wukshady skrev:
Kan se det Dingo-Arne havde skrevet om fjedre, er taget af siden igen... Men essensen i det var, at flere havde oplevet at når der var højt modtryk i udst. manifold, kunne ventilerne ikke holde sig lukket. Problemet var størst ved "standard" traktorer der kører 2500 rpm og derfor kører flere af dem med hårdere fjedre end de fleste prostock.
Ved ikke hvad der menes med dæmpede fjedre.
OBS. Topstykker til Standart traktorer 2500 - 2700 r.p.m.
Vi har her i foråret erfaret at Standart traktorer der har fået optimeret topstykke, skal have monteret kraftigere
ventilfjedre, specielt på udstødningsventilen, for at undgå rivninger på stamme og styr.
Problemet med std. fjeder er at med et godt flow i kanalen kan udstødnings-trykket blæse ventilen op i indsug-
ningstakten, dermed får motoren en dårlig gang ( mister hk) og udstødningsventilen bliver ikke kølet af sædet.
Dette indebærer at stamme og styr river, (ventil hænger).
Vores erfaring er nu, at de stærkeste standart traktorer med 2500 - 2700 r.p.m. skal have en hårer fjeder
(installations tryk) end den stærkeste Pro-Stock i Danmark !!!!!. Hvorfor nu det ?, fordi at p.g.a. de lave
omdrejninger, kan udstødnings trykket (trykbølge) nå tilbage til porten inden den næste bølge kommer.
Det er selvfølgelig værst med motorer der leverer 5 -6 bar i udstødningstryk ved 2500 r.p.m..
Vi vil anbefale mellem 50 og 100 % forøgelse af fjedertrykket ved lukket ventil, (instalationstryk), og at
udstødningsmanifol og udstødnings hus altid er delt, eks. 2 x3 cyl. = 270° mellem hver cyl.
Ligeledes vil vi anbefale at også 3200 r.p.m. motorer får monteret kraftigere fjedre, for optimal motorgang.
Det var en lang smører, men hvis du er i tvivl så ring: 29 61 42 90.
http://www.teamdingo.dk/Flowtest.htm