ae86 skrev:
audi_claus skrev:
Og da effekt er pr tidsenhed - og man ved dobbelt hastighed kører dobbelt så langt er formlen altså ca 8 x for en fordobling
Jeg tror at en faktor 8 er lidt over i den anden grøft
Nej det er almindelig fysik. Luftmodstand stiger med kvadratet på hastigheden og rullemodstand lineært.
Det er derfor det er så vigtigt at få cw værdien ned. Dækkene er så et kompromis: 50psi super grønne Michelin dæk giver ikke meget greb men ruller let.
Så en faktor 8 tager ikke hensyn til rullemodstand og evt. øget transmissionstab. Det er kun's vind og vejlængde.
I øvrigt afhænger det jo af gearingen på biler, om det passer med deres ideelle tophastighed samtidig med, at det er der, de har flest Hk på kurven. Så at bil xx med 90Hk har top på yy er et for løst mål at bruge.
Omdrejningstallet ved tophastigheden skal også med. (begrebet overgear og undergearet)
Eks: min egen med 525 Hk burde ved sammenligning med super sportsbiler have en top godt over de 300; men dels har den en aerodynamik som en mursten og dels løber gearingen ud ved 285 - hvor den yder 450 -
og jeg er for klog til at køre ret meget mere i den end de 222 den er fra fabrikkens side
_________________
1140 Hk er hjemme (2 biler 3 styreboxe)
Heraf tegner det Blå Bæst sig for 600 and counting
PS: aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer