Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 12 dec 2024, 18:30

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Interessant debat.
Som Søren skriver er den aktuelle grænse mellem streetrace og fulblods dragrace i dag 11 sek.
Er denne grænse rimelig? Skal den være højere? Lavere? Kom med nogle flere synspunkter og ARGUMENTER. :up:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
....men så er det jo ikke street race mere...

Er det ikke der en del af humlen ligger? De hurtigste af bilerne er nu nået så langt frem i udviklingen, at der snart skal lidt god vilje til at kalde det egentlige gadebiler og streetrace? Er der mange af dem der på "rigtige" gadedæk ville ryge under 11sek grænsen? Bliver de brugt som "hverdagsbiler" eller er udviklingen nu noget til der hvor de hurtigste mere er trailerqueens, som står i garagen og så ellers køres på trailer rundt til race?
Det er vel en almindelige set spiral at der altid er nogen som vil køre hurtigere og hurtigere og uden regler fortsætter det vel så længe nogen har penge nok for til sidst at ende i dyre fuldblodsracere.

Det var bare sådanne tanker der opstår i mit hoved når jeg læser tråden. Hvad vil folk have streetrace skal være? For rigtige gadebiler eller helt ubegrænset så folk der har tid og penge nok kan bygge de vildeste racere?

For år tilbage var jeg til "World Street Finals" i Florida og selv om bilerne havde nr.plader og lige inden racet skulle bevise der var tale om gadebiler ved at køre et antal kilometre med alm. hastighed på en rundbane...ja det var fedt at se på og de hurtigste kørte sgu 402m på 7.5sek... Så havde det i mit hoved absolut intet med GADEBILER at gøre.

Jeg ville foreslå at sætte en bremse ind ved at sige kun alm. gadedæk må bruges, ikke gadeslicks osv. Det giver en helt naturlig begrænsning i hvor meget power der kan lægges i asfalten og markedet med "snyde dæk" er vist ikke større end at det skulle kunne administreres. At der så i Amerika findes noget race der hedder "factory appearing stock tires" hvor de hurtigste køre 10 sekunders med f.eks orig. støbejerns udstødningsmanifolder og på orig. størrelse diagonaldæk er noget helt andet! :rock:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Herning, Midtjylland
Westmus skrev:
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
....men så er det jo ikke street race mere...

Er det ikke der en del af humlen ligger? De hurtigste af bilerne er nu nået så langt frem i udviklingen, at der snart skal lidt god vilje til at kalde det egentlige gadebiler og streetrace? Er der mange af dem der på "rigtige" gadedæk ville ryge under 11sek grænsen?

Nej på rigtige gadedæk er der ikke mange biler uanset power der kommer under 11 sek. Måske nogle enkelte 4x4 biler, men det er ikke mange.

Ja, der skal god vilje til at kalde en 11 sek. bil for en gadebil, men hvis disse biler ikke kommer til sådanne arrangementer vil arrangementet jo være dødt. Folk kommer for selv at køre, og i høj grad for at se de vilde biler.

Westmus skrev:
For år tilbage var jeg til "World Street Finals" i Florida og selv om bilerne havde nr.plader og lige inden racet skulle bevise der var tale om gadebiler ved at køre et antal kilometre med alm. hastighed på en rundbane...ja det var fedt at se på og de hurtigste kørte sgu 402m på 7.5sek... Så havde det i mit hoved absolut intet med GADEBILER at gøre.

Det var også en mulighed at gøre det på, jeg tror bare ikke det bliver reelt i lille DK.

Westmus skrev:
Jeg ville foreslå at sætte en bremse ind ved at sige kun alm. gadedæk må bruges, ikke gadeslicks osv. Det giver en helt naturlig begrænsning i hvor meget power der kan lægges i asfalten og markedet med "snyde dæk" er vist ikke større end at det skulle kunne administreres.

Jeg mener ikke det er vejen at gå, da en stor del af de deltagende biler så ikke har noget sted at køre race.
Der VIL altid blive bygget monstre, men hvis der ikke er nogen steder hvor folk kan bruge dem forsvarligt, hvor bliver de så brugt? På vejen? Sansynligvis..

Jeg vil jo så våge den påstand at en baghjulstrækker med 700hk og gadedæk er farligere (sværere at styre) ned af en 1/4mile, end samme bil udstyret med nogle store fede slicks der kan holde bagenden inde hvor den hører til.

Titel:
Senior Medlem

jeg synes det er iorden at klasserne skal skille et sted ligesom fx i rally hvor man har flere klasser og flere sæt regler.

om det så skal være 10, 11 eller 12 :?:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Holstebro
efterz skrev:
Der VIL altid blive bygget monstre, men hvis der ikke er nogen steder hvor folk kan bruge dem forsvarligt, hvor bliver de så brugt? På vejen? Sansynligvis..

Jep men hvor længe kan de blive ved med at gå (forsvarligt) som "gadebiler" og ikke racere med ekstra sikkerhedsgrej. Tuning og race har altid været skruen uden ende... mere vil have mere. Hvis man nu siger ok så må de køre 10sek fremover..hvad så om 1-2 år når nogen har skruet videre og nu kan køre under 10sek? Ingen af dem der skruer i sådan nogle voldsomme sager stiller sig tilfredse med hvad de har, der skal altid lige findes lidt mere. Det er jo en del af sporten i det.

...har forøvrigt for år tilbage set en "gadebil" slå en kolbøtte da den gik over 402m stregen for fuld fart ude på Lindtorp til et NDCD race. Bare med den hastighed bilerne når ved en 12 sekunders går det altså voldsomt for sig hvis der sket noget. Det er vel heller ikke mere end 2-3 år siden der var en racer der tog sig en ubehagelig flyve tur oppe til Nordsø days. Muligvis sådanne oplevelser der gør at NDCD f.eks ikke mener Lindtorp er egnet mere til 402 meter. Hvilket nogen vist synes er pivet. Men på den anden side har de set hvad der sker når de rigtigt hurtige biler ikke gør som beregnet.

Selv synes jeg det mest interessante ved streetrace er de hurtige af det jeg vil kalde rigtige gadebiler, dvs biler på gadedæk og hvor der ikke er brugt ½ million på dyre special stumper. Muligtvis fordi der ligesom kan relateres til det jeg selv roder med og er noget man kan møde nede på tanken. Når folk kan få sådan noget til at køre 12sek..har de min respekt. Vil man se noget hvor der rigtigt er knald på tager man til rigtigt dragrace og så er 11sek jo nærmest pinligt langsomt. :)

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Hmm syntes nu mere tiden skulle fjernes, men så skulle der være begrænsningere, såsom gadedæk, eller en hvis litereffekt eller et hvis vægt/effekt forhold...

Det jo lettes at smide 1500+ HK ned i en supra for så at slippe gassen ved 350 meter mærket for at være over de 11 sek.

Men hvis den nu ik må have mere end 600 hk, så skal han lige pludslig til at tænke i andre baner end bare en stor voldsom motor...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Titel:
Nyt Medlem

Lidt af det sjove og samtidig konkurencen går da lidt af det hele hvis man ligger en masse begrænsninger på motoreffekt. Så er der hverken sport ved at bygge det og se hvad man presse ud af en motor eller noget sjov i at køre et race da alle i givet fald vil have de maksimale hk/kg.

Et projekt jeg synes er for fedt er da sådan et som sørens corolla omtalt i en anden tråd. Det er da imponerende at man kan bygge 560hk på en 1,6 liters motor uden den brækker sig. Sådan en ville jeg da med glæde køre imod (og med garanti tabe til da hans effektforhold er meget bedre end mit). Hvis man syntes det hele skal holdes som "legal streetrace" hvorfor er det så liiige at man må køre med lattergas?? Bliver man stoppet med det står man jo nærmest til en direkte henrettelse fra ordensmagten.

Jeg syntes det er ok at det kun er gadedæk som er tilladte, der er jo også mange kombinatioer af dem.

Titel:

"Legal streetrace" ja jeg tror den skal tages med et gran salt, hvis der vitterligt KUN kom lovlige gadebiler, så havde der ikke været så meget gang i de hurtige tider. Og ingen biler der rigtig kan overraske. Og det er jo det der trækker publikum til, og det er det der gør det sjovere for os der godt vil deltage i sådan nogle arrangementer.
På papiret kalder man det jo bare legal street race, da jeg ikke tror offentligheden ville bryde sig så meget om at man kaldte det for illigal street race. :gnaek:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Veksø Sjælland
JEG synes at en fast tid er så simpelt og plat at begrænse folk på!

Hvad med at :
Angive et max inden for dæk brede? samt dot/e4 mærket
Må der eller må der IKKE må køres med lexan ruder?
skal der være fuld stue i, eller ej?
Må køleren flyttes?
Må der køres med gas?
Frit brændstof?

det er da langt federe at konkurrere på hvad man kan få ud at bilerne inden for et sæt givne regler der IKKE tidsbegrænser folks præstation

men det er jo min mening.

Titel:
Mester Medlem

Har tænkt meget over det, det sidste døgn( ja tro det eller lad være)...
Kan godt se der er behov for at sætte en grændse, for helt ærligt, en 10.xx bil er IKKE en gadebil.
Men det sætter så nogle biler uden for konkurrence....
Men hvad sker der hvis de kører under 11.For de ikke lov til at køre mere den dag, eller deltager de bare ikke i konkurrence(for helt ærligt, hvem fanden går op i det, bar man får en tid), eller får man ikke lov til at køre mere den dag....
Fordi hvis man bare ikke deltager i konkurrence, kan man jo bare sætte alle de 10 tider man vil ?
MVH FInn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 313 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time