HenrikGM skrev:
Hvis det skal forsimples lidt, så kan dette måske hjælpe:
Hver puls farer igennem røret med høj hastighed/høj entalpi(se det som høj energi,det rækker her)
Den energi vil vi høste mest muligt af. Samtidigt vil vi undgå at tryksætte øvrige cylindre mere end højst nødvendigt.
TwinEntry giver mulighed for at adskille cylindrenes puls, ala det der sker i en 4-2-1 manifold. Hver puls giver så skovlhjulet et godt skub. Pulsen er(medden rigtige manifold) løbet ud i skovlhjulet når næste cylinder åbner. Heraf en del af forklaringen på lavt modtryk(det er kun en del)
Af denne grund er det nødvendigt med 2x WG hvis du vil have hele fidusen ved twin entry. Blander du pulserne i et åbent kammer har du i princippet lavet den om til single entry med skillevæg.
A/R forholdet (areal/radius) bliver naturligvist halveret, idet der jo er to seperate arealer. Pulsen ser(ifht single entry) så kun det halve areal.
Vældig spændende emne
Jeg bad nu om at få det lidt mindre simpelt (knap så simpelt)
Nu må du ud i en forklaring her Henrik, hvad har entalpi med pulsbølger at gøre? Snakker vi om to forskellige ting eller gælder det bare om at slynge om sig med udtryk?
Alt det med pulsbølgen frem og tilbage i manifolden er jeg helt med på, det har jeg faktisk beskrevet i et svar til Andy lidt tidligere i tråden her. En seks cylindret række motor en faktisk mere følsom for disse pulsbølge end en fire cylindret er.
2 halve er også en hel. Arealet er da det samme, du deler det da bare i to, det medføre den halve gas i hver del.
Laver man en fælles wastegate med skillevæg helt op til ventilen, vil der være en lille forbindelse mellem de to mainfolde, når trykket er nået maks. og ventilen begynder at åbne og så vil den pulstunet manifold ikke passe længere alligevel, hvis det er mig, som har lavet den, da jeg vil optimere den til mindst mulig tøven.
Det har jeg prøvet, jeg har også prøvet kun at have wastegaten på den ene side, jeg har også prøvet uden wastegate, hvor jag så har brugt en overtryks ventil i indsugningen og jeg har ikke kunnet måle nogen forskel i tøven eller effekt, jeg har dog aldrig været oppe på den effekt, som den omtalte Volvo.
Bemmer