Renovering af blok spørgsmål
Redaktør: Moderatorer
-
Scuga
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 05 feb 2007, 13:26
- Geografisk sted: Fyn
Renovering af blok spørgsmål
Hej alle
Er i gang med et renoverings/turbo projekt til min Nissan Primera P11. Vil dog meget gerne have lidt kommentarer, ideer og meninger, inden jeg sender blokken afsted.
Lidt baggrunds info:
Bilen er en Nissan Primera 2.0 SE fra 1997. Altså en P11 med en 130HK sr20de motor.
Har købt en T28 lader + manifold og forrør fra en Nissan Sunny GTi-R (passer lige over på). Har også købt en EFI euro 1 motorstyring til projektet. Plus en masse andre stumper.
I første omgang vil jeg dog koncentrere mig om at renoverer bunden af motoren. Der kommer selvfølgelig nye plejl og hovedlejer, samt afbalancering/afvejning af krumtap/remhjul/svinghjul/kobling. Blokken skal også bores 0.5mm op til de nye arias smedede stempler.
Yderligere er der blevet boret hul/skåret gevind til nogle olie dyser, som sprøjter under stemplerne.
Skal have lavet følgende ved blokken:
Afrenset, gennemskyllet, nye frostpropper.
Nye plejl+hovedlejer
Afbalanceret/afvejet krumtap med remhjul/svinghjul og kobling.
Planet toppen.
Skærer gevind rene.
Afveje nye plejelstænger og stempler til 0.5 gram.
Boret
Godt, nu til spørgsmålene:
- Er der flere ting, jeg med fordel kan/skal have lavet ved blokken?
- Hvilken cylinderservice vil I anbefale. Har kigget på Odense!
- Skal der bruges nogen monteringsolie, når jeg samler motoren. Hvis ja, hvilken, og hvor købes det?
På forhånd tak.
/Michael
Er i gang med et renoverings/turbo projekt til min Nissan Primera P11. Vil dog meget gerne have lidt kommentarer, ideer og meninger, inden jeg sender blokken afsted.
Lidt baggrunds info:
Bilen er en Nissan Primera 2.0 SE fra 1997. Altså en P11 med en 130HK sr20de motor.
Har købt en T28 lader + manifold og forrør fra en Nissan Sunny GTi-R (passer lige over på). Har også købt en EFI euro 1 motorstyring til projektet. Plus en masse andre stumper.
I første omgang vil jeg dog koncentrere mig om at renoverer bunden af motoren. Der kommer selvfølgelig nye plejl og hovedlejer, samt afbalancering/afvejning af krumtap/remhjul/svinghjul/kobling. Blokken skal også bores 0.5mm op til de nye arias smedede stempler.
Yderligere er der blevet boret hul/skåret gevind til nogle olie dyser, som sprøjter under stemplerne.
Skal have lavet følgende ved blokken:
Afrenset, gennemskyllet, nye frostpropper.
Nye plejl+hovedlejer
Afbalanceret/afvejet krumtap med remhjul/svinghjul og kobling.
Planet toppen.
Skærer gevind rene.
Afveje nye plejelstænger og stempler til 0.5 gram.
Boret
Godt, nu til spørgsmålene:
- Er der flere ting, jeg med fordel kan/skal have lavet ved blokken?
- Hvilken cylinderservice vil I anbefale. Har kigget på Odense!
- Skal der bruges nogen monteringsolie, når jeg samler motoren. Hvis ja, hvilken, og hvor købes det?
På forhånd tak.
/Michael
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Scuga skrev:Spørgsmålene:
- Er der flere ting, jeg med fordel kan/skal have lavet ved blokken?
- Hvilken cylinderservice vil I anbefale. Har kigget på Odense!
- Skal der bruges nogen monteringsolie, når jeg samler motoren. Hvis ja, hvilken, og hvor købes det?
På forhånd tak.
/Michael
Få rettet blokken af med det samme også (ved ikke om det var det du mente med "planet toppen")... Afgrat motoren... og ja olie skal bruges til montering af de nye lejepaner med fordel kan du købe noget assembly lube som er en tykkere væske som ikke flyder væk fra lejerne så hurtigt hvis du ikke lige får startet den op samme uge... (kan købes mange steder på nettet men du kan nok få en god handel på det der hvor du får lavet dine motorstumper...)
Du kan også hvis du gider bruge tiden på det afgrate og polere din krumtap så du minimere kervdannelse... (men pas nu på leje sølerne evt. pak dem ind i et lag malertape/klud/malertape så du ikke skal lave en OM'er
Brug locktite der hvor det er nødvendigt...
Nu skal det ikke blive en discusion men jeg er imod at man afbalancere krumtappen med kobling og alt muligt udenoms halløj fordi hvis du knepper din kobling eller den dør på grund af hvad som helst (samme gælder dit remhjul) så er hele motoren ude af balance så hvis du spørger mig så skal tingene afbalanceres individuelt...
Ved ikke om du har tænkt det og handlet det allerede men ellers så upgrader dine hovedbolte, topbolte og lign. til ARP. eller hvad der nu ligger dig nært...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Scuga
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 05 feb 2007, 13:26
- Geografisk sted: Fyn
mh skrev:få rettet blokken af med det samme også (ved ikke om det var det du mente med "planet toppen")... og ja olie skal bruges til montering af de nye lejepaner med fordel kan du købe noget assembly lube som er en tykkere væske som ikke flyder væk fra lejerne så hurtigt hvis du ikke lige får startet den op samme uge... (kan købes mange steder på nettet men du kan nok få en god handel på det der hvor du får lavet dine motorstumper...) og så brug locktite der hvor det er nødvendigt... nu skal det ikke blive en discusion men jeg er imod at man afbalancere krumtappen med kobling og alt muligt udenoms halløj fordi hvis du knepper din kobling eller den dør på grund af hvad som helst (samme gælder dit remhjul) så er hele motoren ude af balance så hvis du spørger mig så skal tingene afbalnceres individuelt...
ved ikke om du har tænkt det og handlet det allerede men ellers så upgrader dine hovedbolte og lign. til ARP. eller hvad der nu ligger dig nært...
Hey der
Og tak for svaret. Ja jeg mente "afrette blok". Har købt arp bolte til plejlestænger, hovedlejer og top, så det skulle være iorden.
Med hensyn til loctite, er det så den blå jeg skal bruge?
Forstår din bekymring med krumtap, den havde jeg ikke lige tænkt på! Vil lige høre hvad Iversens Cylinderservice siger. Måske man kunne afveje delene individuelt, og så efterfølgende lige tjekke det samlet.
Har kigget på noget "MPZ Torco engine assembly lube" det er tilsyneladende det de bruger rundt omkring. Men igen, tjekker lige ved cylinderservice, om det ikke kan betale sig, at køber der.
/Michael
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
Scuga skrev:Hey der
Og tak for svaret. Ja jeg mente "afrette blok". Har købt arp bolte til plejlestænger, hovedlejer og top, så det skulle være iorden.
Med hensyn til loctite, er det så den blå jeg skal bruge?
/Michael
ARP. laver formentligt også til svinghjulet... (dem har jeg selv købt i hvertfald til min ford)
kan ikke huske farverne men det kommer an på hvilke bolte det er jo, om det skal være permanent lås eller gevind sealer eller bare gevindsikring så brug det rigtige der hvor det passer...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Scuga
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 05 feb 2007, 13:26
- Geografisk sted: Fyn
mh skrev:
ARP. laver formentligt også til svinghjulet... (dem har jeg selv købt i hvertfald til min ford)
kan ikke huske farverne men det kommer an på hvilke bolte det er jo, om det skal være permanent lås eller gevind sealer eller bare gevindsikring så brug det rigtige der hvor det passer...
Takker endnu en gang. Det vil jeg lige undersøge
/Michael
-
HenrikGM
- Moderator
- Indlæg: 7414
- Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
- Kontakt:
Stressboret og stresshonet med tryk på kølevandssystemet, og i driftvarm tilstand....Så ved du at cylindrene bliver ved med at være runde efter tilspænding af det rigtige topstykke..
Assembly lube...
Pas på med disse mirakelmidler. Nogle af dem gør mere skade end gavn.
Saml motoren med alm motorolie, og pump tryk på oliesystemet før første start, med den olie den skal køre de første km med er nok en bedre fremgangsmåde.
Assembly lube...
Pas på med disse mirakelmidler. Nogle af dem gør mere skade end gavn.
Saml motoren med alm motorolie, og pump tryk på oliesystemet før første start, med den olie den skal køre de første km med er nok en bedre fremgangsmåde.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
-
mh
- Mester Medlem
- Indlæg: 2597
- Tilmeldt: 13 jul 2003, 10:25
- Geografisk sted: Rønnede/Holbæk
HenrikGM skrev:Stressboret og stresshonet med tryk på kølevandssystemet, og i driftvarm tilstand....Så ved du at cylindrene bliver ved med at være runde efter tilspænding af det rigtige topstykke..
Assembly lube...![]()
Pas på med disse mirakelmidler. Nogle af dem gør mere skade end gavn.
Saml motoren med alm motorolie, og pump tryk på oliesystemet før første start, med den olie den skal køre de første km med er nok en bedre fremgangsmåde.
Olietryk før opstart er en selvfølge... Som at fløjte inden man tørre sig...
nu var det jo kun bunden der skulle kigges på så derfor virker det som om motoren kommer til at stå en tid før toppen får sin overhalling... er ikke enig i at assembly lube er dårligere end motorolie tværtimod hvis der gå tid før motoren bliver samlet færdigt og lagt i/startet op...
Ikke at kunne eller gide gennemlæse regler fritager ikke folk fra at skulle overholde dem om de bliver opdaget eller ej...
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
Where excess pressure is involved in a system - inadvertent opening of elements under stress can lead to parts flying around...
www.RavenZ.dk
-
Scuga
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 05 feb 2007, 13:26
- Geografisk sted: Fyn
-
Scuga
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 05 feb 2007, 13:26
- Geografisk sted: Fyn
mh skrev:
Olietryk før opstart er en selvfølge... Som at fløjte inden man tørre sig...
nu var det jo kun bunden der skulle kigges på så derfor virker det som om motoren kommer til at stå en tid før toppen får sin overhalling... er ikke enig i at assembly lube er dårligere end motorolie tværtimod hvis der gå tid før motoren bliver samlet færdigt og lagt i/startet op...
Ja selvfølgelig, olietryk for start. Men ja, der kan godt gå lidt tid, inden første start. Rigtig mange mennesker på sr20forum.com, har brugt omtalte monteringsolie med succes. Det er generelt bare en olie med stor bæreevne, som kan opløses i syntetisk olie. Så kan ikke se, hvordan det kan være dårligt...
/Michael