Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 19:02

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2009, 13:13 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
HenrikGM skrev:
audi 80 1,8 turbo skrev:
JakobM skrev:
A/R forholdet kender du kun hvis du har målene på husene.

Kompressorsiden minder om GT2876R med mere radikal ind/exducer forhold....dog langt mindre inducer.
Det indikerer smalt "højt" kompressormap og sikkert højt A/R forhold på kompressorhuset (stort hus / højt til loftet)

Turbinesiden er større og minder om en mellemting mellem GT30 og GT35

Størrelseforholdet kompr/turbine kunne umiddelbart tyde på diesel, men ikke med det ind/exducer forhold på kompressoren IMO. Mere en sammensat hybrid med tanke på lavt modtryk og højt ladetryk til +350hk.

Udgangspunktet med turbinesiden går godt i spænd med dine tanke om høj kompression - afhænger dog helt af A/R forholdet på turbinehuset som ikke kendes/oplyst. Det gælder om at holde modtrykket nede for at modvirke tidlig detonation.


grunden til jeg spørger er at den pågældende turbo er afgået ved døden sammen med meget af den motor den sad på... men kunne godt li opsætningen osv... dejlig kørbar osv... 10-1 i komp og 0,45 i ladetryk og stigende hvis olien ikke havde valgt at tage en anden vej end til plejllejerne.har tænkt mig at lave en ny motor magen til... derfor jeg spørger om hva AR forhold den har... så jeg kan finde en i samme forhold på udstødningssiden.
du siger et sted mellem GT30 og GT35
det vil sige at hvis vi snakker udstødningsside så passer det nogenlunde med sådan en kal her
http://www.protune.dk/product_info.php? ... ucts_id=46
eller ret mig hvis jeg tager fejl

Mvh Tommy


Hej Tommy.

Den du linker til er den største turbo du så herude ved mig. Den er noget anderledes end den du har, og lever nok ikke helt op til dit krav om bundtræk.


nu har du jo prøvet at køre i bilen med den pågældende motor :) meget af bundtrækket kom vel ud af den "høje" komp. turboen havde en fin størelse syntes jeg... den trak jo fint helt ud til begrænseren ved det pågældende ladetryk syntes jeg og den kunne nok også godt have taget lidt flere snoninger og ladetryk og stadig fulgt med... opsættet virkede fornuftigt i forhold til at det er meningen at det er en bil der skal køre til hverdag.
derfor jeg godt kunne tænke mig en turbo i nogenlunde samme størrelse og da den, der nu er død var en klon (tilsyneladende) af noget forskelligt turbo værk så er jeg lidt intereseret i at finde noget nogenlunde tilsvarende... kunne jo også være fint at finde som passer på de ting der er lavet uden at skulle lave for meget om(udstødnings manifold, udstødning osv)... lige nu er det en T3/T4 der er i mine overvejelser... hva siger du til sådan en med A/R 0.63 på turbinesiden

(ny motor er fundet)

Tommy

_________________
første gear er for biler uden moment


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2009, 16:12 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
0,63 er at dømme fra størrelsen på dit gamle hus meget mindre. Vil GÆTTE på dit gamle hus var helt oppe omkring 1, måske endda over.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2009, 17:02 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
okey... det er noget som jeg ikke har gjort det vilde i... altså det med A/R forhold... det jeg lige i det her tilfælde ikke forstår er så hvorfor en turbo med A/R 0.84 som jeg linkede til tidligere ikke kan bruges... ved godt at den er til den store side på kompressor... men betyder det at den har svært ved at lave 0.6 feks på en motor som min (2.0 16v.....10-1 i komp)

Tommy

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2009, 18:12 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
audi 80 1,8 turbo skrev:
okey... det er noget som jeg ikke har gjort det vilde i... altså det med A/R forhold... det jeg lige i det her tilfælde ikke forstår er så hvorfor en turbo med A/R 0.84 som jeg linkede til tidligere ikke kan bruges... ved godt at den er til den store side på kompressor... men betyder det at den har svært ved at lave 0.6 feks på en motor som min (2.0 16v.....10-1 i komp)

Tommy


A/R hænger sammen med husets størrelsesforhold. De .84 var trimmet på ind/exd. på turbinehjulet. Trim og A/R er to forskellige ting. Trim fortæller størrelsesforholdet mellem ind/exd. og A/R forholdet fortæller forholdet mellem hjul og hus. Glem trimmet i første omgang her. Skal dog ikke sige om det er leverandøren (salgsteksten) som blander tingene sammen.

Den T70 har til at starte med langt større turbinehjul. Derfor er den uden at kigge på A/R forhold større på turbinesiden. Den kan lave alt det ladetryk du vil, men større turbinehjul og større turbine A/R giver senere ladetryk (større kompressor kan dog modvirke dette). Større turbinehjul og A/R forhold giver så i den anden ende langt mindre modtryk. Det modvirker detonation og giver mulighed for de sjove topeffekter. Kræver dog alt andet er bygget/valgt til at kunne løbe omdrejningerne ud hvis det er topeffekt der gåes efter. Og det læser jeg ikke her. Tværtimod detonationsspørgsmålet i forhold til den høje kompression.

Du kan godt bruge den, men du får sent ladetryk og den opfylder langt fra dine behov optimalt.
Til denne applikation (høj OE kompression og 0,6 bar) kan du evt. vælge, afhængig af din manifoldopbygning, at gå efter en mindre turbo og en STOR ekstern wastegate. Du skal så have fornuftig flow rettet primært mod wastegaten og turboen sekundært. Blot forslag herfra.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2009, 22:26 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
Billeder af turbo... de kan vel ikke bruges til noget de tal... det er alt der står
har mailet til westspeed men ikke hørt noget fra dem

_________________
første gear er for biler uden moment


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2009, 01:49 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
Tallene tror jeg ikke giver dig meget hjælp. Derimod hvis du nu tog et billede så vi kunne se turboen...det kunne give et fingerpreg :wink:

Tag et billede fra siden på kompressorsiden og et fra turbinesiden. Billeder så hele turboen er fritlagt og kan ses.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2009, 12:46 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
nye billeder


Vedhæftede filer:
nye turbo 004.JPG
nye turbo 004.JPG [ 110.42 KiB | Vist 3202 gange ]
nye turbo 005.JPG
nye turbo 005.JPG [ 97.33 KiB | Vist 3199 gange ]
nye turbo 008.JPG
nye turbo 008.JPG [ 99.32 KiB | Vist 3200 gange ]
nye turbo 009.JPG
nye turbo 009.JPG [ 98.9 KiB | Vist 3216 gange ]
nye turbo 011.JPG
nye turbo 011.JPG [ 102.43 KiB | Vist 3208 gange ]
nye turbo 012.JPG
nye turbo 012.JPG [ 90.39 KiB | Vist 3199 gange ]

_________________
første gear er for biler uden moment
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2009, 12:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 08 jul 2003, 13:19
Indlæg: 3480
Var det ikke westspeed der havde lavet den, ligner en KKK lader.
Plejer de ikke kan levere til omkring 475hk i max trim...

_________________
Ja ja, find du nu bare en audi der kan tage 9500rpm på standard dele :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2009, 13:57 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 06 sep 2003, 20:48
Indlæg: 290
Geografisk sted: Midtjylland
synes det ligner denne lidt og målene passer fint

http://shop.scanturbo.dk/pi/K27_CZ_350hk_1749_25.aspx

har en kammi som har sådan en turbo som westspeed har lavet og den laver små 450Hk på en Vr6


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jan 2009, 17:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 jul 2005, 11:14
Indlæg: 227
Geografisk sted: østjylland
cb skrev:
synes det ligner denne lidt og målene passer fint

http://shop.scanturbo.dk/pi/K27_CZ_350hk_1749_25.aspx

har en kammi som har sådan en turbo som westspeed har lavet og den laver små 450Hk på en Vr6


Det er lige nøjagtig sådan en efter min bedste overbevisning :) målene på turbine og kompressor hjul er nøjagtig de samme... numrene på udstødnings huset er nøjagtig de samme også så mysteriet må være løst

kan se at det er A/R 0.60 på udstødningssiden på denne turbo (kkk27) har en billig ny T3/T4 på hånden med A/R 0.63 på udstødningssiden... så må de jo flowe nogenlunde ens på udstødningssiden... er det ikke korekt

billede af nr. på kkk27 hus


Vedhæftede filer:
043.JPG
043.JPG [ 83.56 KiB | Vist 3196 gange ]

_________________
første gear er for biler uden moment
Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 57 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team