Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 17:56

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 21 sep 2009, 16:13 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 16:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Et vildt gæt er det du vinder ved maks belastning, taber du ved dellast.
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.

Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!

Og så er der lige det med højrefoden :wink:


MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 17:15 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Morten VJ skrev:
Et vildt gæt er det du vinder ved maks belastning, taber du ved dellast.
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.
Chippen udnytter kun v power ved maks belastning, dellast er der nok ikke rørt ved.

Så din tændin er ikke opsat til økonomi!!

Og så er der lige det med højrefoden :wink:


MVH

Morten


Klampen er i bund fra bilen blir startet til den blir slukket :D
Men netop fordi det brænder langsommere, burde det vel give bedre økonomi. Eller ihvertfald ikke gøre den dårligere. Også ved dellast. Det siger min logik mig da ihvertfald.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 19:35 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 okt 2003, 21:06
Indlæg: 1901
Geografisk sted: Horsens
Morten VJ skrev:
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.

Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.
Har du evt nogle links til, hvor jeg kan det henne?

Oktantal

V-power er mig bekendt 99 oktan, og hvis tændingsmappet er optimeret til 99 oktan, er det vel meget naturligt at bilen ikke kører optimalt på 95 oktan.
Og "ikke kører optimalt" er automatisk lig med større brændstofforbrug :|

_________________
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 21:15 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 aug 2006, 09:10
Indlæg: 474
Transitfar skrev:
Morten VJ skrev:
Forskellen imellem oktantallet ligger i brændhastigheden.
Vpower brænder langsommere end 95.

Det kunne jeg godt tænke mig at læse lidt mere om.
Har du evt nogle links til, hvor jeg kan det henne?

Oktantal

V-power er mig bekendt 99 oktan, og hvis tændingsmappet er optimeret til 99 oktan, er det vel meget naturligt at bilen ikke kører optimalt på 95 oktan.
Og "ikke kører optimalt" er automatisk lig med større brændstofforbrug :|



ja, men det er jo omvendt... Den er sat op til vpower, men samtidig kortere på literen med vpower...

_________________
Nu med Almera GTI | SR20DE | Hvordan er det liii man roder i sådan en? - alt er jo el-styret :S


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 21:17 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Tror ganske enkelt ikke på det...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 21 sep 2009, 21:18 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
Supra MK4 skrev:
Tror ganske enkelt ikke på det...


Gør jeg heller ikke. Men det er et faktum.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 sep 2009, 08:10 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Jeg har hørt flere der har haft den omvendte oplevelse selv på biler der ikke var mappet ind til V-power og alligevel kørte længere på literen, men har aldrig hørt om folk der kørte mindre på literen på V-power medmindre at højrefoden selvfølgelig blev tungere.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 sep 2009, 12:42 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
Indlæg: 458
Geografisk sted: 4600 Barbados
kadettcqp skrev:
Jeg har hørt flere der har haft den omvendte oplevelse selv på biler der ikke var mappet ind til V-power og alligevel kørte længere på literen, men har aldrig hørt om folk der kørte mindre på literen på V-power medmindre at højrefoden selvfølgelig blev tungere.


Det gir heller ingen mening at køre kortere på V-power. Derfor jeg oprettede emnet.
Har lidt en mistanke om de måske snyder med V-poweren på Shell. Altså man ikke får den mængde man betaler for. Måske man skulle til at tanke med et målebæger :D


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 sep 2009, 13:20 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 15 sep 2004, 01:54
Indlæg: 53
Hmmm.... ja jeg har ikke villet poste i frygt for at blive mere til grin :)

Min OPLEVELSE er, at min 2.0t som er chippet til v-power køre bedre og længere på 98... (statoil)

har dog ikke prøvet 95, da jeg har fået den opfattelse at motoren tager skade af dette, kan det bekræftes?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team