Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 15:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 4600 Barbados
Har nu lavet en ny måling på V-power. Og denne gang er det 0,7 km/l kortere end på 95. Fatter det simpelthen ikke.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Medlem

tyson2 skrev:
Har nu lavet en ny måling på V-power. Og denne gang er det 0,7 km/l kortere end på 95. Fatter det simpelthen ikke.

Jeg havde oplevelsen på den gamle 97 oktan V-power i forhold til 98.

Med 99 V-Power synes jeg den går det samme på literen som 98.

0,7 km literen kan vel også være et udtryk for at speederen får lidt mere fordi motoren nu mærkbart kører bedre... elller?

Titel:
Mester Medlem

på ØKO benzin med 3-5%etanol burde man køre ca 1% kortere på literen.
men det er jo ikke det i skriver om her...
MVH søren

Moderator

tyson2 skrev:
Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.

Prøv at lave en blindtest. Få en til at tanke din bil med forskellige bensin, og se hvad det så siger.

Underbevistheden er stærk, du kan sagtens have en stærkee fod med v-power, der ødelægger din statistik.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Mester Medlem
Brugeravatar

HenrikGM skrev:
tyson2 skrev:
Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.

Prøv at lave en blindtest. Få en til at tanke din bil med forskellige bensin, og se hvad det så siger.

Underbevistheden er stærk, du kan sagtens have en stærkee fod med v-power, der ødelægger din statistik.

tja det lyder nu meget plausibelt , især hvis den på lavoktan kører tæt på knockgrænsen , det var erfaringen med min gamle tozmoyota , den kørte næsten 2 mere på literen på 92blyfri end på 96 med bly , nok mest fordi at man kan trampe mere på den uden den brokker sig på den højere oktan

mine 2 cent (havde ikke 5)

Luske

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gun City
Der er bare så mange ting som spiller ind, at man ikke umiddelbart kan sammenligne 2 optankninger. Vind, vejr, kørselsmønster, terræn, bagage osv. spiller jo ind på det endelige resultat. Det mest nøjagtige ville vel være, hvis du kører bilen helt tør, fylder 10 liter v-power på bilen, kører en længere tur på den Nordjyske motorvej om natten m. konstant hastighed, indtil bilen igen er kørt tør, og fylder 10 liter 95 (fra den medbragte reservedunk), og kører tilbage. Så får du næsten et resultat du kan bruge til at sammenligne med :lol:

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 4600 Barbados
Mit kørsels mønster er ens på de forskellige tankninger. Vind og vejr ændrer sig, men det er stort set identiske forhold når det gælder strækninger jeg kører. Det er også samme tid på døgnet, så trafikken er ens.
Jeg gør det ved at måle hvor langt jeg kører på 20L af gangen.
Tvivler på det kan have noget med min speederfod og gøre, for jeg sparer aldrig på den. Så den kan næsten ikke blive tungere.

Kan det tænkes at det er fordi tændingen er for konservativ så den ikke når og udnytte den ekstra brændtid på v-power og det bare går til spilde? Den har en tendens til at skyde lidt fra udstødningen når man slipper gassen og bare lader den rulle i gear.

Titel:
Moderator

tyson2 skrev:
Mit kørsels mønster er ens på de forskellige tankninger. Vind og vejr ændrer sig, men det er stort set identiske forhold når det gælder strækninger jeg kører. Det er også samme tid på døgnet, så trafikken er ens.
Jeg gør det ved at måle hvor langt jeg kører på 20L af gangen.
Tvivler på det kan have noget med min speederfod og gøre, for jeg sparer aldrig på den. Så den kan næsten ikke blive tungere.

Kan det tænkes at det er fordi tændingen er for konservativ så den ikke når og udnytte den ekstra brændtid på v-power og det bare går til spilde? Den har en tendens til at skyde lidt fra udstødningen når man slipper gassen og bare lader den rulle i gear.

Den med brændtid....den er svær. Jeg har ikke set nogle virkeligt reelt brugbare oplysninger om brændtid. Har du noget på det?

Den med den skyder, det løser man feks i MS med fuelcut i den situation(du motorbremser jo!)

Hvad siger AFR?
Der er den finte at 92oktan og 99vpower TILSYNELADENDE har forskellig massefylde.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Det jeg hæfter mig mest ved er den tunge højre fod.
Og en turbo motor.
På min er forskellen på 95, og vpower ca 0,4 bar højere tryk på vpower.
Det skulle helst give et større luftforbrug, og dermed et større benzinforbrug.
Specielt med en meget tung fod.

Min går ca 0,2-0,3 km mindre på vpower,
blandet kørsel til og fra arbejde.
Og min fod er ikke særlig tung,
men der er mange accelrationer og stop på turen.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
HenrikGM skrev:
tyson2 skrev:
...den ekstra brændtid på v-power...

Den med brændtid....den er svær. Jeg har ikke set nogle virkeligt reelt brugbare oplysninger om brændtid. Har du noget på det?

Jeg har efterlyst det samme, tidligere i denne tråd...
Jeg har en fornemmelse af, at det mest er en ´"Urban Legend" :reading:

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time