Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:27

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 24 sep 2009, 14:03 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Har nu lavet en ny måling på V-power. Og denne gang er det 0,7 km/l kortere end på 95. Fatter det simpelthen ikke.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 sep 2009, 18:20 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 223
tyson2 skrev:
Har nu lavet en ny måling på V-power. Og denne gang er det 0,7 km/l kortere end på 95. Fatter det simpelthen ikke.


Jeg havde oplevelsen på den gamle 97 oktan V-power i forhold til 98.

Med 99 V-Power synes jeg den går det samme på literen som 98.

0,7 km literen kan vel også være et udtryk for at speederen får lidt mere fordi motoren nu mærkbart kører bedre... elller?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 sep 2009, 18:30 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
på ØKO benzin med 3-5%etanol burde man køre ca 1% kortere på literen.
men det er jo ikke det i skriver om her...
MVH søren


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 sep 2009, 19:42 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tyson2 skrev:
Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.


Prøv at lave en blindtest. Få en til at tanke din bil med forskellige bensin, og se hvad det så siger.

Underbevistheden er stærk, du kan sagtens have en stærkee fod med v-power, der ødelægger din statistik.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 sep 2009, 20:26 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
HenrikGM skrev:
tyson2 skrev:
Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.


Prøv at lave en blindtest. Få en til at tanke din bil med forskellige bensin, og se hvad det så siger.

Underbevistheden er stærk, du kan sagtens have en stærkee fod med v-power, der ødelægger din statistik.


tja det lyder nu meget plausibelt , især hvis den på lavoktan kører tæt på knockgrænsen , det var erfaringen med min gamle tozmoyota , den kørte næsten 2 mere på literen på 92blyfri end på 96 med bly , nok mest fordi at man kan trampe mere på den uden den brokker sig på den højere oktan

mine 2 cent (havde ikke 5)

Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2009, 10:19 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
Der er bare så mange ting som spiller ind, at man ikke umiddelbart kan sammenligne 2 optankninger. Vind, vejr, kørselsmønster, terræn, bagage osv. spiller jo ind på det endelige resultat. Det mest nøjagtige ville vel være, hvis du kører bilen helt tør, fylder 10 liter v-power på bilen, kører en længere tur på den Nordjyske motorvej om natten m. konstant hastighed, indtil bilen igen er kørt tør, og fylder 10 liter 95 (fra den medbragte reservedunk), og kører tilbage. Så får du næsten et resultat du kan bruge til at sammenligne med :lol:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 sep 2009, 16:16 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Mit kørsels mønster er ens på de forskellige tankninger. Vind og vejr ændrer sig, men det er stort set identiske forhold når det gælder strækninger jeg kører. Det er også samme tid på døgnet, så trafikken er ens.
Jeg gør det ved at måle hvor langt jeg kører på 20L af gangen.
Tvivler på det kan have noget med min speederfod og gøre, for jeg sparer aldrig på den. Så den kan næsten ikke blive tungere.

Kan det tænkes at det er fordi tændingen er for konservativ så den ikke når og udnytte den ekstra brændtid på v-power og det bare går til spilde? Den har en tendens til at skyde lidt fra udstødningen når man slipper gassen og bare lader den rulle i gear.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2009, 07:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
tyson2 skrev:
Mit kørsels mønster er ens på de forskellige tankninger. Vind og vejr ændrer sig, men det er stort set identiske forhold når det gælder strækninger jeg kører. Det er også samme tid på døgnet, så trafikken er ens.
Jeg gør det ved at måle hvor langt jeg kører på 20L af gangen.
Tvivler på det kan have noget med min speederfod og gøre, for jeg sparer aldrig på den. Så den kan næsten ikke blive tungere.

Kan det tænkes at det er fordi tændingen er for konservativ så den ikke når og udnytte den ekstra brændtid på v-power og det bare går til spilde? Den har en tendens til at skyde lidt fra udstødningen når man slipper gassen og bare lader den rulle i gear.


Den med brændtid....den er svær. Jeg har ikke set nogle virkeligt reelt brugbare oplysninger om brændtid. Har du noget på det?

Den med den skyder, det løser man feks i MS med fuelcut i den situation(du motorbremser jo!)

Hvad siger AFR?
Der er den finte at 92oktan og 99vpower TILSYNELADENDE har forskellig massefylde.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2009, 09:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Det jeg hæfter mig mest ved er den tunge højre fod.
Og en turbo motor.
På min er forskellen på 95, og vpower ca 0,4 bar højere tryk på vpower.
Det skulle helst give et større luftforbrug, og dermed et større benzinforbrug.
Specielt med en meget tung fod.

Min går ca 0,2-0,3 km mindre på vpower,
blandet kørsel til og fra arbejde.
Og min fod er ikke særlig tung,
men der er mange accelrationer og stop på turen.

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 27 sep 2009, 09:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
tyson2 skrev:
...den ekstra brændtid på v-power...

Den med brændtid....den er svær. Jeg har ikke set nogle virkeligt reelt brugbare oplysninger om brændtid. Har du noget på det?

Jeg har efterlyst det samme, tidligere i denne tråd...
Jeg har en fornemmelse af, at det mest er en ´"Urban Legend" :reading:

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 38 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team