Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:19

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 01 jul 2007, 15:27 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Fint resultat, men hvad skal i med EGT målt efter turbo?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2007, 15:03 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
grydesvamp skrev:
... egt kan det siges at der lige efter turboen er målt 700 grader ved fuld pedal og tryk. normal arbejdstemp ligger på ca 600 ved pæn kørsel lidt under.


Det tyder da på at den køre lidt på den fede side, med mindre det da er en diesel :wink:

Hvor stort temperaturfald regner i med der er over turboen ??


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 jul 2007, 15:58 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
hvorfor justerede i ikke på rullefeltet med det samme? så er ydelsen da ikke noget problem..... prøv at skanne den måling ind. MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 jul 2007, 21:51 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
der er jo vente tid hos rh og flemming skal jo også lige ha tid. kender ikke en brik til egt målinger men spurgte mig ad og fik af vide at det var hip som hap og den sad i collectoren lige før turboen eller lige efter turboen og da det hele er pakket helt ind i wrap kan jeg heller ikke se den store forskel. skal nok få den måling ind her en af dagene..

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 06:13 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
grydesvamp skrev:
kender ikke en brik til egt målinger men spurgte mig ad og fik af vide at det var hip som hap og den sad i collectoren lige før turboen eller lige efter turboen og da det hele er pakket helt ind i wrap kan jeg heller ikke se den store forskel. skal nok få den måling ind her en af dagene..


Hov, det er vist nogen der skal have nogle lærepenge tilbage her!
Hvem har bildt dig det ind?

Turboen "høster" energi i udstødningsgassen for at kunne drive akslen. Det medfører bla. et temperaturfald henover turboen, så den viser pr. definition mindre temp efter end den gør før.

Eks: det er ret normalt med rødglødende manifolds, men forrøret efter turbo er meget sjældent rødglødende. Det er der naturligvist en grund til... :wink:

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 07:05 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 apr 2006, 10:15
Indlæg: 601
Geografisk sted: Herning, Midtjylland
HenrikGM skrev:
Turboen "høster" energi i udstødningsgassen for at kunne drive akslen. Det medfører bla. et temperaturfald henover turboen, så den viser pr. definition mindre temp efter end den gør før.


Ja, nemlig. Alene tryk forskellen på udstødningsgassen før og efter turbo er nok til at få temperaturen til at falde drastisk...

_________________
Med venlig hilsen
Jonas Laustrup
Husk, du kan kun vælge 2: Hurtig, Billig, Pålidelig


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 21:54 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
HenrikGM skrev:
grydesvamp skrev:
kender ikke en brik til egt målinger men spurgte mig ad og fik af vide at det var hip som hap og den sad i collectoren lige før turboen eller lige efter turboen og da det hele er pakket helt ind i wrap kan jeg heller ikke se den store forskel. skal nok få den måling ind her en af dagene..


Hov, det er vist nogen der skal have nogle lærepenge tilbage her!
Hvem har bildt dig det ind?

Turboen "høster" energi i udstødningsgassen for at kunne drive akslen. Det medfører bla. et temperaturfald henover turboen, så den viser pr. definition mindre temp efter end den gør før.

Eks: det er ret normalt med rødglødende manifolds, men forrøret efter turbo er meget sjældent rødglødende. Det er der naturligvist en grund til... :wink:


nu vil jeg ikke nævne nogle navne da de helt sikkert selv læser dette her og ved hvem de er, men min første tanke var da også at montere sonden lige inden turboen men efter en snak med nogle mere "erfarene" folk end jeg selv blev det til udstødningsrøret 2 cm fra turbinen og en ordenlig gang powerwrap. men når manifolden engang igen skal pilles af svejser jeg lige et gevind stykke i manifolden og så skal forskellen hurtigt vise sig. hvor stor den er er jo så lige det.

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 04 jul 2007, 22:15 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Powerwrap er noget dejligt grej.

Holder temp nede i motorrummet. Tilgengæld bliver materialetemperaturen på rørene som manifolden er lavet af betydeligt højere, da al køling lige blev fjernet. Materialet kommer langt op over skalningstemp, hvilket forkorter levetiden yderligere.

Nogen der påviseligt har målt før og efter powerwrap hvilken forskel det gjorde på effekten, og tænkt nærmere over hvorfor?

Også værd at tænke over er at temperaturen er en middelværdi. Du vil ikke se om een cylinder viser 200grader mere end de andre.

Dernæst at (hvis der sad sensor i hver port) var kæmpe forskel på det første der lukkes ud, til det sidste. Igen viser den middelværdi. Afhængig af knast, osv osv osv, kan en middeltemperatur på 850grader godt være en spidstemp på 1200grader. Pointen er: Pas på med at sammenligne med hvad "de andre" har af temperatur. Fordi de kan køre 925grader EGT kan det godt være du smelter det hele v. 850. Målingen kan godt være lidt tricky at tyde.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2007, 06:23 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
var det 506/509hk eller 600+? eller kommer ydelsen senere?
grydesvamp skrev:
quark skrev:
rigtig flot på en 2l vildt imponerende. Tillykke.


rettelse 1,8.

så fik min kammerat endelig golfen på rullen og med v-power i tanken (97) og nogle jævnt stramme stropper ramte han i 741nm og 520+.

styringen til rullefeltet kunne ikke vise højere end 520hk og golfen gik et pænt stykke på den anden side af skalaen, så når fartstrup igen har justeret lidt på rullefeltet kommer golfen på rullen igen.

ellers er der ikke sket så meget nyt og vildt, vi har ændret det nedre tryk niveau til 1,1 bar da alt ellera bare gik op i røg.

bilen skal chippes om da der med den nye turbo og manifold er mulighed for en noget mere aggressiv tændingsvinkel. til de folk der har kendskab til egt kan det siges at der lige efter turboen er målt 700 grader ved fuld pedal og tryk. normal arbejdstemp ligger på ca 600 ved pæn kørsel lidt under.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 jul 2007, 17:10 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 25 jan 2005, 15:36
Indlæg: 2537
Geografisk sted: Tylstrup Nordjyland
landberg skulle lige ha justeret deres rullefelt samt lavet riller i rullen så hjulene ikke bare smuttede rundt. :)

bilen er rullet til 509hk 2 gange først hos landberg derefter på natmekanikeren's dyno afvigelse var 0,4hk !

dette er ved 2 bar og et max omd tal på 8500.

udstødningshuset viste sig at være for lille så større er bestilt.

omdrejningsbegrænseren skal flyttes til 9000 omd.

ny stærkere kobling samt 3 delt svinghjul i alu.

nogen der ved hvor man køber det fiber tæppe man kan få til at lægge rundt om gearkassen for bare at rede sig selv og bil lidt hvis svinghjul skulle springe ?


bilen går KANON godt men problemerne ligger i at få bid.! uanset dæktype.

så fremtidsplanerne om 4 hjulstræk er droppet og en wheelie bar bliver konstrueret ud fra det bur som er købt til bilen (godkendt self..)

der skulle være lidt video fra landberg på vag cars dk

_________________
Fri bane fuld hane! :-)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 93 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team