diesel og kompressor?

Alt vedr. motorteknik, trykladning, tuning og vidensdeling herom ...

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

diesel og kompressor?

#1 Indlæg af Excess »

Jeg er jo igang med mit golf 1 diesel projekt og sad og tænkte på hvordan sådan en diesel motor motor har det med kompressore fra benzin motore? og om det er svært at få til at køre..
Runesm
Mester Medlem
Indlæg: 1664
Tilmeldt: 25 jun 2006, 20:06

#2 Indlæg af Runesm »

I mit hovede er det en bolt-on. Hvis du kan få det til at snurre med en bars penge som max tryk, så hvorfor ikke?
Så skal den bare lige ha' nogen gange i max-mængde skruen så den får nok at leve af.
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo
Brisse
Mester Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 15 jul 2003, 12:34
Geografisk sted: Stevns
Kontakt:

#3 Indlæg af Brisse »

Men kan det svare sig i forhold til en turbo?
Kompressoren giver selvf. luft helt fra tomgang, men bundtræk plejer jo ikke lige at være en dieselmotors store problem.
- If it aint broken, I did'nt touch it...
Billede
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

#4 Indlæg af Excess »

Brisse skrev:Men kan det svare sig i forhold til en turbo?
Kompressoren giver selvf. luft helt fra tomgang, men bundtræk plejer jo ikke lige at være en dieselmotors store problem.


Det er netop det bundtræk som jeg godt kunne tænke mig at opleve :) Men samtidig mister den vel ikke pusten. sådan en diesel jo ikk lever af omdrejninger.
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

#5 Indlæg af Excess »

Jeg er ved at få fat i en skrue kompressor til mit diesel projekt. Ville lige høre hvor om i tror det her kan fungere? skal jeg montere en form for by-pass ventil?

Billede
Vedhæftede filer
kompr-mont3.gif
kompr-mont3.gif (24.08 KiB) Vist 1781 gange
Mads B (dk)
Mester Medlem
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 02 okt 2003, 10:19
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

#6 Indlæg af Mads B (dk) »

der er ingen grund til bypass på en diesel..... der er jo ikke noget gasspjæld :D
Billede
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#7 Indlæg af lqs »

hvor kommer skrue kompressoren til at sidde i forhold til centrifugal kompressoren? MVH søren
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

#8 Indlæg af Excess »

Mads B (dk) skrev:der er ingen grund til bypass på en diesel..... der er jo ikke noget gasspjæld :D


Det ved jeg, Det var mere for at prøve at have en chance for at styre
ladetrykket.

Kan jeg virkelig kun styre det ved at skifte remhjul?


Søren det er en Eaton m45 som jo egentlig er en Roots type hvor rotorne er blevet drejet/skruet 60 grader i en spiral som de selv forklarer. Men den er hvad jeg forstår som en skrue kompressor og er udemærket godt klar over at min illustration ikke er 100% korrekt, men regnede med at man lige havde fantasi selv. da det egentlig bare er en redigeret udgave af en illustration her på PP.



Mvh Jon
Brugeravatar
ae86
Mester Medlem
Indlæg: 1316
Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08

#9 Indlæg af ae86 »

Excess skrev:Søren det er en Eaton m45 som jo egentlig er en Roots type hvor rotorne er blevet drejet/skruet 60 grader i en spiral som de selv forklarer. Men den er hvad jeg forstår som en skrue kompressor


Forkert !!! det er stadigt en ROOTS kompressor

Bare fordi rotorne/lobes er snoet så er det IKKE en skrue kompressor ... de er snoet for at mindske trykpulser

Prøv at søge lidt herinde for det har været oppe et par gange
Excess
Senior Medlem
Indlæg: 334
Tilmeldt: 07 mar 2006, 17:20

#10 Indlæg af Excess »

ae86 skrev:
Excess skrev:Søren det er en Eaton m45 som jo egentlig er en Roots type hvor rotorne er blevet drejet/skruet 60 grader i en spiral som de selv forklarer. Men den er hvad jeg forstår som en skrue kompressor


Forkert !!! det er stadigt en ROOTS kompressor

Bare fordi rotorne/lobes er snoet så er det IKKE en skrue kompressor ... de er snoet for at mindske trykpulser

Prøv at søge lidt herinde for det har været oppe et par gange


For pokker altså :D det er jo netop det jeg skriver. Men at det stadig i mine øjne er en skruekompressor. Jeg ved godt at det er forkert det jeg siger. Det er ligesom det jeg prøver at sige :)
Besvar