Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:40

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
Wildert skrev:
Du får ikke 190-200 hk på sug med standardknasterne - så meget kan jeg da sige :-).

Det er også kun til at startede ud på, der skulle gerne komme andre på et andet tidspunkt, men det er ikke første priotet.

Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Find nogen knaster fra en KR motor, det er de skarpeste standart knaster til en 16V, med optimeret topstykke og 45mm spjældhuse+ms motorstyring skulle omkring 180hk være til at hente.

Tom

1977 vw golf gti 1.6 (110hk) projekt

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
saxo-power skrev:
Find nogen knaster fra en KR motor, det er de skarpeste standart knaster til en 16V, med optimeret topstykke og 45mm spjældhuse+ms motorstyring skulle omkring 180hk være til at hente.

Tom

Indsugningsknasten er nok - alle 16V'erne har samme udstødningsknast.

Men endnu nemmere: Find endnu en udstødningsknast og et sæt justerbare knastkædehjul (dem der "binder" de to knaster sammen i sådan en kværn) og monter den ekstra udstødningsknast som indsugning.
Med rigtig timing giver det fornuftigt. Der er dog noget med at det ikke er helt så stort et hit til 2.0'eren som til 1.8'eren af en eller anden årsag. Det er i hvert fald mange af englændernes holdning.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:

Men endnu nemmere: Find endnu en udstødningsknast og et sæt justerbare knastkædehjul (dem der "binder" de to knaster sammen i sådan en kværn) og monter den ekstra udstødningsknast som indsugning.
Med rigtig timing giver det fornuftigt. Der er dog noget med at det ikke er helt så stort et hit til 2.0'eren som til 1.8'eren af en eller anden årsag. Det er i hvert fald mange af englændernes holdning.

Har hørt og overvejet tricket lidt som en midlertidig løsning indtil der bliver råd til nogle ordenlige knaster.

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Mester Medlem

Rosendal skrev:
Wildert skrev:

Har hørt og overvejet tricket lidt som en midlertidig løsning indtil der bliver råd til nogle ordenlige knaster.

Du skal bare være opmærksom på at de justerbare kædehjul altså koster lidt knapper. Men hvis du ser det som en investering der også kan bruges senere, så er det ikke så galt.
De koster ca. 1100 kr. for et sæt svjh. - faktisk behøver man kun et enkelt, så hvis du har en makker at slå dig sammen med, så er det jo pænt billigt.
Alternativt skal man betale sig fra, eller kende en der kender en osv. som kan lave en ny notgang i det gamle hjul.
Jeg har en masse info på det fra vwvortex.com, men det er en kende langhåret.

De justerbare hjul kan købes her: http://www.rosten-performance.com/

De ligger i Norge. Jeg havde mit sæt i løbet af få dage.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Nu har jeg gået og tænkt lidt, og jeg tror jeg vil montere kompressor og så stadig beholde Weberne. Så laver jeg en trykboks rundt om weberne som kan skilles på midten vandret for at lette justeringen. MEN, kan jeg godt justere karburatoren ind uden kompressor og så montere tryk uden vider at lavere nogen justeringer på karburatorene?

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Rosendal skrev:
Nu har jeg gået og tænkt lidt, og jeg tror jeg vil montere kompressor og så stadig beholde Weberne. Så laver jeg en trykboks rundt om weberne som kan skilles på midten vandret for at lette justeringen. MEN, kan jeg godt justere karburatoren ind uden kompressor og så montere tryk uden vider at lavere nogen justeringer på karburatorene?

Du har fuldstændigt misset pointen pommefrit :roll:

Prøv at læse mit forgående indlæg engang til... hvis du stadigt ikke kan se at dit spørgsmål er besvaret så er svaret stadigt NEJ!!!

Du kan ikke bare smide dine webere ind i en madkasse og så smide tryk på dem .. så har du fuldstændigt misset hvordan en Weber fungerer.

Når du begynder at tryklade på din karburator så begynder du at "pakke" luften . dvs. din gas/luft-hastighed igennem/henover venturi (*1) begynder at falde.. hvilket vil sige at som behovet for mere benzin er stigende, da der nu er kommet mere luft ind i motoren, så mødes det med mindre og mindre benzin aka. en mere og mere mager blanding.. hvilket du skal tage højde for vhj. dine dyser (luft og benzin) samt dit emulsionsrør.

((*1)og alle de andre rør og dingenoter der sidder og stritter ind i selve "røret" i karburatoren. dvs. alle de ting der sidder før gasspjældet)

Hvis du nu igen kikker på hvordan en weber virker så ser du at det er gashastigheden igennem der danner et undertryk (set i forhold til trykket i dit svømmerhus, hvilket er derfor du skal have sat det under tryk) og pga. dette undertryk så suges benzin op igennem dine dyser som er ret specielt udførte med et emulsionsrør der "blander" luft og benzin til en gas som så suges ind i motoren. selve "røret" har så påmonteret luftdysen i toppen og benzin dysen i bunden.

Men prøv at læse på følgende sider herunder, der er lidt billeder af hvordan en weber fungere under normal drift (ikke tryk). Hvis du vil finde noget mere konkret så søg efter de biler jeg engang før har henvist til og prøv om du kan finde udaf hvad de (fabrikkerne) ændrede ved modellen med suge webere og tryk webere... jeg kan give et hint og det er "røret", benzin dyse og luft dyse :wink: yep alle 3 ting + muligvis en ændring i venturi størrelse .. men det har jeg stadigt ikke fået 100% afklaret.

http://www.teglerizer.com/dcoe/rasorcom.htm
http://www.webcon.co.uk/weber/perf_operation.htm

Og her ser det ud til at fordfolkene igen har haft lidt lange fingere .. ham her har vidst "lånt" sin info fra ham her :?

Titel:
Mester Medlem

flere mærker har brugt DELLORTO trykkarboratorer. bla. MASARATI OG LOTUS. helt op i halvfemserne. trykkarboratorer er hot i usa pt. både ved turbo og kompressor. det er altså ikke spørgsmål om at opfinde noget... man kunne sige at lavet rigtigt.... kører bil/karbonader blot rigtig langt under havets overflade! MVH søren

Titel:
Junior Medlem
Brugeravatar

Jeg har nu snakket lidt med en gammel ven som i sin tid var mekaniker på Fox Tracktor Puller i 12år. Han forklarede at medmindre jeg ville lave så kompresseren sugede gennem weberne, så skulle jeg bygge det med indsprøjtning, og der var mange flere HK at hente hvis jeg byggede det med indsprøjtning. Så jeg har et sæt Weber til salg hvis nogen mangler sådan et sæt. :wink:

Mitsubishi Strada 2,5 TD

Titel:
Mester Medlem

Rosendal skrev:
Jeg har nu snakket lidt med en gammel ven som i sin tid var mekaniker på Fox Tracktor Puller i 12år. Han forklarede at medmindre jeg ville lave så kompresseren sugede gennem weberne, så skulle jeg bygge det med indsprøjtning, og der var mange flere HK at hente hvis jeg byggede det med indsprøjtning. Så jeg har et sæt Weber til salg hvis nogen mangler sådan et sæt. :wink:

Med fare for at lyde som en gammel sur mand: Var det ikke nogenlunde det du fik at vide her i tråden fra starten?

Billede
Golf GTi 16V til rally

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time