Transitfar skrev:
Nu kender jeg jo (heldigvis

) ikke til franske biler, men havde det været en Ford ville jeg da have fået udlæst
fejlkoder, og så arbejdet ud fra dem - hvis der altså ER tale om en fejl i elektronikken
Fejlkoder har vi ikke fået læst ud, men nu er der heller ikke nogen lamper der lyser når motoren kører - så den har fået lov at sidde i baghovedet kun.
Transitfar skrev:
Grundlæggende om mekaniske fejl:
Kompressionstest? Afbryd tændspolen, aktiver starteren, og brug ørerne...
Det skal lyde som 4/4-takt, ellers er der noget alvorligt galt.
Prøv evt at sammenligne lyden med en tilsvarende motor der er i orden.
Er der tænding på alle cylindre, med pæn gnist osv? Hvordan ser tændrørene ud? Er der for meget/for lidt/tilpas benzin i cylindrene? Med tændrørene afmonteret skal der komme en fin tåge af benzindampe ud af tændrørshullerne når man tørner motoren på starteren.
HUSK at afbryde tændspolen, så dampene ikke antændes!!
Kompressionen fejler intet, den tænder på alle 4, gnisten er fin (Tændspolen er også ny). Mht til om der er tilpas mængde benzin kan jeg som sagt sige på stående fod, at den går ALT for fed.
Transitfar skrev:
Kontroller tandremmens indstillinger, på samtlige mærker (Opel-syndrom...) Nogle tandremme kan mørne, eller bare miste tænder på den mærkeligste måde. Kontroller alle mærker så omhyggeligt som muligt.
Den står som den skal, for de gange hvor motoren faktisk starter og kører ordentligt, så går den friskt, både med fint bundtræk, og det fortsætter helt ud i de høje omdrejninger til vi rammer begrænseren.
Transitfar skrev:
Udstødning stoppet/katalysator faldet sammen (Ford-syndrom...) Hvis monolitten i katalysatoren falder sammen/pulveriserer vil det lukke for motorens åndedræt - og uden luft ingen action. Pil udstødningen af oppe ved forrøret og se om det hjælper, eller man kan holde en hånd for udstødningen afgang, og hvis LilleHjælper aktiverer starteren SKAL der komme så meget tryk i udstødningen at man ikke kan holde hånden for, eller i det mindste høre hvor udstødningsluften fiser ud henne

Det fejler heller ingenting - for igen, når motoren starter og går som den skal, så ka' den arbejde som den skal.
Det er også somom fejlen er gået lidt i sig selv igen - den har flere og flere dage nu hvor den går okay, men forleden gik den ud på motorvejen (Ligesom hvis man drejer tændingsnøglen), og så måtte min lillebror trille ind i nødsporet. Bilen kunne fint startes igen herefter.
Vi oplevede præcis det samme 30 km før vi holdte på vores adresse, efter en tur til frankrig.