audi 80 1,8 turbo skrev:
okey... det er noget som jeg ikke har gjort det vilde i... altså det med A/R forhold... det jeg lige i det her tilfælde ikke forstår er så hvorfor en turbo med A/R 0.84 som jeg linkede til tidligere ikke kan bruges... ved godt at den er til den store side på kompressor... men betyder det at den har svært ved at lave 0.6 feks på en motor som min (2.0 16v.....10-1 i komp)
Tommy
A/R hænger sammen med husets størrelsesforhold. De .84 var trimmet på ind/exd. på turbinehjulet. Trim og A/R er to forskellige ting. Trim fortæller størrelsesforholdet mellem ind/exd. og A/R forholdet fortæller forholdet mellem hjul og hus. Glem trimmet i første omgang her. Skal dog ikke sige om det er leverandøren (salgsteksten) som blander tingene sammen.
Den T70 har til at starte med langt større turbinehjul. Derfor er den uden at kigge på A/R forhold større på turbinesiden. Den kan lave alt det ladetryk du vil, men større turbinehjul og større turbine A/R giver senere ladetryk (større kompressor kan dog modvirke dette). Større turbinehjul og A/R forhold giver så i den anden ende langt mindre modtryk. Det modvirker detonation og giver mulighed for de sjove topeffekter. Kræver dog alt andet er bygget/valgt til at kunne løbe omdrejningerne ud hvis det er topeffekt der gåes efter. Og det læser jeg ikke her. Tværtimod detonationsspørgsmålet i forhold til den høje kompression.
Du kan godt bruge den, men du får sent ladetryk og den opfylder langt fra dine behov optimalt.
Til denne applikation (høj OE kompression og 0,6 bar) kan du evt. vælge, afhængig af din manifoldopbygning, at gå efter en mindre turbo og en STOR ekstern wastegate. Du skal så have fornuftig flow rettet primært mod wastegaten og turboen sekundært. Blot forslag herfra.