HenrikGM skrev:
[Jeg kan dog godt finde en synsmand hvis ærlige vurdering er at bilen er ok med 500hk, men det bliver den altså bare ikke lovlig indregistreret af.
Er vi nu ikke lidt på vej over i det sædvanlige Powerforum ævle-kævle? Tråden handlede vist fra starten om gadebiler? Hvilket i min verden er biler som folk tør kører med ude i trafikken, uden at skide grønne grise hvis de skulle møde en færselsbetjent. En bil som uden større panik eller ombygning kan rulles gennem en synshal uden at være kammi med synsmanden. Hvis man uden større problemer gentagne gange kan rulle bilen gennem en synshal så er godkendelser/papirer osv ligegyldige. Skal vi til den slags synsregelrytteri og 110% godkendelse, ryger 98% af de biler der stiller op til gaderace sikkert allerede på hjulenes mål.
Folk med praktisk erfaring med de gamle US-biler ved at synsfolkene normalt intet aner om hvad der er originalt ved bilerne og deres motorer...det samme gælder jo i øvrigt tit også for ejeren. De kan tit heller ikke søge hjælp i typegodkendelser og andet da det slet ikke altid findes til modellen og de gamle danske importører ved idag absolut intet om så gamle biler og eventuelle dokumenter de måske har haft er for længst smidt ud. Ting som udstødningen er der ingen dB mål for i reglerne, kun en gummi paragraf og CO for biler før 01.10.1971 er på max 7%.......
Hr GM i de gode gamle dage så verden meget anderledes ud end vore dages dokumentations- og godkendelseshelvede og selv for en ekspert kan det være en mindre videnskab af lure precis hvilken motor type/udgave der sidder i en gammel US-bil og er man rigtigt heldig er skidtet endda stykket samme af flere forskellige. Tit bliver man ikke meget klogere selv om man kan "afkode" stilnummeret. Samtidigt kunne visse modeller fåes fra fabrikken med noget seriøst power. Op til omkring 70'-71 lå fabrikkerne i krig om at lave de vildeste modeller..den såkaldte muskelbil epoke. Mener det var i 70' at bl.a Corvetten kunne fåes med en L88 motor som ifølge fabrikken ydede 560Hk...så hut jeg da visker.
Vi har teorien og så er der hvordan det uden problemer har fungeret i praksis i årtier iden virkelige verden.... selv i de gamle statensbilinspektion dage!