Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 29 jun 2025, 12:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Excess skrev:
ae86 skrev:
Excess skrev:
Søren det er en Eaton m45 som jo egentlig er en Roots type hvor rotorne er blevet drejet/skruet 60 grader i en spiral som de selv forklarer. Men den er hvad jeg forstår som en skrue kompressor

Forkert !!! det er stadigt en ROOTS kompressor

Bare fordi rotorne/lobes er snoet så er det IKKE en skrue kompressor ... de er snoet for at mindske trykpulser

Prøv at søge lidt herinde for det har været oppe et par gange

For pokker altså :D det er jo netop det jeg skriver. Men at det stadig i mine øjne er en skruekompressor. Jeg ved godt at det er forkert det jeg siger. Det er ligesom det jeg prøver at sige :)

Det svare lidt til hvis jeg skriver at en 5 cylinderet motor for mig er en 4 cylinderet motor, den har bare en ekstra cylinder ... eller en diesel motor og en benzin motor er det samme ...:roll: det er noget sluder

Du kan sige at det er en roots kompressor med skruet rotor"blade"/loebs .. men lige så snart du skriver at det er en skruekompressor så er der tale om en kompressor der fundamentalt i dens virkemåde er forskellig fra en roots kompressor

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: sydjylland
medmindre din plan er at køre turbo og compresser og stille op til dhb med din oliebrænder ser jeg ikke nogen fordel ved compresser.

så kan du nøjes med alt under 3bar ville jeg anbefale turbo.

-nej der er ikke nogen trykregulering andet end remhjul

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Fredericia
kompressor = 1bar ved 1500omdr = klar med det samme = større brændstof forbrug

turbo = 1bar 1500omdr = prop i udstødning = spool tid (Den er der, selvom der er lille) :wink:

Da jeg legede med kompressor (roots) på min 405'er tog den gas som om der ikke var svinghjul på...... en af gutterne troede det var en motorcykel der holdte udenfor.
der var 0.35bar fra 700omdr og 0.45-0.50 fra 1500omdr til 6500 :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Pga en diesel maskines højere kompresion, så vil du få mere ud af en turbo.

De fleste kompressorer skal også rotere en del før de lader. Det kan self fixes med andre gearing, men det er ikke optimalt på den måde.

Få en god turbo der passer til projektet og en seriøs intercooler, så har du alt hvad du har brug for

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

kristoffer skrev:

Muligvis .. men er det er pga det større CR eller pga turboens bedre virkningsgrad ??

Tilgængæld har kompresseren den fordel (hvis det er en positiv displacement type) at man kan være fræk og sænke det statiske CR på motoren og så lade kompressoren fylde efter ..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ae86 skrev:
kristoffer skrev:

Muligvis .. men er det er pga det større CR eller pga turboens bedre virkningsgrad ??

Tilgængæld har kompresseren den fordel (hvis det er en positiv displacement type) at man kan være fræk og sænke det statiske CR på motoren og så lade kompressoren fylde efter ..

pga højere CR

Rimligt ulogisk at sænke CR på en Dieselkværn, og så ha en komperssor stå og fylde efter (efter min mening altså)

En ordentlig skrue-kompressor er extrem effektiv, hvis du har rigtig mange penge og din kværn har heste nok. For den æder jo en del kræfter sådan en skruekompressor. En skruekompressor på en stor kværn er jeg lige ved at tro er det mest effektive til events som DHB pga responcen - men som sagt koster det en milliard

De små blæsere (roots eller hvad de nu hedder) er noget billigere, men de kan slet ikke måle sig med en turbo hvad angår preformance.

Grunden til folk montere dem er pga. pris og det er sindsygt nemt at montere.

Titel:
Senior Medlem

ae86 skrev:
kristoffer skrev:

Det var det jeg ville gøre hvis det skulle blive en ond satan -ned med comp. på med en compresser og en ordentlig djævel af en turbo -selvfølgelig sammen med en stor traktor/lastbilpumpe

Titel:
Medlem
Brugeravatar

uno skrev:
ae86 skrev:
kristoffer skrev:

Det var det jeg ville gøre hvis det skulle blive en ond satan -ned med comp. på med en compresser og en ordentlig djævel af en turbo -selvfølgelig sammen med en stor traktor/lastbilpumpe

Forstår bare ikke hvordan du rent teknisk vil kunne gøre det i den diesel motor. Det er ikke det store problem i den Benzin, men må indrømme jeg er blank hvad angår hvordan du vil få den filosofi til at virke med en diesel

Titel:
Senior Medlem

Hvis man fjerner compression fra 19-1 til 10-1 og så fylder 1bar ind på den har du 24-1 -motoren får 2gange luften men bliver ikke ret hårdt presset -sammenlignet med hvis den var 17-1 og turboladet med 1bar.

den turboladede behøver den relativt høje compression for at virke uden tryk -hvor den lavcomprimerede får helt anmindelige comp forhold fordi den altid har tryk.

så er en 1,6liter suge diesel pludselig en 3,2liter suge diesel -den er sjov at lade på.

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke-ved der findes vankeldiesel der faktisk er en stor vankel der er trukket som compressor og fylder den lille som så kommer op på brugbar compression

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
uno skrev:
Hvis man fjerner compression fra 19-1 til 10-1 og så fylder 1bar ind på den har du 24-1 -motoren får 2gange luften men bliver ikke ret hårdt presset -sammenlignet med hvis den var 17-1 og turboladet med 1bar.

den turboladede behøver den relativt høje compression for at virke uden tryk -hvor den lavcomprimerede får helt anmindelige comp forhold fordi den altid har tryk.

så er en 1,6liter suge diesel pludselig en 3,2liter suge diesel -den er sjov at lade på.

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke-ved der findes vankeldiesel der faktisk er en stor vankel der er trukket som compressor og fylder den lille som så kommer op på brugbar compression

Uhm, hvis du lader med 1 bar på 10-1 med en kompressor, så for du da ik del halve af hvad en turbo med 1 bar ville på 17-1...
Hvis du så har tænkt dig at lade med en turbo oven i hatten sammen med kompressoren, så vil kompressoren bare være en prop, og en HK stjæler når turboen er begyndt at lade... For den ene bar du har i kompressoren kan turboen jo slidt lave...
Så du skal kunne koble kompressoren fra, plus lukke af til den, så trykket fra turboen ik tager den vej rundt.

Men kan slet ik se hvorfor man skal gå den vej rundt...

De helt store traktor trækkere der køre med 8.x liter motorere og yder 2200 HK, har intet problem i at spole en turbo op på ca. 9 bar bare ved at holde stille og file på kobling så motoren bliver belastet. Og så snart de slipper kobling helt, så rykker uret op på 16-18 bar...
I stedet for slæden som modvægt, kunne man jo bare lave en bremse blokning af alle hjul med en kontakt og nogle ventiler, og så file på kobling der med fuld gas... Så det jo bare at trykke på kontakten så bremserne slipper, for derefter at slippe kobling helt. Rakat siger jeg bare...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time