Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 nov 2024, 09:01

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Ang køling
Indlæg: 01 apr 2008, 18:20 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Indlæg: 84
Geografisk sted: Fyns land
Har lidt problemer med min vogn har tendens til at blive for varm hvis man køre friskt til i længere tid..

Har pt løst problemet ved at køre på ren kølervæske, virker fint, da det jo koger noget senere end vand (ca 140 grader uden tryk)
Er tilfreds nok med løsningen da jeg ikke har for meget plads ude foran til større køler.. MEN mange kigger mærkligt på mig når jeg fortæller om denne løsning.

Er der et problem som jeg har overset i forbindelse med den løsning, udover det er lidt tungere for vandpumpen at skovle rundt i...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 18:25 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Ja, frostsikringen bliver ikke så god som ved 50/50%..

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 18:46 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 30 apr 2005, 18:31
Indlæg: 1099
det er vel heller ikke så smart at køre en motor for varmt ?? men hvor varm bliver den ??

MVH Luske


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 18:59 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 maj 2005, 09:08
Indlæg: 2525
Geografisk sted: Sweden
Dobbelt element køler ude foran. Fylder max det samme som endedækselerne... Koster mellem 1000 til 2000 kr plus en brugt køler...

_________________
MVH

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 19:43 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Indlæg: 84
Geografisk sted: Fyns land
luske skrev:
det er vel heller ikke så smart at køre en motor for varmt ?? men hvor varm bliver den ??

MVH Luske


Lige omkring 105 grader kan jeg få den op på efter uret, men der er nok varmere omkring turboen..

Ved godt vand under kølertrykket kan blive ca 120 grader før det koger, syntes bare sikkerhedsmargen blir for lille..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 19:46 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Indlæg: 84
Geografisk sted: Fyns land
Zorak skrev:
Ja, frostsikringen bliver ikke så god som ved 50/50%..


Det vil jeg ikk gi dig ret i.. frostsikringen stiger ihvertfald fra 50/50 blandning til 75/25 blandnig, har godt nok ikke noget der kan måle videre op/ned, men tror det ikke :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 19:53 
Offline
Junior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 jan 2006, 21:21
Indlæg: 84
Geografisk sted: Fyns land
klyfax skrev:
Dobbelt element køler ude foran. Fylder max det samme som endedækselerne... Koster mellem 1000 til 2000 kr plus en brugt køler...


Har turboen i vejen bagud, kondenseren frem efter, ic til venstre, forlygte til højre, hjelmen/lygteopstilling op efter, forbro nedaf...

Har planer om at flytte ic til næste vinter og så få mere plads, men indtil da vil jeg bare høre om jeg har overset noget ved den løsning jeg har nu :wink:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 20:36 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 dec 2005, 20:11
Indlæg: 406
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland
Vax skrev:
Zorak skrev:
Ja, frostsikringen bliver ikke så god som ved 50/50%..


Det vil jeg ikk gi dig ret i.. frostsikringen stiger ihvertfald fra 50/50 blandning til 75/25 blandnig, har godt nok ikke noget der kan måle videre op/ned, men tror det ikke :wink:


100% kølervæske fryser ved -16 grader og -40 grader ved 50/50%.

_________________
Nu med gammel BMW 525 e34.. Med dejlig 6 cylinderet motorlyd.. :D

Gammel bil: Ford Escort - DØD pga taxa.. :/ - Gammelt projekttopic..


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 21:58 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 332
Geografisk sted: Slagelse
Hvordan har motoren det indvendigt? For et lille kalklag vil ændre en del på den mængde varme der kan overføres fra motor til kølevand. Ligeledes vil det også ændre fra vand til luft igennem køler.

Hva med en specielbygget køler hvor der både er kondensator olie og vandkøler i en sammenbygget enhed? så kunne det være det i sidste ende kunne give plads til en større vandkøler.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 apr 2008, 23:04 
Offline
Nyt Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 aug 2007, 18:33
Indlæg: 39
Geografisk sted: Sønderjylland
Mener at kunne huske at 100% ren ethylenglycol har et frysepunkt på ca 0 grader, kan ikke huske propylenglycol,men vinteren er vel slut nu :D

_________________
2001 Citroen saxo 1.6 VTS (100hk)
2006 Toyota avensis st. 2.0 sol (150hk)
1992 Peugeot 205 gti 1.9 (122hk) projekt
1977 vw golf gti 1.6 (110hk) projekt


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 86 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team