Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 06:05

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 20:55 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
ae86 skrev:
audi_claus skrev:
Og da effekt er pr tidsenhed - og man ved dobbelt hastighed kører dobbelt så langt er formlen altså ca 8 x for en fordobling


Jeg tror at en faktor 8 er lidt over i den anden grøft

Nej det er almindelig fysik. Luftmodstand stiger med kvadratet på hastigheden og rullemodstand lineært.
Det er derfor det er så vigtigt at få cw værdien ned. Dækkene er så et kompromis: 50psi super grønne Michelin dæk giver ikke meget greb men ruller let.
Så en faktor 8 tager ikke hensyn til rullemodstand og evt. øget transmissionstab. Det er kun's vind og vejlængde.

I øvrigt afhænger det jo af gearingen på biler, om det passer med deres ideelle tophastighed samtidig med, at det er der, de har flest Hk på kurven. Så at bil xx med 90Hk har top på yy er et for løst mål at bruge.
Omdrejningstallet ved tophastigheden skal også med. (begrebet overgear og undergearet)
Eks: min egen med 525 Hk burde ved sammenligning med super sportsbiler have en top godt over de 300; men dels har den en aerodynamik som en mursten og dels løber gearingen ud ved 285 - hvor den yder 450 -
og jeg er for klog til at køre ret meget mere i den end de 222 den er fra fabrikkens side

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 21:44 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 09 mar 2004, 21:31
Indlæg: 263
Geografisk sted: tæt på kbh
min chevrolet 1955 bruger 35 hk ved 100 kmt og det er med luftmodstand og rullemodstand (ikke sliks) og modstand fra bagaksel (på bagsiden af gear tænderne) og kardan aksel + 1 glideleje i gearkasse. målt med nedrulning på vej fra 120 kmt med et vejdynometer.

Den med en faktor 8 er go nok.

_________________
Helre lave det selv til dobbelt pris, og halvt så godt, end at købe færdigt.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 21:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
audi_claus skrev:
ae86 skrev:
audi_claus skrev:
Og da effekt er pr tidsenhed - og man ved dobbelt hastighed kører dobbelt så langt er formlen altså ca 8 x for en fordobling


Jeg tror at en faktor 8 er lidt over i den anden grøft

Nej det er almindelig fysik. Luftmodstand stiger med kvadratet på hastigheden og rullemodstand lineært.
Det er derfor det er så vigtigt at få cw værdien ned.


Helt enig i at Luftmodstanden\Drag (Cw) er den store synder når vi snakker tophastigheder og det som jeg engang mindes at have læst\hørt var vidst ,som du nu har skrevet, at luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden... at jeg så lige kom til at "omskrive "det til at den effekt der skulle bruges til at overvinde luftmodstanden ved en fordobling af hastigheden skulle være en faktor 4 af effekten var ikke meningen ...
men det at rulle modstanden er linær er en tilsnigelse.. da du ikke tager højde for temperatur (friktion) og centripetal deformation af dækket (ses i stor grad på en TF dragsters baghjul når den "launcher") ...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jan 2008, 22:28 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Nej nej jeg kan ikke udtale mig konkret om rullemodstanden ud over, hvad jeg har fra skolen , FDM mv fra 20 - 30 år gl. oplysninger.
Udgangspunktet for diskussionen var vist en standard bil i et begrænset hastighedsområde - f.eks øget krav fra 70 til 110 km/time hvor en funktion, der er næsten lineær, kan tilpasses med en lineær over et lille område

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2008, 15:42 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Indlæg: 3805
Geografisk sted: nordsjælland
Prøv denne beregning.
(ny hastighed^3/(topeffekt-10%)/Aktuel tophastighed^3)+10%=effekt
De 10% er friktionen, og div tab.
Den passer på en Volvo s 40 hvis man tager en 1,6l og vil øge hastigheden til en med en 2l motor.
En s40 skal således bruge 21 hk for at køre 110 km/t
Og min 240 skal bruge 28 hk, for at ramme samme hastighed.

En s 40 skal bruge 100 hk til 185 km/t
Og en 240 skal bruge 155 til 195 km/t
Fabriksopgivelser.

For at ramme 250 km/t
s40 244 hk
240 323 hk

Lyder det ikke rimeligt?

MVH

Morten

_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jan 2008, 21:39 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Du rammer jo kun 2 Hk afvigende ved din indviklede beregning i forhold til den enkle:
Ex 1: 250/185 = 1.35; 1.35 x 1.35(luftmodstanden) x 1.35(vejlængden/tidsenhed) = 2.46 2.46 x 100 Hk = 246 Hk
Ex 2: 250/195 = 1.28; 1.28^3 = 2.10; 2.10 x 155 Hk = 325 Hk

Rent bortset fra det, så husker jeg mine første Audi 100 = 136 Hk med en top på 198 - 202 alt efter model.

_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe) :-)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 58 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team