Kortere på literen med v-power
Redaktør: Moderatorer
-
tyson2
- Senior Medlem
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
- Geografisk sted: 4600 Barbados
Kortere på literen med v-power
Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Et vildt gæt er det du vinder ved maks belastning, taber du ved dellast.
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.
Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!
Og så er der lige det med højrefoden
MVH
Morten
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.
Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!
Og så er der lige det med højrefoden
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
-
tyson2
- Senior Medlem
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
- Geografisk sted: 4600 Barbados
Morten VJ skrev:Et vildt gæt er det du vinder ved maks belastning, taber du ved dellast.
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.
Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!
Og så er der lige det med højrefoden![]()
MVH
Morten
Klampen er i bund fra bilen blir startet til den blir slukket
Men netop fordi det brænder langsommere, burde det vel give bedre økonomi. Eller ihvertfald ikke gøre den dårligere. Også ved dellast. Det siger min logik mig da ihvertfald.
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Morten VJ skrev:Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.
Har du evt nogle links til, hvor jeg kan det henne?
Oktantal
V-power er mig bekendt 99 oktan, og hvis tændingsmappet er optimeret til 99 oktan, er det vel meget naturligt at bilen ikke kører optimalt på 95 oktan.
Og "ikke kører optimalt" er automatisk lig med større brændstofforbrug
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
- tonnilerche
- Senior Medlem
- Indlæg: 474
- Tilmeldt: 15 aug 2006, 10:10
Transitfar skrev:Morten VJ skrev:Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.
Har du evt nogle links til, hvor jeg kan det henne?
Oktantal
V-power er mig bekendt 99 oktan, og hvis tændingsmappet er optimeret til 99 oktan, er det vel meget naturligt at bilen ikke kører optimalt på 95 oktan.
Og "ikke kører optimalt" er automatisk lig med større brændstofforbrug
ja, men det er jo omvendt... Den er sat op til vpower, men samtidig kortere på literen med vpower...
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S
-
kadettcqp
- Medlem
- Indlæg: 199
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Kontakt:
Jeg har hørt flere der har haft den omvendte oplevelse selv på biler der ikke var mappet ind til V-power og alligevel kørte længere på literen, men har aldrig hørt om folk der kørte mindre på literen på V-power medmindre at højrefoden selvfølgelig blev tungere.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.
-
tyson2
- Senior Medlem
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
- Geografisk sted: 4600 Barbados
kadettcqp skrev:Jeg har hørt flere der har haft den omvendte oplevelse selv på biler der ikke var mappet ind til V-power og alligevel kørte længere på literen, men har aldrig hørt om folk der kørte mindre på literen på V-power medmindre at højrefoden selvfølgelig blev tungere.
Det gir heller ingen mening at køre kortere på V-power. Derfor jeg oprettede emnet.
Har lidt en mistanke om de måske snyder med V-poweren på Shell. Altså man ikke får den mængde man betaler for. Måske man skulle til at tanke med et målebæger
-
Hojannes
- Junior Medlem
- Indlæg: 53
- Tilmeldt: 15 sep 2004, 02:54