Trykladning gennem Weber? Update!
Redaktør: Moderatorer
-
Rosendal
- Junior Medlem
- Indlæg: 70
- Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
- Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
- Kontakt:
Trykladning gennem Weber? Update!
Jeg er igang med en 2,0 16v motor til min ene Golf 1'ere.
Planen er PT:
2x 45mm Dobbel Weber med tilhørende Dibilas manifold og luftfilter kasse
Std. knast indtil vidre - der skulle gerne andre i på et tidspunkt
Std. stempler, krumtap og plejstænger
En anden tænding måske - måske org. Ved det ikke helt endnu.
VW motorsport 4-2-1 manifold eller en anden 4-2-1 banan.
2 eller 2,5" udstødning. Rettet lige bagud for udhindret vej.
Portet, flowtestet og tilpasset top til begge manifolde.
Målet er omkring 190-200HK, hvilket jeg ikke helt ved om jeg kan nå med denne opsætning.
Jeg har overvejet lidt med trykladning oveni. Men, hvordan køre det med weberne, bliver det noget rod, eller skal brændstof trykket bare hæves en smule også?
UPDATE!
Nu har jeg gået og tænkt lidt, og jeg tror jeg vil montere kompressor og så stadig beholde Weberne. Så laver jeg en trykboks rundt om weberne som kan skilles på midten vandret for at lette justeringen. MEN, kan jeg godt justere karburatoren ind uden kompressor og så montere tryk uden vider at lavere nogen justeringer på karburatorene?
Planen er PT:
2x 45mm Dobbel Weber med tilhørende Dibilas manifold og luftfilter kasse
Std. knast indtil vidre - der skulle gerne andre i på et tidspunkt
Std. stempler, krumtap og plejstænger
En anden tænding måske - måske org. Ved det ikke helt endnu.
VW motorsport 4-2-1 manifold eller en anden 4-2-1 banan.
2 eller 2,5" udstødning. Rettet lige bagud for udhindret vej.
Portet, flowtestet og tilpasset top til begge manifolde.
Målet er omkring 190-200HK, hvilket jeg ikke helt ved om jeg kan nå med denne opsætning.
Jeg har overvejet lidt med trykladning oveni. Men, hvordan køre det med weberne, bliver det noget rod, eller skal brændstof trykket bare hæves en smule også?
UPDATE!
Nu har jeg gået og tænkt lidt, og jeg tror jeg vil montere kompressor og så stadig beholde Weberne. Så laver jeg en trykboks rundt om weberne som kan skilles på midten vandret for at lette justeringen. MEN, kan jeg godt justere karburatoren ind uden kompressor og så montere tryk uden vider at lavere nogen justeringer på karburatorene?
Senest rettet af Rosendal 05 mar 2008, 22:43, rettet i alt 1 gang.
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav 
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
-
LionTamer
- Senior Medlem
- Indlæg: 387
- Tilmeldt: 20 jan 2004, 13:19
- Geografisk sted: Lovløse Vestjylland... ;)
-
Rosendal
- Junior Medlem
- Indlæg: 70
- Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
- Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
- Kontakt:
LionTamer skrev:Prøv at trykke gennem de webere.. Så skal du se benzin sprøjte ud over det hele.. Hehe.![]()
Der skal ihvertfald ændres noget med dine svømmere hvis det skulle lade sig gøre. Hvorfor ikk en gang lattergas? Ellers så tag spjældhuse og tryk igennem dem.. Det er en mere holdbar løsning i mine øjne..
Jeg har overvejet lattergas. Af hvad jeg ved er det eneste man kan gøre (for at motoren bedre kan holde til det) at montere nogle stærkere bolte til plejstænger og topstykke. Hvilket jeg kraftigt havde overvejet at købe, så er det ihvertfald forberedt.
Jeg havde set en på Ebay der solgte et sæt bolte for ca. 1000kr, men det ser ikke ud til han har mere. Måske Turbo projektet skal vente lidt til der også bliver lidt flere penge så.
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav 
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
- ae86
- Mester Medlem
- Indlæg: 1316
- Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Har selv været det i gennem (er sikker på at der ligger et par poster her på fora der beskriver projektet med at kompressortune en Alfa Sprint 1.5 QV'er)
Hvis du skal trykke igennem din Weber så skal svømmerhuset sættes under tryk, samtidigt så skal du have en benzintryks regulator der giver ~0,3 bar højre benzintryk end ladetryk
her er en Malpassi fra en Lotus Esprit Turbo eller nogle få special byggedet Alfadelta GTV turbo modeller sagen (mener også den sidder i MG Montego turbo/muligvis MG Metro turbo)
Derudover kommer du til at rode MEGET med dine dyser og emulisions-rør (frit stavet fra leveren) og så er det stadigt ikke optimalt
Hvis du ønsker at bruge karburader i et tryk miljø så er det meget nemmere at suge igennem karburaden(erene) istedet for at lave et Blow-through setup, men hvis du vælger at suge igennem dine webere så skal du bare huske at du ikke kan montere en Intercooler da din Benzin/Luft blanding vil tabe en del af benzinen her (det er ikke fedt at have et par L bangsin liggende og skulpe rundt i bunden af din IC)
Nummer uno ville være hvis du har plads til at montere et par benzinindsprøjtnings dyser i dit topstykke og så konvertere dine Webere til spjældhuse (få gravet alt pånær selve spjældet ud)
Hvis du ikke kan have dyserne i toppen så smid dem i en fuilrail enten i manifolden der skal forbinde dine webere med toppen... eller smid dem ude på forsiden af dine webere
Hvis du skal trykke igennem din Weber så skal svømmerhuset sættes under tryk, samtidigt så skal du have en benzintryks regulator der giver ~0,3 bar højre benzintryk end ladetryk
her er en Malpassi fra en Lotus Esprit Turbo eller nogle få special byggedet Alfadelta GTV turbo modeller sagen (mener også den sidder i MG Montego turbo/muligvis MG Metro turbo)
Derudover kommer du til at rode MEGET med dine dyser og emulisions-rør (frit stavet fra leveren) og så er det stadigt ikke optimalt
Hvis du ønsker at bruge karburader i et tryk miljø så er det meget nemmere at suge igennem karburaden(erene) istedet for at lave et Blow-through setup, men hvis du vælger at suge igennem dine webere så skal du bare huske at du ikke kan montere en Intercooler da din Benzin/Luft blanding vil tabe en del af benzinen her (det er ikke fedt at have et par L bangsin liggende og skulpe rundt i bunden af din IC)
Nummer uno ville være hvis du har plads til at montere et par benzinindsprøjtnings dyser i dit topstykke og så konvertere dine Webere til spjældhuse (få gravet alt pånær selve spjældet ud)
Hvis du ikke kan have dyserne i toppen så smid dem i en fuilrail enten i manifolden der skal forbinde dine webere med toppen... eller smid dem ude på forsiden af dine webere
-
Rosendal
- Junior Medlem
- Indlæg: 70
- Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
- Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
- Kontakt:
LionTamer skrev:nårh ja.. Tjek evt den golf 1 cab der er i vmax med 2.0 16v og mener det er 220 hk..
Er den i Vmax? Det er en her ude fra Varde. Har overvejet at købe den, hvis den stadig er til salg. Den er kanon fin, og lyder lækkert.
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav 
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
-
Rosendal
- Junior Medlem
- Indlæg: 70
- Tilmeldt: 25 jan 2007, 15:12
- Geografisk sted: Bramming / Esbjerg
- Kontakt:
ae86 skrev:Har selv været det i gennem (er sikker på at der ligger et par poster her på fora der beskriver projektet med at kompressortune en Alfa Sprint 1.5 QV'er)
Hvis du skal trykke igennem din Weber så skal svømmerhuset sættes under tryk, samtidigt så skal du have en benzintryks regulator der giver ~0,3 bar højre benzintryk end ladetryk
her er en Malpassi fra en Lotus Esprit Turbo eller nogle få special byggedet Alfadelta GTV turbo modeller sagen (mener også den sidder i MG Montego turbo/muligvis MG Metro turbo)
Derudover kommer du til at rode MEGET med dine dyser og emulisions-rør (frit stavet fra leveren) og så er det stadigt ikke optimalt
Hvis du ønsker at bruge karburader i et tryk miljø så er det meget nemmere at suge igennem karburaden(erene) istedet for at lave et Blow-through setup, men hvis du vælger at suge igennem dine webere så skal du bare huske at du ikke kan montere en Intercooler da din Benzin/Luft blanding vil tabe en del af benzinen her (det er ikke fedt at have et par L bangsin liggende og skulpe rundt i bunden af din IC)
Nummer uno ville være hvis du har plads til at montere et par benzinindsprøjtnings dyser i dit topstykke og så konvertere dine Webere til spjældhuse (få gravet alt pånær selve spjældet ud)
Hvis du ikke kan have dyserne i toppen så smid dem i en fuilrail enten i manifolden der skal forbinde dine webere med toppen... eller smid dem ude på forsiden af dine webere
Det lyder som en større omgang jeg skal vente lidt med. Det ville være synd at ødelægge nogle næsten nye Weber på den måde. Så hellere købe nogle spjældhuse til den tid.
Golf 1 1979 Super Org! Og Super Lav 
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
Golf 1 Org. sorte plader
Golf 1 GTD
Golf 1 2,0 16v Projekt igang.
Mitsubishi Strada 2,5 TD
-
audi_claus
- Senior Medlem
- Indlæg: 349
- Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
- Geografisk sted: Ebeltoft
- Kontakt:
ProCharger har et kompressorsæt til V8' og det er et blow-through.
Det virker ved, at man sætter en lufttæt kasse omkring hele karburatoren (i dette tilfælde en dobbelt Holley) og det eneste krav til karburatoren er, at svømmerne er i messing - ikke plastic, da de skal kunne holde til overtrykket. Dyser er u-ændrede.
Det har den fordel, at hvis remmen springer, så kan man kører videre uden ændringer.
Lige som på en turbo motor benytter man en benzintryksregulator, der også får ladetryk fra den omsluttende kasse.
Hvis man ikke benytter denne løsning, har man nok flere problemer, idet spjældakslerne skal udføres så de er tætte for trykket og dyser skal ændres fordi de får referencetryk fra omgivende luft med andet tryk.
Jeg har selv en sådan på min båd. En chevy 502", der standard yder 440 Hk får ca 50% mere ved 1/2 Bar overtryk.
Jeg ser det ikke som noget særligt problem at få svejst en slags forstørret indsugnings manifold i rustfri eller alu, der boltes på nuværende flange og med weberne inden i. Den skal være delt vandret med en pakning, så man kan montere og justere.
Det virker ved, at man sætter en lufttæt kasse omkring hele karburatoren (i dette tilfælde en dobbelt Holley) og det eneste krav til karburatoren er, at svømmerne er i messing - ikke plastic, da de skal kunne holde til overtrykket. Dyser er u-ændrede.
Det har den fordel, at hvis remmen springer, så kan man kører videre uden ændringer.
Lige som på en turbo motor benytter man en benzintryksregulator, der også får ladetryk fra den omsluttende kasse.
Hvis man ikke benytter denne løsning, har man nok flere problemer, idet spjældakslerne skal udføres så de er tætte for trykket og dyser skal ændres fordi de får referencetryk fra omgivende luft med andet tryk.
Jeg har selv en sådan på min båd. En chevy 502", der standard yder 440 Hk får ca 50% mere ved 1/2 Bar overtryk.
Jeg ser det ikke som noget særligt problem at få svejst en slags forstørret indsugnings manifold i rustfri eller alu, der boltes på nuværende flange og med weberne inden i. Den skal være delt vandret med en pakning, så man kan montere og justere.
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) 
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer
- Wankel
- Mester Medlem
- Indlæg: 1425
- Tilmeldt: 27 mar 2005, 23:33
- Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro
- Kontakt:
Jeg er selv ved at smide tryk i en karburator.
Som nævnt ovenfor skal du sørge for tryk i svømmerhuset samt en svømmer som ikke buler og bliver utæt ved det tryk du ønsker at køre med. Om det er plastik eller messing som dur er forskelligt fra karburator til karburator, i min OER (Weber DCOE knock-off bare smartere) er det plastik svømmeren som er vejen frem.
Husk også forseglede lejer ved spjældakslen, teflon tape på de skruer som evt. holde chokes fast inde i hullet(ikk lige huske navn) og ikke at forglemme NYE pakninger overalt
Tjek min projekttråd.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=18863
Som nævnt ovenfor skal du sørge for tryk i svømmerhuset samt en svømmer som ikke buler og bliver utæt ved det tryk du ønsker at køre med. Om det er plastik eller messing som dur er forskelligt fra karburator til karburator, i min OER (Weber DCOE knock-off bare smartere) er det plastik svømmeren som er vejen frem.
Husk også forseglede lejer ved spjældakslen, teflon tape på de skruer som evt. holde chokes fast inde i hullet(ikk lige huske navn) og ikke at forglemme NYE pakninger overalt
Tjek min projekttråd.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=18863
-
Wildert
- Mester Medlem
- Indlæg: 1673
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Geografisk sted: Nær Roskilde
- Kontakt:
