leverer 5 -6 bar i udstødningstryk ved 2500 r.p.m..
Vi vil anbefale mellem 50 og 100 % forøgelse af fjedertrykket ved lukket ventil, (instalationstryk), og at
udstødningsmanifol og udstødnings hus altid er delt, eks. 2 x3 cyl. = 270° mellem hver cyl.
Ligeledes vil vi anbefale at også 3200 r.p.m. motorer får monteret kraftigere fjedre, for optimal motorgang.
Det var en lang smører, men hvis du er i tvivl så ring: 29 61 42 90.

http://www.teamdingo.dk/Flowtest.htm


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 31 okt 2009, 22:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 mar 2006, 10:26
Indlæg: 234
Geografisk sted: Brædstrup
wukshady skrev:
Kan se det Dingo-Arne havde skrevet om fjedre, er taget af siden igen... Men essensen i det var, at flere havde oplevet at når der var højt modtryk i udst. manifold, kunne ventilerne ikke holde sig lukket. Problemet var størst ved "standard" traktorer der kører 2500 rpm og derfor kører flere af dem med hårdere fjedre end de fleste prostock.

Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.


OBS. Topstykker til Standart traktorer 2500 - 2700 r.p.m.
Vi har her i foråret erfaret at Standart traktorer der har fået optimeret topstykke, skal have monteret kraftigere
ventilfjedre, specielt på udstødningsventilen, for at undgå rivninger på stamme og styr.
Problemet med std. fjeder er at med et godt flow i kanalen kan udstødnings-trykket blæse ventilen op i indsug-
ningstakten, dermed får motoren en dårlig gang ( mister hk) og udstødningsventilen bliver ikke kølet af sædet.
Dette indebærer at stamme og styr river, (ventil hænger).
Vores erfaring er nu, at de stærkeste standart traktorer med 2500 - 2700 r.p.m. skal have en hårer fjeder
(installations tryk) end den stærkeste Pro-Stock i Danmark !!!!!. Hvorfor nu det ?, fordi at p.g.a. de lave
omdrejninger, kan udstødnings trykket (trykbølge) nå tilbage til porten inden den næste bølge kommer.
Det er selvfølgelig værst med motorer der leverer 5 -6 bar i udstødningstryk ved 2500 r.p.m..
Vi vil anbefale mellem 50 og 100 % forøgelse af fjedertrykket ved lukket ventil, (instalationstryk), og at
udstødningsmanifol og udstødnings hus altid er delt, eks. 2 x3 cyl. = 270° mellem hver cyl.
Ligeledes vil vi anbefale at også 3200 r.p.m. motorer får monteret kraftigere fjedre, for optimal motorgang.
Det var en lang smører, men hvis du er i tvivl så ring: 29 61 42 90.

http://www.teamdingo.dk/Flowtest.htm


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team