Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:27

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fysisk: Ølstykke /Mentalt: langt væk
HenrikGM skrev:
Wankel skrev:
Jeg melder mig på Abcon vognen.
Deres monteringspasta er det eneste jeg bruger.

Mon ikke at de store virksomheder vælger almindelig motorolie osv pga liter-prisen ?

Mon ikke de store virksomheder er tæt på bedøvende ligeglade med literprisen på et produkt der bruges forsvindende lidt af ?

Jeg kender et par virksomheder der ikke vil røre produkterne med en ildtang, alene pga den totale mangel på garanti disse produkter typiskt medfører, plus det faktum at teflon partikler sidder i filteret første gang de kommer forbi.

Dancooil, Nulon, Teflonmigditogdat, og diverse andre snakeoils mangler sjovt nok at få alle OEM producenter med på vognen. Hvis man går en sælger lidt på klingen, så vil de egentligt helst bare sælge, og ikke svare på spørgsmål overhovedet.

Castrol og Mobil opfører sig _markant_ anderledes.

Nogen der kan svare:
Hvorfor skal man bruge et teflonberiget ukendt olieprodukt som montagepasta på en motor man typisk vil vælge at køre med en ganske almindelig motorolie på?

Sjovt så har jeg slet ikke den oplevelse med Søren Lindemann (ABCON) jeg har talt med ham om hans Teflon produkter i flere timer over flere omgange, HAN har overhovedet ikke nogle problemer med at forklare hvad det drejer sig om, manden er i den grad inde i hvordan kemi m.v. hænger sammen og lever for at lave disse og lignende produkter, spørg de store firmaer han laver specialløsninger for, for de findes, du ved bare ikke at de bruger en som ham, et eksempel fra Ford Scaniadam, er at de på et tidspunkt ville prøve at løse et problem med nogle trækaksler på Mondeo der ikke kunne holde, med selvsamme montagepasta, hvad blev løsningen, da de fandt ud af det virkede... jo det endte skam med at man fra Fords side valgte det fra, for ellers solgte man ikke nogle ombytter trækaksler! og det er nok der vi har problemet, det er ikke meningen at ting skal holde så længe/godt, fra de store fabrikkers side, det er kun hvis det er noget der kan hjælpe dem i deres egen produktion de vil bruge sådanne produkter, ingen tvivl om at det er et penge spørgsmål...

Billede

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Geografisk sted: Fyn
ae86 skrev:
Vi har haft brugt denne i Raceren da motoren blev samlet over længere tid og den virker efter hensigten

Kode:
Lindemann MP 790 (Abcon)

Lindemann MP790 er en Bentone-baseret pasta med et højt indhold af teflon (polytetrafluorethylen) partikler. MP790 er et uovertruffen monteringssmøremiddel, når det drejer sig om at undgå rivning ved førstegangsstart af motorer og maskineri. MP790 har en exceptionel smøre- og tætningsevne mellem metaller af forskellig type, som f.eks. aluminium, rustfrit stål og messing.

MP790 er inaktiv over for de fleste kemikalier, opløsningsmidler, kautiske- og korrosive stoffer. MP790 tørrer ikke ud og hærder ikke op. MP790 tillader et større sammenspændingstryk, hurtigere adskillelse af gevindsamlinger, slanger og pakninger selv under de hårdeste og mest ugunstige driftsforhold.

FORDELE

Forhindrer skader ved førstegangs opstart
Tætner pakningsoverflader uden at lime
Tåler tryk op til 137.800 Kpa/20.000 psi
Forhindrer rivning i næsten enhver situation
Reducerer gnidningsmodstand og slitage
Beskytter gevind mod rust
Giver langvarig smøring

Hmm ok, det vil jeg lige undersøge....

Rosendal skrev:
Du laver bare en plade med 4 store huler i som er på størrelse med din foring. Og så med plads til dine topstyksbolte også. Og så kan du spænde den ned. Så rykker topstyksboltene det de skal i blokken. Smile

Det omtalte monteringolie, hvor kan det købes? Og hvor længe kan det sidde der før det løber væk?

Lyder simpelt... Ja det er det vel også :-)

Ok, takker for hjælpen.

Den omtalte "assembly lube" http://www.torcoracingoils.com/Products ... 299fb9413b

Kan købes bla. hos demontweeks i UK, eller på ebay.

/Michael

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Rosendal skrev:
.. Det omtalte monteringolie, hvor kan det købes? Og hvor længe kan det sidde der før det løber væk?

Hvis det er den klister jeg har brugt så løber den ingen steder ... det minder mest af alt om snot ... dvs. meget klisteret snot
hvis du tager lidt mellem 2 fingere og åbner fingerne så trækker det tråde samt fornemmelsen er lidt som brunsæbe (meget glat) så der skal kun pænsles en lille tynd hinde på fladerne

@HenrikGM
Nu er det jo ikke fordi bilfabrikanterne er flere uger om at samle en motor... det tager vel højest et par timer og alle de dele de montere har sikkert haft en beskyttelses film der er blevet fjernet kort tid inden det er monteret.. og så er jeg sikker på at de da lige giver delene en klat motor-olie inden de samler dem..

Hvad gør du egentlig med det special fedt/ monterings pasta ARP sender med sine bolte ?? jeg går udfra at du også har brugt ARP bolte før ... :wink: men du mener måske at OEM er mindst lige så godt??

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time