Kortere på literen med v-power

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

Kortere på literen med v-power

#1 Indlæg af tyson2 »

Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Et vildt gæt er det du vinder ved maks belastning, taber du ved dellast.
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.

Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!

Og så er der lige det med højrefoden :wink:


MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#3 Indlæg af tyson2 »

Morten VJ skrev:Et vildt gæt er det du vinder ved maks belastning, taber du ved dellast.
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.

Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!

Og så er der lige det med højrefoden :wink:


MVH

Morten


Klampen er i bund fra bilen blir startet til den blir slukket :D
Men netop fordi det brænder langsommere, burde det vel give bedre økonomi. Eller ihvertfald ikke gøre den dårligere. Også ved dellast. Det siger min logik mig da ihvertfald.
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#4 Indlæg af Transitfar »

Morten VJ skrev:Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.

Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.
Har du evt nogle links til, hvor jeg kan det henne?

Oktantal

V-power er mig bekendt 99 oktan, og hvis tændingsmappet er optimeret til 99 oktan, er det vel meget naturligt at bilen ikke kører optimalt på 95 oktan.
Og "ikke kører optimalt" er automatisk lig med større brændstofforbrug :|
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
tonnilerche
Senior Medlem
Indlæg: 474
Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10

#5 Indlæg af tonnilerche »

Transitfar skrev:
Morten VJ skrev:Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.

Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.
Har du evt nogle links til, hvor jeg kan det henne?

Oktantal

V-power er mig bekendt 99 oktan, og hvis tændingsmappet er optimeret til 99 oktan, er det vel meget naturligt at bilen ikke kører optimalt på 95 oktan.
Og "ikke kører optimalt" er automatisk lig med større brændstofforbrug :|



ja, men det er jo omvendt... Den er sat op til vpower, men samtidig kortere på literen med vpower...
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
K-FINN
Mester Medlem
Indlæg: 3480
Tilmeldt: 08 jul 2003, 14:19

#6 Indlæg af K-FINN »

Tror ganske enkelt ikke på det...
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#7 Indlæg af tyson2 »

Supra MK4 skrev:Tror ganske enkelt ikke på det...


Gør jeg heller ikke. Men det er et faktum.
kadettcqp
Medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Sydsjælland
Kontakt:

#8 Indlæg af kadettcqp »

Jeg har hørt flere der har haft den omvendte oplevelse selv på biler der ikke var mappet ind til V-power og alligevel kørte længere på literen, men har aldrig hørt om folk der kørte mindre på literen på V-power medmindre at højrefoden selvfølgelig blev tungere.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
tyson2
Senior Medlem
Indlæg: 458
Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Geografisk sted: 4600 Barbados

#9 Indlæg af tyson2 »

kadettcqp skrev:Jeg har hørt flere der har haft den omvendte oplevelse selv på biler der ikke var mappet ind til V-power og alligevel kørte længere på literen, men har aldrig hørt om folk der kørte mindre på literen på V-power medmindre at højrefoden selvfølgelig blev tungere.


Det gir heller ingen mening at køre kortere på V-power. Derfor jeg oprettede emnet.
Har lidt en mistanke om de måske snyder med V-poweren på Shell. Altså man ikke får den mængde man betaler for. Måske man skulle til at tanke med et målebæger :D
Hojannes
Junior Medlem
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15 sep 2004, 02:54

#10 Indlæg af Hojannes »

Hmmm.... ja jeg har ikke villet poste i frygt for at blive mere til grin :)

Min OPLEVELSE er, at min 2.0t som er chippet til v-power køre bedre og længere på 98... (statoil)

har dog ikke prøvet 95, da jeg har fået den opfattelse at motoren tager skade af dette, kan det bekræftes?
Besvar