Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 apr 2025, 06:45

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Skiftet - var det første der blev gjort

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Roskilde
Har du tjekke at tandremmen ik er hoppet en tand?

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Nu kender jeg jo (heldigvis :D ) ikke til franske biler, men havde det været en Ford ville jeg da have fået udlæst fejlkoder, og så arbejdet ud fra dem - hvis der altså ER tale om en fejl i elektronikken :wink:

Men mon ikke der er tale om en mekanisk fejl?
Husk, at en mekanisk fejl kan generere horder af fejlkoder...

Grundlæggende om mekaniske fejl:

Kompressionstest? Afbryd tændspolen, aktiver starteren, og brug ørerne...
Det skal lyde som 4/4-takt, ellers er der noget alvorligt galt.
Prøv evt at sammenligne lyden med en tilsvarende motor der er i orden.

Er der tænding på alle cylindre, med pæn gnist osv? Hvordan ser tændrørene ud? Er der for meget/for lidt/tilpas benzin i cylindrene? Med tændrørene afmonteret skal der komme en fin tåge af benzindampe ud af tændrørshullerne når man tørner motoren på starteren.
HUSK at afbryde tændspolen, så dampene ikke antændes!!

Kontroller tandremmens indstillinger, på samtlige mærker (Opel-syndrom...) Nogle tandremme kan mørne, eller bare miste tænder på den mærkeligste måde. Kontroller alle mærker så omhyggeligt som muligt.

Udstødning stoppet/katalysator faldet sammen (Ford-syndrom...) Hvis monolitten i katalysatoren falder sammen/pulveriserer vil det lukke for motorens åndedræt - og uden luft ingen action. Pil udstødningen af oppe ved forrøret og se om det hjælper, eller man kan holde en hånd for udstødningen afgang, og hvis LilleHjælper aktiverer starteren SKAL der komme så meget tryk i udstødningen at man ikke kan holde hånden for, eller i det mindste høre hvor udstødningsluften fiser ud henne ;)

/Lars

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
Nu kender jeg jo (heldigvis :D ) ikke til franske biler, men havde det været en Ford ville jeg da have fået udlæst fejlkoder, og så arbejdet ud fra dem - hvis der altså ER tale om en fejl i elektronikken :wink:

Fejlkoder har vi ikke fået læst ud, men nu er der heller ikke nogen lamper der lyser når motoren kører - så den har fået lov at sidde i baghovedet kun.

Transitfar skrev:
Grundlæggende om mekaniske fejl:

Kompressionstest? Afbryd tændspolen, aktiver starteren, og brug ørerne...
Det skal lyde som 4/4-takt, ellers er der noget alvorligt galt.
Prøv evt at sammenligne lyden med en tilsvarende motor der er i orden.

Er der tænding på alle cylindre, med pæn gnist osv? Hvordan ser tændrørene ud? Er der for meget/for lidt/tilpas benzin i cylindrene? Med tændrørene afmonteret skal der komme en fin tåge af benzindampe ud af tændrørshullerne når man tørner motoren på starteren.
HUSK at afbryde tændspolen, så dampene ikke antændes!!

Kompressionen fejler intet, den tænder på alle 4, gnisten er fin (Tændspolen er også ny). Mht til om der er tilpas mængde benzin kan jeg som sagt sige på stående fod, at den går ALT for fed.

Transitfar skrev:
Kontroller tandremmens indstillinger, på samtlige mærker (Opel-syndrom...) Nogle tandremme kan mørne, eller bare miste tænder på den mærkeligste måde. Kontroller alle mærker så omhyggeligt som muligt.

Den står som den skal, for de gange hvor motoren faktisk starter og kører ordentligt, så går den friskt, både med fint bundtræk, og det fortsætter helt ud i de høje omdrejninger til vi rammer begrænseren.

Transitfar skrev:
Udstødning stoppet/katalysator faldet sammen (Ford-syndrom...) Hvis monolitten i katalysatoren falder sammen/pulveriserer vil det lukke for motorens åndedræt - og uden luft ingen action. Pil udstødningen af oppe ved forrøret og se om det hjælper, eller man kan holde en hånd for udstødningen afgang, og hvis LilleHjælper aktiverer starteren SKAL der komme så meget tryk i udstødningen at man ikke kan holde hånden for, eller i det mindste høre hvor udstødningsluften fiser ud henne ;)

Det fejler heller ingenting - for igen, når motoren starter og går som den skal, så ka' den arbejde som den skal.

Det er også somom fejlen er gået lidt i sig selv igen - den har flere og flere dage nu hvor den går okay, men forleden gik den ud på motorvejen (Ligesom hvis man drejer tændingsnøglen), og så måtte min lillebror trille ind i nødsporet. Bilen kunne fint startes igen herefter.
Vi oplevede præcis det samme 30 km før vi holdte på vores adresse, efter en tur til frankrig.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Runesm skrev:
Fejlkoder har vi ikke fået læst ud, men nu er der heller ikke nogen lamper der lyser når motoren kører - så den har fået lov at sidde i baghovedet kun.

Transitfar skrev:
Udstødning stoppet/katalysator faldet sammen

Det fejler heller ingenting - for igen, når motoren starter og går som den skal, så ka' den arbejde som den skal.

Nu ved jeg jo (stadig) ingenting om såden en model - men afhængig af alder kan der sagtens være fejlkoder, uden at MIL-lampen lyser.

Jeg tror dog mere på udstødningen - monolitten kan være gået i stykker, større og mindre stykker vil så ligge og rasle rundt inden i kat-huset.
Og ind i mellem vil de rasle hen og blokere for afgangen, og pga udstødningstrykket fra motoren blokere særdeles tæt, lidt ligesom en kontraventil.
Når man så stopper motoren, falder stykkerne ned igen, og man kan umiddelbart starte motoren uden at der er det mindste galt.

Pil udstødningen af, kig, ryst og kontroller den grundigt.

/Lars

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
Runesm skrev:

Transitfar skrev:
Udstødning stoppet/katalysator faldet sammen

Nu ved jeg jo (stadig) ingenting om såden en model - men afhængig af alder kan der sagtens være fejlkoder, uden at MIL-lampen lyser.

Jeg tror dog mere på udstødningen - monolitten kan være gået i stykker, større og mindre stykker vil så ligge og rasle rundt inden i kat-huset.
Og ind i mellem vil de rasle hen og blokere for afgangen, og pga udstødningstrykket fra motoren blokere særdeles tæt, lidt ligesom en kontraventil.
Når man så stopper motoren, falder stykkerne ned igen, og man kan umiddelbart starte motoren uden at der er det mindste galt.

Pil udstødningen af, kig, ryst og kontroller den grundigt.

/Lars

Det er ikke det.

Sådan som den kører, det er noget der kommer pludseligt, som hvis man bare drejede nøglen, ikke tilstopning hvor den taber kraft, heller ikke over et lille stykke tid. Bare ganz tot.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Runesm skrev:
det er noget der kommer pludseligt, som hvis man bare drejede nøglen,
Bare ganz tot.

Dvs at al strømmen forsvinder, lamperne i instrumentbordet går ud osv?
Så ville jeg nok prøve med et nyt bundstykke til tændingslåsen.

Og ellers kan man jo trække et par ledninger fra tændspolens klemme 1 og 15 (altså begge sider af primærspolen) ind til en prøvelampe i kabinen - så kan man altid se om spolen overhovedet får signal, når problemet opstår.

Mig bekendt er der kun krumtapstillingsfølerfejl der ellers kan få bilen til at "dø" sådan vupti.
Udfald af alle andre følere har mindre eller ingen betydning når først motoren er igang.
Og igen, hvis det fx er en forbindelse til indsprøjtningen der svigter kan der sagtens ligge fejlkoder, uden at der er advarselslamper der lyser.
Hvis bilen så ikke vil starte igen, kan man gerne lugte om der kommer uforbrændt benzin ud af udstødningen - evt pille et par tændrør op og se, om de er våde eller tørre, for at spore sig ind på om problemet er brændstof eller tænding.

Hvilken bil/hvor gammel er den?
EOBD-stik, eller blinkkoder?

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
Runesm skrev:
det er noget der kommer pludseligt, som hvis man bare drejede nøglen,
Bare ganz tot.

Dvs at al strømmen forsvinder, lamperne i instrumentbordet går ud osv?
Så ville jeg nok prøve med et nyt bundstykke til tændingslåsen.

Og ellers kan man jo trække et par ledninger fra tændspolens klemme 1 og 15 (altså begge sider af primærspolen) ind til en prøvelampe i kabinen - så kan man altid se om spolen overhovedet får signal, når problemet opstår.

Mig bekendt er der kun krumtapstillingsfølerfejl der ellers kan få bilen til at "dø" sådan vupti.
Udfald af alle andre følere har mindre eller ingen betydning når først motoren er igang.
Og igen, hvis det fx er en forbindelse til indsprøjtningen der svigter kan der sagtens ligge fejlkoder, uden at der er advarselslamper der lyser.
Hvis bilen så ikke vil starte igen, kan man gerne lugte om der kommer uforbrændt benzin ud af udstødningen - evt pille et par tændrør op og se, om de er våde eller tørre, for at spore sig ind på om problemet er brændstof eller tænding.

Nej, jeg sagde bare SOM man drejede nøglen, sagde ikke at det hele forsvandt, så var fejlen jo nem nok.
Men da den begyndte at fejle ku' man ikke trykke gassen over halvt ned, eller køre over hvad der lød som 4500-5000 omdrejninger, så døde den også bare. Det er forsvundet, nu gør den bare som jeg skriver.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Har I skiftet til en ny, eller til en anden brugt monopointenhed?
Hvis det er en brugt har du jo ingen garanti for at den virker, medmindre den er prøvet af i donorbilen.
Tværtimod var der jo tit fejl på de der enheder, mener det var dem Ford også kørte med.
Og hvis den har fejlet på donorbilen, kan det jo have været udløsende faktor til at få bilen skrottet ;)

Udlæs nu de fejlkoder....

Transitfar skrev:

Titel:
Mester Medlem

Transitfar skrev:
Har I skiftet til en ny, eller til en anden brugt monopointenhed?
Hvis det er en brugt har du jo ingen garanti for at den virker, medmindre den er prøvet af i donorbilen.
Tværtimod var der jo tit fejl på de der enheder, mener det var dem Ford også kørte med.
Og hvis den har fejlet på donorbilen, kan det jo have været udløsende faktor til at få bilen skrottet ;)

Udlæs nu de fejlkoder....

Transitfar skrev:

Brugt monopointenhed, virkede perfekt i donorbil.
Bilen er omkring 92-94 så vidt jeg husker, 1,4i citroen zx 8v.
Ingen eobd, ved ikke om vi er ude i specifikt citroenudstyr eller om de kan blinkes ud

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time