uno skrev:
Hvis man fjerner compression fra 19-1 til 10-1 og så fylder 1bar ind på den har du 24-1 -motoren får 2gange luften men bliver ikke ret hårdt presset -sammenlignet med hvis den var 17-1 og turboladet med 1bar.
den turboladede behøver den relativt høje compression for at virke uden tryk -hvor den lavcomprimerede får helt anmindelige comp forhold fordi den altid har tryk.
så er en 1,6liter suge diesel pludselig en 3,2liter suge diesel -den er sjov at lade på.
Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke-ved der findes vankeldiesel der faktisk er en stor vankel der er trukket som compressor og fylder den lille som så kommer op på brugbar compression
Uhm, hvis du lader med 1 bar på 10-1 med en kompressor, så for du da ik del halve af hvad en turbo med 1 bar ville på 17-1...
Hvis du så har tænkt dig at lade med en turbo oven i hatten sammen med kompressoren, så vil kompressoren bare være en prop, og en HK stjæler når turboen er begyndt at lade... For den ene bar du har i kompressoren kan turboen jo slidt lave...
Så du skal kunne koble kompressoren fra, plus lukke af til den, så trykket fra turboen ik tager den vej rundt.
Men kan slet ik se hvorfor man skal gå den vej rundt...
De helt store traktor trækkere der køre med 8.x liter motorere og yder 2200 HK, har intet problem i at spole en turbo op på ca. 9 bar bare ved at holde stille og file på kobling så motoren bliver belastet. Og så snart de slipper kobling helt, så rykker uret op på 16-18 bar...
I stedet for slæden som modvægt, kunne man jo bare lave en bremse blokning af alle hjul med en kontakt og nogle ventiler, og så file på kobling der med fuld gas... Så det jo bare at trykke på kontakten så bremserne slipper, for derefter at slippe kobling helt. Rakat siger jeg bare...