Kortere på literen med v-power
Redaktør: Moderatorer
-
Buus
- Medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
tyson2 skrev:Har nu lavet en ny måling på V-power. Og denne gang er det 0,7 km/l kortere end på 95. Fatter det simpelthen ikke.
Jeg havde oplevelsen på den gamle 97 oktan V-power i forhold til 98.
Med 99 V-Power synes jeg den går det samme på literen som 98.
0,7 km literen kan vel også være et udtryk for at speederen får lidt mere fordi motoren nu mærkbart kører bedre... elller?
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Re: Kortere på literen med v-power
tyson2 skrev:Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.
Prøv at lave en blindtest. Få en til at tanke din bil med forskellige bensin, og se hvad det så siger.
Underbevistheden er stærk, du kan sagtens have en stærkee fod med v-power, der ødelægger din statistik.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
- luske
- Mester Medlem
- Indlæg: 1099
- Tilmeldt: 30 apr 2005, 19:31
Re: Kortere på literen med v-power
HenrikGM skrev:tyson2 skrev:Nogen kloge hoveder der kan forklare hvorfor min golf 4 1,8T køre betragteligt kortere på v-power end alm. 95?
Da jeg købte den fik jeg fortalt at den var chippet ind på v-power. Kan da også mærke at den trækker bedre på det dyre stads, men den køre omkring 1,5-2 km kortere end på 95. Har testet det flere gange.
Det er stik imod alt hvad jeg har lært om oktantal. Fatter det simpelhen ikke.
Prøv at lave en blindtest. Få en til at tanke din bil med forskellige bensin, og se hvad det så siger.
Underbevistheden er stærk, du kan sagtens have en stærkee fod med v-power, der ødelægger din statistik.
tja det lyder nu meget plausibelt , især hvis den på lavoktan kører tæt på knockgrænsen , det var erfaringen med min gamle tozmoyota , den kørte næsten 2 mere på literen på 92blyfri end på 96 med bly , nok mest fordi at man kan trampe mere på den uden den brokker sig på den højere oktan
mine 2 cent (havde ikke 5)
Luske
- VRT
- Senior Medlem
- Indlæg: 327
- Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
- Geografisk sted: Gun City
Der er bare så mange ting som spiller ind, at man ikke umiddelbart kan sammenligne 2 optankninger. Vind, vejr, kørselsmønster, terræn, bagage osv. spiller jo ind på det endelige resultat. Det mest nøjagtige ville vel være, hvis du kører bilen helt tør, fylder 10 liter v-power på bilen, kører en længere tur på den Nordjyske motorvej om natten m. konstant hastighed, indtil bilen igen er kørt tør, og fylder 10 liter 95 (fra den medbragte reservedunk), og kører tilbage. Så får du næsten et resultat du kan bruge til at sammenligne med 
-
tyson2
- Senior Medlem
- Indlæg: 458
- Tilmeldt: 21 feb 2007, 21:18
- Geografisk sted: 4600 Barbados
Mit kørsels mønster er ens på de forskellige tankninger. Vind og vejr ændrer sig, men det er stort set identiske forhold når det gælder strækninger jeg kører. Det er også samme tid på døgnet, så trafikken er ens.
Jeg gør det ved at måle hvor langt jeg kører på 20L af gangen.
Tvivler på det kan have noget med min speederfod og gøre, for jeg sparer aldrig på den. Så den kan næsten ikke blive tungere.
Kan det tænkes at det er fordi tændingen er for konservativ så den ikke når og udnytte den ekstra brændtid på v-power og det bare går til spilde? Den har en tendens til at skyde lidt fra udstødningen når man slipper gassen og bare lader den rulle i gear.
Jeg gør det ved at måle hvor langt jeg kører på 20L af gangen.
Tvivler på det kan have noget med min speederfod og gøre, for jeg sparer aldrig på den. Så den kan næsten ikke blive tungere.
Kan det tænkes at det er fordi tændingen er for konservativ så den ikke når og udnytte den ekstra brændtid på v-power og det bare går til spilde? Den har en tendens til at skyde lidt fra udstødningen når man slipper gassen og bare lader den rulle i gear.
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
tyson2 skrev:Mit kørsels mønster er ens på de forskellige tankninger. Vind og vejr ændrer sig, men det er stort set identiske forhold når det gælder strækninger jeg kører. Det er også samme tid på døgnet, så trafikken er ens.
Jeg gør det ved at måle hvor langt jeg kører på 20L af gangen.
Tvivler på det kan have noget med min speederfod og gøre, for jeg sparer aldrig på den. Så den kan næsten ikke blive tungere.
Kan det tænkes at det er fordi tændingen er for konservativ så den ikke når og udnytte den ekstra brændtid på v-power og det bare går til spilde? Den har en tendens til at skyde lidt fra udstødningen når man slipper gassen og bare lader den rulle i gear.
Den med brændtid....den er svær. Jeg har ikke set nogle virkeligt reelt brugbare oplysninger om brændtid. Har du noget på det?
Den med den skyder, det løser man feks i MS med fuelcut i den situation(du motorbremser jo!)
Hvad siger AFR?
Der er den finte at 92oktan og 99vpower TILSYNELADENDE har forskellig massefylde.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
Morten VJ
- Mester Medlem
- Indlæg: 3805
- Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
- Geografisk sted: nordsjælland
- Kontakt:
Det jeg hæfter mig mest ved er den tunge højre fod.
Og en turbo motor.
På min er forskellen på 95, og vpower ca 0,4 bar højere tryk på vpower.
Det skulle helst give et større luftforbrug, og dermed et større benzinforbrug.
Specielt med en meget tung fod.
Min går ca 0,2-0,3 km mindre på vpower,
blandet kørsel til og fra arbejde.
Og min fod er ikke særlig tung,
men der er mange accelrationer og stop på turen.
MVH
Morten
Og en turbo motor.
På min er forskellen på 95, og vpower ca 0,4 bar højere tryk på vpower.
Det skulle helst give et større luftforbrug, og dermed et større benzinforbrug.
Specielt med en meget tung fod.
Min går ca 0,2-0,3 km mindre på vpower,
blandet kørsel til og fra arbejde.
Og min fod er ikke særlig tung,
men der er mange accelrationer og stop på turen.
MVH
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
- Transitfar
- Mester Medlem
- Indlæg: 1901
- Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
HenrikGM skrev:tyson2 skrev:...den ekstra brændtid på v-power...
Den med brændtid....den er svær. Jeg har ikke set nogle virkeligt reelt brugbare oplysninger om brændtid. Har du noget på det?
Jeg har efterlyst det samme, tidligere i denne tråd...
Jeg har en fornemmelse af, at det mest er en ´"Urban Legend"
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..