Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Runesm skrev:
Ooh, okay så, på DEN måde!
Men med en god progressiv regulator, en fornuftig ic, og 0,3 bar, så er det da en forholdsvis sikker løsning... Ikke?

Jo da den er ca. lige så sikker som hvis du byggede en turbo på en standart 900i.
Og brugte trykregulatoren til turbosprøjtet, men glemte stømfordeleren.
Imo. ikke en særlig god ide :damn:

MVH

Morten

Morten nu sammenligner du igen en volvo og saab med andre bilmærker...
Der er faktisk en meget kendt toyota Twin engine der kørte sin første sæson med denne opsæt...
Ja godt nok andre stempler for at sænke kompression, med et lade tryk på 1 bar.
MVh Finn

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Nej jeg sammenlignede en trykladet benzinmotor med en trykladet benzinmotor.
At jeg brugte en Saab som et eksempel var kun for at få Rune til at forstå hvad denne ombygning betyder.

Og vi er helt enige om at ha det kan holde, men sikkerhedsnettet er ikke eksisterende.
Så en meget lille fejl og der er huller i motoren.

Og det kan godt være at jeg ikke ved noget om den pågældene motor.
Men jeg bilder mig ind at jeg ved en del om motorstyringer, deres opbygning, og deres virkemåde.
Og her er min erfaring ikke udelukkende baseret på ms.
Men ca 20 års erfaring som mekaniker, og dertilhørende kurser, og alm. nysgerrighed.

Og jeg har prøvet mange måder til at snyde den originale motorstyring.
Og en simpel benzintryksregulator, og evnt. en FCD er nederst på min liste over vellykkede eksperimenter.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Nej jeg sammenlignede en trykladet benzinmotor med en trykladet benzinmotor.
At jeg brugte en Saab som et eksempel var kun for at få Rune til at forstå hvad denne ombygning betyder.

Og vi er helt enige om at ha det kan holde, men sikkerhedsnettet er ikke eksisterende.
Så en meget lille fejl og der er huller i motoren.

Og det kan godt være at jeg ikke ved noget om den pågældene motor.
Men jeg bilder mig ind at jeg ved en del om motorstyringer, deres opbygning, og deres virkemåde.
Og her er min erfaring ikke udelukkende baseret på ms.
Men ca 20 års erfaring som mekaniker, og dertilhørende kurser, og alm. nysgerrighed.

Og jeg har prøvet mange måder til at snyde den originale motorstyring.
Og en simpel benzintryksregulator, og evnt. en FCD er nederst på min liste over vellykkede eksperimenter.

MVH

Morten

Det er da meget muligt du ikke kan få det til at virke.
Men det kunne måske tænkes der var nogen der var lidt dygtigere end dig.
Vi snakker 0,3 bar, det er jo nærmest ingenting,,
Runesm jeg har sagt min mening, du må selv sortere i det, gider ikke diskutere det.
http://www.boost-it.dk/Tuningsprojekter ... 000430.jpg
på henrik's hjemmeside, 345 hk ved 1,3 bar, kørte med tryllet box fra www.turbomotor.dk og regulator.
MVh Finn

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
Finn der findes med garenti mange flere mennesker der er dygtigere end mig.
Jeg skrev at det lå meget langt nede på listen over Modefikationerne.
Ikke at det ikke virkede, det er bare en meget simpel løsning.
Der for at blive holdbar i mange situationer kræver noget mere.
Selvom 0,3 bar ikke er særligt meget.

Så jeg pakker sammen og overlader senen til Finn.
Da han helt åbenbart er mere videne mht toyota.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Titel:
Mester Medlem

Morten VJ skrev:
Finn der findes med garenti mange flere mennesker der er dygtigere end mig.
Jeg skrev at det lå meget langt nede på listen over Modefikationerne.
Ikke at det ikke virkede, det er bare en meget simpel løsning.
Der for at blive holdbar i mange situationer kræver noget mere.
Selvom 0,3 bar ikke er særligt meget.

Så jeg pakker sammen og overlader senen til Finn.
Da han helt åbenbart er mere videne mht toyota.

MVH

Morten

Ved skam ikke mere end andre, men har set det flere gange lige netop på denne motor..
Ok lød måske lidt fornærmet, det var ikke meningen, det beklager jeg..
MVh Finn

Mester Medlem
Brugeravatar

Runesm skrev:
Jeg sidder og lurer lidt rundt på nettet, og faldt over en ting ved turbomotor.dk der hedder FuelCutDefender, som forhindrer fuelcut ved tryk. Hvis så man monterer den, hvad skal der ellers til, udover en turbo, intercooler og lidt rør, for at hive 150-160 hk ud af sådan en? Altså virkelig budget-turbo, uden stempelskifte eller dobbelt toppakning?

Jeg trode at en FuelCutDefender var til orginale turbomotore som havde indbygget en "failsafe" i styreboksen der sørgede for at motoren i tilfælde af at motoren opbyggede "for meget":wink: tryk (enten pga. en pilfinger eller en knækket wastegate-aktuator-slange) , lukkede af for benzinen.

Selv for et "low"-budget turboprojekt ville jeg ikke vælge ovenstående løsning. umildbart har megasquirt efterhånden bevidst at det er pengene værd og megasquirt har den store fordel at det efterhånden har opbygget så stor en fanskare at du næsten altid kan finde en der kan/vil hjælpe dig så selvom jeg ikke personligt har rodet med megasquirt (jeg har rodet med vems som minder om megasquirt med lidt add-on boards og ekstra koder) ville jeg ikke være bekymret ved at vælge den vej og så starte med at bruge det som et tilskudssystem, og så eventuelt hen ad vejen udbygge det til både at køre indsprøjtning og tænding.

Hvad er prisen på en FCD vs megasquirt (ca 2000 kr hvis jeg husker rigtigt) vs MF2 (som skal tilføjes en mapsensor til tryk)

At bruge en benzintryks regulator som bare hæver trykket uden at have en styring som kan fintunes til (motoren har jo ikke feedback fra en lambdasonde som kan tage højde her for) den måden hvormed benzintryksregulatoren regulere (kateristikken af en benzintryks regulator er for en "tunings" version nærmest eksponentiel, dvs. kraftigt tiltagende ).

eg. hvis din orginale motorstyring, på en en eller anden vis, har fået afmålt den mængde luft der er kommet ind i motoren og så enten har beregnet eller slået op i en tabel og fundet at den mængde benzin der skal sprøjtes ind svare til at den holder dyserne åbne i x mS. så er det jo ikke en god ide at ændre på benzintryk eller dyse-størrelser da boxen jo er kalibreret til at dyser og benzintryk har en bestemt værdi.

Du skriver at motoren er en 4age. men hvilken en snakker vi om
jeg kan gå udfra at det ikke er en 20V'er eller en Z model
men er det en af de første 124Hk Bluetop bigport 4age'er eller en Redtop 140Hk eller en 3´die ??

de har forskellige kompression, knaster og port størrelse/udformning samt det at bluetoppen har mindre diameter krumtap og der er et par andre små ændringer ved dem

Jeg ville mene at en 140Hk redtop ville kunne modstå lidt mere tryk standard end en bluetop 124HK, da den er mere solidt opbygget.

men hvad er dit budget??

Titel:
Mester Medlem

Kan hurtig blive enige om det ikke er den bedste løsning, nu var det heller ikke det manden spurgte om...
En FCD koster 195 kr, og jo en 4age går i fuelcut hvis mapsensor mærker tryk...
MVh Finn

Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland-Frederiksværk
Runesm skrev:
Jeg sidder og lurer lidt rundt på nettet, og faldt over en ting ved turbomotor.dk der hedder FuelCutDefender, som forhindrer fuelcut ved tryk. Hvis så man monterer den, hvad skal der ellers til, udover en turbo, intercooler og lidt rør, for at hive 150-160 hk ud af sådan en? Altså virkelig budget-turbo, uden stempelskifte eller dobbelt toppakning?
Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Der skal ikke mere til.
Men du skal ikke lade mere end 0,3-0,4 bar, da 4age N/A er ret højkomprimeret...
MVH Finn

Din motor vil IKKE kunne køre med KUN Fuelcutdefender..
Motoren har 124hk og styringen kan KUN give benzin til 124hk.. Hvis du smider en 0,3-0,4bar ladetryk i indsugningen i din motor vil du skulle bruge benzin nok til en 160-170hk.. og hvordan skulle en 124hk motorstyring lige kunne give dette..
Første lappeløsning kunne jo være en større benzintryk regulator.. Hvis du skal finde en der kan holde dit benzintryk på en lavt plan ved tomgang og ca 4 bar for nok benzin ved ladetryk.. skal du ud og bruge en 1500-3500kr på en regulator (Så er der nok andre bedre løsninger til samme penge)
Regulatoren vil så hæve benzintrykket til 0,4 bar ved tryk.. men du risikere at få områder hvor din motor får alt for meget benzin eller at dine dyser ikke kan føde nok..
Anden Lappe Løsningen her er så nogle Kæmpe dyser.. Men her risikerer du bare at din bil kommer til at drukne i tomgang og delgas pga det mere benzin i hele området..
Mange "Drenge" Køber Trykløsninger rundt omkring på nettet hvor de bliver bildt ind at Fuelcut defender er lige den rette løsning for dem..
Men efter en lille månede står de med et flækket stempel eller smeltet ventiler..!!
Hvis du ender ud i at ville vælge en fuelcutdefender.. har jeg en til 100kr..
Stammer fra en kammi.. Han købte også en løsning hvor han BARE kunne komme sin 4A-GZE (med GZE dyser) i sin twincam corolla og kun lige en FDC til at sørge for at Motorstyringen ikke gik i fejl..!
efter en månede spyttede den Oliepinden ud pga Underkompression.. og 2 flækkede stempler viste fejlen..!!

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Hvis det skal gøres billigt (og virke), skal du lave følgende mods:

Ekstra benzin pumpe (inline) Hvis du skal over 200HP

MF2, m. map sensor

2 extra dysser (kunne være 7mgte dysser)

Benzin tryks regulator

NYE tændrør som kan holde til den extra varme

Hvis den Fuelcutter skal der selvfølgelig laves en FCD, som kan købes, eller laves selv:
EKS:
http://www.teamfc3s.org/info/articles/fcd/diy_fcd.htm

ECU pinout:
http://www.club4ag.com/faq%20and%20tech ... 04A-GE.htm

Har kørt med dette opsæt i 2 år, med 260HP (dog med stempler fra en 4agze)
http://www.youtube.com/watch?v=5z_YMezOUh8 :D

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sweden
Damborg og johan svar dog på det manden spørg om.

0.3-0.4 bar, mere snakker vi altså ikke. Ny benzinpumpe? Hvorfor det? Den levere sku da nok til 200 hk mindst.

Rene, turbomotor.dk ved altså hvad han snakker om. Manden har lavet flere tunings projekter på toyotaer end i nogen sinde kommer til i 3 liv.
Finn er tit med, og har set hvad Rene gør, og er faktisk bare venlig over for Rene ved at oplyse dette, da han nok at lave til hele dette år.

Runem, gør bare som Finn siger. Det virker, jeg ved det for har selv testet topfarten i et af hans projekter lavet på samme måde. Og selv Rene siger at det kan de altså ikke holde til. Hvilken også ses tit...

Magnusssen

"God made Heaven and Earth, and the rest was made in China."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time