Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 dec 2024, 00:41

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
Volvo Madsen skrev:
jeg har prøvet at rulles min brors msq over på min boks og svejst 2 vinger på mit hjul så opsætningen er 100% alike, men stadig intet udslag.
som sagt tidligere fungere begge sensore på brormands bil. og jeg er 200% på at der ikke er fejl på ledningerne, ledningsfejl har vi prøvet før og det gider vi ikke igen.

Men så må det jo være boksen ;-).
Hvis du hooker dig ind på "trigger +" med dit multimeter, og stel i den anden ende, så skal du ku' se 12V alt efter om den ser metal eller ej.

Citat:
et scope står helt klart øverst på min ønskeliste, da det er guld værd til MS montering. men hvad er godt og hvad skal man holde sig fra ?? har set man kom få en del multimetre der kan det hele .. men er de noget værd ?

Spændingsdeler af et potmeter, en fast modstand og et minijack + laptop med mikronindgang installeret med Visual Analyser - så har du et scope som er godt nok til at kigge til signalet med. Det vil se anelse underligt ud ved lave omdrejninger, og samplefrekvensen er ikke just 20 Mhz (eller 2 Ghz som min kammerats!), men det er et godt udgangspunkt. Og har man laptoppen, så er man kørende for mellem 5 og 10 kr. Can't beat that!

Billede
Golf GTi 16V til rally

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Moderator

Wildert skrev:
Volvo Madsen skrev:
jeg har prøvet at rulles min brors msq over på min boks og svejst 2 vinger på mit hjul så opsætningen er 100% alike, men stadig intet udslag.
som sagt tidligere fungere begge sensore på brormands bil. og jeg er 200% på at der ikke er fejl på ledningerne, ledningsfejl har vi prøvet før og det gider vi ikke igen.

Men så må det jo være boksen ;-).
Hvis du hooker dig ind på "trigger +" med dit multimeter, og stel i den anden ende, så skal du ku' se 12V alt efter om den ser metal eller ej.

Citat:
et scope står helt klart øverst på min ønskeliste, da det er guld værd til MS montering. men hvad er godt og hvad skal man holde sig fra ?? har set man kom få en del multimetre der kan det hele .. men er de noget værd ?

Spændingsdeler af et potmeter, en fast modstand og et minijack + laptop med mikronindgang installeret med Visual Analyser - så har du et scope som er godt nok til at kigge til signalet med. Det vil se anelse underligt ud ved lave omdrejninger, og samplefrekvensen er ikke just 20 Mhz (eller 2 Ghz som min kammerats!), men det er et godt udgangspunkt. Og har man laptoppen, så er man kørende for mellem 5 og 10 kr. Can't beat that!

Jeg ville nok kigge lidt efter enten en mere sikker løsning, eller en billig laptop med et "expendable" lydkort....;-)
Det er nemligt ikke ret mange laptoplydkort der er begejstret for ret høje signaler på den indgang.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Jeg ville nok kigge lidt efter enten en mere sikker løsning, eller en billig laptop med et "expendable" lydkort....;-)
Det er nemligt ikke ret mange laptoplydkort der er begejstret for ret høje signaler på den indgang.

Klart - man skal opveje sine prioriteter. Men spændingsdeleren er netop løsningen på problemet med signalerne.
Hvis man starter med at måle signalet ud med voltmeter inden man hakker i, så går det såmænd rimeligt hæderligt.

Det er selvfølgeligt slet ikke så nemt og bekvemt som med et rigtigt skop med probe osv. - men for mig, med de 3 gange på 2 år jeg har haft behovet, der har det været fremragende.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Moderator

Wildert skrev:
HenrikGM skrev:

Klart - man skal opveje sine prioriteter. Men spændingsdeleren er netop løsningen på problemet med signalerne.
Hvis man starter med at måle signalet ud med voltmeter inden man hakker i, så går det såmænd rimeligt hæderligt.

Det er selvfølgeligt slet ikke så nemt og bekvemt som med et rigtigt skop med probe osv. - men for mig, med de 3 gange på 2 år jeg har haft behovet, der har det været fremragende.

Wildert; rådet du giver er farligt for folks PC.

Jeg kan NEMT finde et sted på en bil at måle med et kvalitetsmultimeter, hvor spændingen ikke viser mere end 5-7volt, men spidsværdien er så høj som 400volt. Ikke ret lang tid, indrømmet, men hvis det blot er en simpel spændingsdeler der bliver brugt til at jagte små signaler med, og du "kommer til" at finde et signal med mere fut i(selvom det er målt ok med multimeteret), så tager det altså livet af indgangen på lydkortet.

Det er den information jeg blot gør opmærksom på.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.

Titel:
Mester Medlem

HenrikGM skrev:
Wildert skrev:
HenrikGM skrev:

Wildert; rådet du giver er farligt for folks PC.

Jeg kan NEMT finde et sted på en bil at måle med et kvalitetsmultimeter, hvor spændingen ikke viser mere end 5-7volt, men spidsværdien er så høj som 400volt. Ikke ret lang tid, indrømmet, men hvis det blot er en simpel spændingsdeler der bliver brugt til at jagte små signaler med, og du "kommer til" at finde et signal med mere fut i(selvom det er målt ok med multimeteret), så tager det altså livet af indgangen på lydkortet.

Det er den information jeg blot gør opmærksom på.

Der er naturligvis intet der beskytter en mod ikke at vide hvad man laver...

Og i det store billede har du naturligvis ret. Jeg vil aldrig hooke den løsning til en tændspole f.eks.

Men en hallsensor som jeg ved kører 0 til 12 volt - der benytter jeg mig af omhu, og så går det hele.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem

hvis det kun er lydkortet der er fare for .. så er det da bare at vælge en ældre stationær .. tror at de fleste der har rodet bare lidt med computere har nogle gamle soundblasterlydkort liggende .. og ellers koster de jo ingen ting .. men det er helt sikkert min løsning :-)

et diagram og en brugsforvirng .. hvor forefindes sådan noget ??

Titel:
Mester Medlem

Diagram:
http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ivide2.gif

Software: Google efter Visual Analyzer

Brugsforvirring til at sætte op/til: http://www.ehow.com/how_2278973_use-sou ... scope.html

Der er en kondensator på en lydkortsindgang, som gør at man ikke korrekt kan sample lave frekvenser. Typisk så vil sådan et "to-vinge-hjul" som din bror og jeg kører med, ikke vise korrekt signal førend omkring 2500 rpm.

36-1 tand ser dog korrekt ud allerede i tomgang, muligvis også ved cranking (kan jeg ikke huske).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem

kanon .. takker.

nu har jeg da en mulighed for at fejlsøge, hvis det går så galt.

nu er jeg bare lidt spændt på hvad henrik finder ud af .. om GT1 godt kan bruges eller jeg skal over til at bruge motorens originale VR sensore.
for det er noget med at VR sensore er en dele mere følsomme over for støj, så kan det jo være at jeg for brug for mit nye Scope :tooth: håber det selv følgelig ikke. men det ville jo være lidt nice at bruge tingene som de nu er lavet til .

Titel:
Junior Medlem

nu har jeg fået min boks tilbage fra henrik, der nu er sat op til at brug 2 x vr sensor. da de originale sensore på 2jz-gte motoren er af vr typen, nu kommer mit spørgsmål så .. hvordan kobler jeg nu disse op til boksen ?

skal vr+ fra sensoren til pin 1 og vr - til stel ?

eller skal vr + og vr - trækkes til henholdsvis pin 1 og pin 20 ?

jeg har har målt på pin 1 og 20 med stikket tage af boksen (har et multimeter der kan måle rpm og hz) og der kan du se at signalet pulsere som det skal. men intet liv på boksen .. så den er nok ikke sluttet til rigtigt.

jeg har lidt svært i ved at gennemskue de mange diagrammer der snart eksistere.

men burde lave et sticky indlæg med eksempler på forskellige opsætninger af den store boks fra henrik ... feks. med GT1 sensor, vr-sensor, dual vr .. osv...

Titel:
Moderator

Volvo Madsen skrev:
nu har jeg fået min boks tilbage fra henrik, der nu er sat op til at brug 2 x vr sensor. da de originale sensore på 2jz-gte motoren er af vr typen, nu kommer mit spørgsmål så .. hvordan kobler jeg nu disse op til boksen ?

skal vr+ fra sensoren til pin 1 og vr - til stel ?

eller skal vr + og vr - trækkes til henholdsvis pin 1 og pin 20 ?

jeg har har målt på pin 1 og 20 med stikket tage af boksen (har et multimeter der kan måle rpm og hz) og der kan du se at signalet pulsere som det skal. men intet liv på boksen .. så den er nok ikke sluttet til rigtigt.

jeg har lidt svært i ved at gennemskue de mange diagrammer der snart eksistere.

men burde lave et sticky indlæg med eksempler på forskellige opsætninger af den store boks fra henrik ... feks. med GT1 sensor, vr-sensor, dual vr .. osv...

Pin1 til positiv ledning fra VR
Pin20 til negativ.
(altsammen som beskrevet i exelfilen ;-)
Afhængigt af hvor din VR sensor er stellet, så skal pin20 muligvis stelles. Pas på den ikke er stellet 2 steder.

Hvis pin1 og pin20 er forbyttet skrider tændingsvinklen en smule(den trigger på den forkerte flanke på signalet.)

Citat slut.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time