Special krumtap.

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Kenneth sinding sørensen
Nyt Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26 jun 2007, 21:40
Geografisk sted: Herning

Special krumtap.

#1 Indlæg af Kenneth sinding sørensen »

Hej jeg har lige et par spørgsmål ang mit nye turbo projekt.
Det er en BMW e30 m20 motor.

Jeg har en en eta motor som der bliver boret op til 85mm.
Og en krumtap med 89,6mm slaglængde.

Er der nogen der ved hvor mange ccm det giver?

Hvilke plejlstænger skal man bruge til den krumtap? Mener hvor lange de skal være.

Er det overhovet en fordel med den ccm forøgelse, når den skal gøre med turbo?
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#2 Indlæg af Runesm »

Er den 6-cylindret er den 3050cc, 4-cylindret 2033cc.

http://golenengineservice.com/calc/calcci.htm
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#3 Indlæg af jens »

Kommer an på hvor højt stempelpinden sidder i de stempler der skal bruges.
Den skal side så tæt på olieringen som muligt ellers vil forholdet mellem slaglængde og plejestangens lænde blive helt forket. 1.5 gange slaglængden eller mere hvis højden på blokken tillader det er det man går efter
Kenneth sinding sørensen
Nyt Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26 jun 2007, 21:40
Geografisk sted: Herning

#4 Indlæg af Kenneth sinding sørensen »

Runesm skrev:Er den 6-cylindret er den 3050cc, 4-cylindret 2033cc.

http://golenengineservice.com/calc/calcci.htm


Det er en 6èr.

Tak for det hurtige svar.
Kenneth sinding sørensen
Nyt Medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 26 jun 2007, 21:40
Geografisk sted: Herning

#5 Indlæg af Kenneth sinding sørensen »

jens skrev:Kommer an på hvor højt stempelpinden sidder i de stempler der skal bruges.
Den skal side så tæt på olieringen som muligt ellers vil forholdet mellem slaglængde og plejestangens lænde blive helt forket. 1.5 gange slaglængden eller mere hvis højden på blokken tillader det er det man går efter


Den er std. med 86mm slaglængde. Der er bare nogen der mener at man skal bruge std. plejlstænger. Men det kan jeg ik helt få til at passe.
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#6 Indlæg af jens »

Hvis de stempler du skal bruge har 89,6 - 86 / 2 = 1,8 mm flyttet krydspindshul kan du bruge 2.7 eta plejestængerne.
Men ifølge min lommeregner har en eta kun 81 mm slag så er det 89,6-81 / 2 = 4,3 mm. flyttet krydspind der kræves
Brugeravatar
zoolander
Medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 06 jul 2006, 18:34
Geografisk sted: midt jylland

#7 Indlæg af zoolander »

prøv at kigge på pure-pf.com der er alt du skal vide om bmw
Besvar